شرایط حضور خارجی‌ها در بورس کالا/ همکاری با بازارهای بین‌المللی

مدیرعامل بورس کالای ایران پیشنهادهای بهبود شرایط‌ همکاری با بورس‌های خارجی را اعلام کرد و گفت:‌ ما بدنبال تعریف شاخص در بورس کالا نیستیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالای ایران درباره همکاری بورس کالا با بورس‌های بین‌المللی گفت: بورس های خارجی دغدغه هایی برای همکاری با بورس کالا دارند؛ یکی از این دغدغه‌ها این بوده که ممکن است کالایی که وارد ایران می شود فروش نرود، بنابراین در بورس کالا یک راه حل برای این موضوع پیشنهاد شده است، مبنی بر اینکه انبارهایی را در مناطق آزاد توسط بورس کالا پذیرش شود و این واردکنندگان می توانند کالای خود را در این انبارها ذخیره کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه این موضوع برای کالاهایی که قابلیت ذخیره دارد قابل اعمال است، تصریح کرد: در محصولات کشاورزی مانندنهاده های دامی مثل جو، ذرت، همچنین کالاهای فلزی، ورقه‌های فلزی و مقاطع فولادی این امکان وجود دارد. در کالای پتروشیمی این امکان وجود داشت که کالا ذخیره و در بورس کالا مبادله شود. در نهایت اگر کالا فروش نرفت می تواند از این انبارها در مناطق آزاد دوباره به مناطق دیگر دنیا منتقل شود. اجرای این پیشنهاد مستلزم این است که بورس کالا به اندازه ای بزرگ و قوی شود که بتواند آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای واردات کالا این امکان وجود دارد و برای صادرات هم می تواند این امر ایجاد شود، اظهارداشت: مذاکراتی با منطقه آزاد اروند برای پذیرش تعدادی انبارها انجام شده تا توسط تجار عراقی یا بازرگانان ایرانی که به عراق کالا صادر می کنند، استفاده شود. از نگرانی های عراقی ها این است که کالایی که مبادله می شود وجود نداشته باشد، همچنین تناوب عرضه، کیفیت کالا و غیره نیز مورد توجه آنها است. تمامی این موارد با استقرار یک انبار تحت پذیرش بورس کالا که کیفیت تحت کنترل و بازرسی قرار می گیرد قابل اجرا است.

سلطانی نژاد عنوان کرد: از سوی دیگر با ایجاد چنین زیرساخت هایی صادرات کالا از ایران به کشورهای همسایه با اطمینان خاطر مواجه می شود، این موضوع تا حدودی نیازمند همکاری کشورهای همسایه است. در بحث گمرکی و مبادلات تعدادی امتیاز است که باید حداقل برای کالایی که در بستر بورس کالا مبادله می شوند قائل شوند. برای کالاهایی مانند قیر شاید بتوان بر روی کشورهای شرق آسیا حساب باز کرد.

وی اضافه کرد: برای کالاهایی مثل سیمان اگر حمل و نقل دریایی وجود نداشته باشد، صرفه اقتصادی ندارد، حمل و نقل زمینی گران تمام می شود. در بخش کالاهای پتروشیمی رقابت شدیدی در منطقه برای فروش این نوع کالاها در بازارهای جهانی وجود دارد، بنابراین در کشورهای همسایه می توان این کالاها را با قیمت اقتصادی فروخت، زیرا هزینه حمل و نقل پایین است، بازار عراق، افغانستان و ترکمنستان بازارهای مناسبی هستند، ترکمنستان بازار مناسبی برای سیمان است، گرچه قیمت تمام شده بازار چین پایین است اما هزینه حمل و نقل بالاتر خواهد بود.

مدیرعامل بورس کالا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا بدنبال ایجاد شاخص است؟، گفت: ما بدنبال شاخص در بورس کالا نیستیم. فقط بحث بر روی برنامه ریزی بیشتر است این برنامه ریزی در راستای برنامه های حمایتی و توسعه ای است، اگر هم شاخصی تعریف شود شاید برای این باشد که بیشتر خودمان بتوانیم بیشتر از آن استفاده کنیم.

101/401

کد خبر: 706541

وب گردی

وب گردی