جبران بیش از 1.5 میلیارد مترمکعب از کسری منابع آب زیرزمینی/ 88 درصد سوخت نیروگاهی گاز است

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع اب زیرزمینی، بیش از 1.5 میلیارد مترمکعب از مخزن آب زیرزمینی دشت‌های کشور احیا شده است.

به‌گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نیرو ، مهندس "ستار محمودی" قائم مقام وزیر نیرو در نشست خبری امروز (دوشنبه) در ساختمان ستادی وزارت نیرو با بیان اینکه، اقدام‌های انجام شده در طرح تعادل بخشی سبب شد تا حدود یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب به منابع آب زیرزمینی کمک شود، گفت: حدود 1.5 میلیارد مترمکعب از بازتوانی منابع آب زیرزمینی به سه سال اخیر باز می‌گردد.

او ادامه داد:سوخت نیروگاهی که تا دو سال قبل حدود 35 درصد آن از سوخت های فسیلی تامین می شد، امسال شاهد مصرف 88 درصدی سوخت گاز بوده ایم و سوخت مازوت نیز از 12 درصد به 2 درصد کاهش داشته است.
*منابع آب زیرزمینی سرمایه‌های اصلی کشور
وی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی سرمایه‌های اصلی کشور برای توسعه هستند، گفت: مجموع برداشت‌های اخیر سیر نزولی داشته و در 3 الی 4 سال گذشته طرح تعادل بخشی توانسته به کم شدن میزان مصرف از این منابع و ذخیره‌سازی منابع آبی در سال‌های آینده کمک کند که نیاز به پشتوانه مالی دارد.
محمودی ادامه داد: این طرح در سال 93 با سرمایه اندک 95 میلیارد تومان آغاز شد، در سال 94 به 150 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 95 به حدود 400 میلیارد تومان رسید که در این طرح مواردی همچون، انسداد 9500 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز که تا کنون 36 هزار پروانه بهره‌برداری مورد بازنگری قرار گرفته است.
او افزود: وزارت نیرو امیدوار است در طول برنامه ششم توسعه، 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی کاهش یابد و دشت‌های دارای مشکل منابع آب کشور، در آینده به مرور احیا شوند.
قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه حفر چاه غیر مجاز بایستی جرم تلقی شود و اگر این قانون تصویب شود از حفاری چاه‌های غیر مجاز جلوگیری خواهد شد، افزود: این قانون باعث خواهد شد تا از همان ابتدای جلوی تخلفات گرفته شود.
وی تصریح کرد: وزارت کشاورزی در این خصوص همکاری خوبی با وزارت نیرو داشته است.

*برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب تابستان آینده
محمودی با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته به ما آموخته که 25 درصد حجم نزولات آسمانی در پائیز، 40 درصد در زمستان، 30 درصد در بهار و 5 درصد در تابستان اتفاق خواهد افتاد و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص کمبود بارش در سال آبی جاری و برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب تابستان آینده اظهار داشت: برای تابستان سال آینده، در مدار قرار گرفتن چاه‌های جدید، بهسازی سامانه‌های آب، تغییرات در نیروگاه‌ها و پست‌ها و تأمین قطعات مورد نیاز از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو است.

*اقدام‌های وزارت نیرو در تأمین آب و برق زائران اربعین حسینی
وی در خصوص اقدام‌ها انجام شده از سوی وزارت نیرو برای تأمین آب و برق زائران اربعین حسینی نیز با اشاره به، آبرسانی 17 کیلومتری از شهر مهران تا حوزه‌های پایانه مرزی با ظرفیت 40 لیتر در ثانیه و برق‌رسانی و انتقال آن و ایجاد سامانه روشنایی برای حدود 15 هکتار از اراضی منطقه گفت: به جز مرز مهران، آبرسانی و تأمین برق مرزهای شلمچه و چزابه نیز با توزیع حدود 2.5 میلیون بسته آب در هر یک از مرزها و تأمین آب و برق بین 130 تا 500 هزار زائر در مسیر رفت و برگشت در مرزها ادامه دارد.
قائم‌مقام وزیر نیرو آنگاه با بیان اینکه برای مرزهای مهران، شلمچه و چزابه برنامه‌هایی متفاوت داریم تا اربعین سال آینده در شکوه و رفاه بیشتری برگزار شود، افزود: طرح ابرسانی و برق‌رسانی وزارت نیرو حدود 40 میلیارد تومان هزینه در برداشت که بخش عظم آن از طریق کمک‌های مردمی تأمین شد و برای سال‌های آینده نیز برآورد سرمایه‌گذاری در این سه مرز با توجه به طرح‌های جدید وزارت نیرو بین 100 تا 120 میلیارد تومان خواهد بود.
وی با اشاره به سخنان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بهره برداری از حدود 300 طرح آب و برق تا پایان سال جاری گفت: برخی طرح‌ها که بایستی در طی 5 یا 6 سال به اتمام برسند، با تأمین منابع مالی به موقع به بهره برداری می‌رسند ولی در صورت عدم تأمین منابع مالی ممکن است با تأخیر مواجه شوند.

*خلاف قانون بودن ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها
ستار محمودی با اشاره به خلاف قانون بودن ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: این کنترل توسط شرکت‌های آب منطقه ای انجام خواهد شد و میزان حریم مشخص شده نیز، به بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها اعلام شده و در شعاع حریم رودخانه‌ها چنانچه سازه‌های فیزیکی پایدار یا ناپایدار احداث شود، شرکت‌های آب منطقه ای با کمک قوه قضائیه نسبت به اعمال قانون اقدام خواهند کرد.

*برنامه‌های وزارت نیرو در خصوص نیروگاه‌ها
وی در خصوص سوخت نیروگاهی که تا دو سال قبل حدود 35 درصد آن از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شد و امسال شاهد مصرف 88 درصدی سوخت گاز بوده‌ایم و سوخت مازوت نیز از 12 درصد به 2 درصد کاهش داشته است، افزود: تلاش جهانی حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و در ایران نیز ما تلاش خواهیم کرد تا ضمن استفاده از سوخت گاز که نسبت به سوخت فسیلی آسیب کمتری خواهد داشت، سرعت خود را برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده افزایش دهیم.
این مدیر ارشد وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیز اشاره داشت: راندمان نیروگاه‌های کنونی بین 32 تا 37 درصد است که با استفاده از طرح تبدیل نیروگاه‌های معمولی به سیکل ترکیبی و استفاده از توربین‌های جدید نیروگاهی و بازتوانی نیروگاه‌های با راندمان کم، راندمان نیروگاه‌ها را به بیش از 50 درصد افزایش خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در بخش برق دارای پژوهشگاه نیرو و در بخش آب دارای مرکز مدیریت منابع آب است و هر دوی این‌ها نگاه تحقیقات کاربردی در صنعت آب و برق دارند، گفت: در گذشته فعالیت‌های تحقیقی زیادی در حوزه‌های تولید،‌ انتقال، کاهش تلفات و اصلاح مدیریت مصرف در این مراکز انجام شده و اخیراً نیز در طرحی قرار است از موتور ژنراتورهای جدید در اندازه‌های کوچک بهره‌برداری شود.

101/402

کد خبر: 706668

وب گردی

وب گردی