ناصر کشاورز: شاعر باید از نگاه کودک به جهان بنگرد

ناصر کشاورز در اردبیل گفت: نباید پنداشت هر کسی که ذوق و استعدادی دارد می‌تواند برای کودکان شعر بسراید، شعر کودک سادگی و پیچ‌وخم‌های ظریفی دارد که برای خیلی از افراد قابل ‌تشخیص نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این شاعر کودکان که در قالب برنامه دوپنجره با اعضا و مربیان کانون استان اردبیل گفت‌و‌گو می‌کرد به اهمیت نگاه، تفسیر و برخورد کودک با جهان در آفرینش شعر پرداخت و گفت: یکی از موضوع‌هایی که شاعران کودک را دچار اشتباه می‌کند قضیه جاندار پنداری در شعر است که خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر هر پدیده یا شی بی‌روح را جاندار تصور کنند شعر کودک نامیده می‌شود.

کشاورز با تأکید به این‌که کودکان با توجه به نوع نگاهشان خود را محور جهان دانسته و تمام اجزای آن را جاندار تصور می‌کنند، اظهار کرد: اولین کار برای شعر کودک، تنظیم زاویه دید شاعر است، شاعر باید از نگاه کودک به جهان بنگرد؛ یک شاعر بزرگ‌سال وقتی می‌خواهد برای کودکان شعر بسراید باید فرض کند که از دنیای دیگری آمده و هیچ اطلاعاتی نسبت به جهان ندارد و به‌گونه‌ای در مورد اشیا صحبت کند که همه‌چیز برای او مانند یک کودک، کشف جدید است.

شاعر و پژوهش‌گر خلاق حوزه ادبیات کودک، ابزار کار شاعر کودک را استفاده از حواس پنج‌گانه عنوان کرد و گفت: شاعر باید با حواس پنج‌گانه خود درگیر جهان شود تا بتواند در زاویه دید کودک قرار گرفته و با او ارتباط برقرار کند.

وی در همین زمینه پیشنهاد کرد: شاعر برای وارد شدن به دنیای کودکان همواره به تقویت و تربیت حواس توجه کرده جهان را از دید کودک تفسیر کند.

کشاورز هم‌چنین به تشریح نگاه سنتی و دیدگاه امروزی پرداخت و اظهار کرد: این‌طور نیست که هر شعری به زبان ساده بیان می‌شود الزاماً شعر کودک است، شعر کودک متغیرهای متفاوت و مشخصی دارد که بعضی از آن‌ها حتی ناشناخته‌اند و شاعران کودک بعد سالیان سال در تلاش‌اند که آن نکته‌ها و ظرایف را کشف کنند.

در همین نشست کودکان و نوجوانان عضو کانون توجه به مخاطب روز را ویژگی اصلی آثار ناصر کشاوز برشمردند.

این شاعر در نشست دو پنجره و حضور در بین مخاطبان علاوه بر گفت‌وگو با آنان با اشتیاق پای نقد کتاب‌های شعر «قد سر سوزن» و «از این ‌طرف لطفاً فقط هیس» نشست.

اعضای کارگاه‌های ادبی معرفی مضامین نو و خلاقانه، پرورش حواس پنج‌گانه، تنوع موضوع، خاطره‌انگیز بودن و به‌کارگیری تشبیه‌های متناسب را از ویژگی‌های کتاب شعر «از این ‌طرف لطفاً فقط هیس» دانستند: شاعر واقعیت‌ها را با تیزبینی برای مخاطب آگاه‌سازی کرده و تضادهای موجود در شعر را به زیبایی و ظرافت تمام به تصویر کشیده است.

در بخشی از نقد اعضا به این نکته اشاره‌ شده است که معرفی مضامین نو با نگاه کودکانه از ویژگی‌های شعری شاعر است و در نتیجه سردرگمی مخاطب در خوانش شعر از بین می‌رود.

وی در ادامه، نشستی صمیمانه نیز با اعضای انجمن ادبی و کتاب‌خوانان برتر کانون این استان داشت.

دور جدید سلسله نشست‌های دو پنجره به مناسبت بیست و چهارمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با حضور نویسندگان کانون در سراسر کشور طی روزهای 24 آبان تا 1 آذر 1395 برگزار شد.

502500

کد خبر: 706671

وب گردی

وب گردی