استاد دانشگاه آزاد اسلامی:معماری را نمی توان یک کالای زینتی  و تابع مد روز در نظر گرفت

یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است:معماری را نمی توان یک کالای زینتی و تابع مد روز در نظر گرفت، زیرا معماری دارای تاریخ و هویت عمیق فرهنگی، فلسفی و اجتماعی است.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس داوود شهیدی استاد معماری جهان در دانشگاه آزاد اسلامی درباره مفهوم زیباشناسی گفت:معماری یکی از فلسفی ترین هنرهاست و برای دریافتن چرایی این موضوع باید درک کرد در معماری چه چیزی زیبا است و زیبایی چطور تعریف می شود و تمامی آنها به چگونگی طرح موضوع زیبائی شناسی در معماری و پیچیدگی و تنوع نهفته درنحوه تعیین و تبیین آن باز می گردد.

وی ادامه داد: معماری یک عرصه است که انسان به وسیله آن احاطه ، تعیین و تعریف می شود انسان در عرصه نامحدود، موضوعیت و هویت فلسفی خود را از دست می دهد به همین دلیل برخی از محققان معتقدند معماری بنا به تشخیص حد و حدود ها تعریف می شود برای مثال می توان گفت این حدود در شکل ابتدائی مانند تصویر یک جعبه است که کیفیت ها به آن تزریق می شوند.

شهیدی با اشاره به اینکه معماری دارای تاریخ و هویت عمیق فرهنگی، فلسفی و اجتماعی است،گفت:باید توجه داشت درک و قضاوت زیبایی شناسی در معماری، تنها یک پسند ساده مبتنی بر سلیقه نیست زیرا هنگامی که مخاطب مورد نظر انسان باشد حاوی حس قضاوت است و نمی توان با او مانند یک ربات سطحی رفتار کرد. همچنین باید توجه داشت معماری را نمی توان یک کالای زینتی تابع مد روز در نظر گرفت، زیرا معماری دارای تاریخ و هویت عمیق فرهنگی، فلسفی و اجتماعی هستند.

وی افزود: معماری به وسیله خانه،حیاط، کوچه ،خیابان، بازار و میدان و ... تعریف می شوند که در تمامی آنها مخاطب انسانی، یا عبور می کند و یا مکث می کند و یا سکونت می کند.فهم زیبائی شناسی در معماری به معنی لذت نهفته در آن است که باید معنی آن را درک کرد به عبارت دیگر می توان گفت زیبایی مثل یک سیستم به درون فرد منتقل می شود و با آن ارتباط می گیریم و با آن وحدت پیدا می کنیم.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: معماری، در کالبد ساخته شده ساختمان است که تحقق می یابد اما باید توجه داشت هر ساختمانی معمارانه نیست بلکه ممکن است برخی عناصر در یک ساختمان مانند روح بنا در نظر گرفته شده و تجلی پیدا کند و ما در اصطلاح این عناصر را معماری می دانیم در صورتی که این مورد یک قضاوت ذهنی تعالیخواه است که بخواهیم زیبائی آن را درک کنیم.

وی تاکید کرد: مفهوم زیبایی شناسی در معماری در طول تاریخ دستخوش تحولات بسیاری بوده است و در این زمینه انسان ناگریز در محور تاریخ و جغرافیا قرار می گیرد و باید درحوزه زمان و مکان حرکت کند و با آن منطبق شود مفاهیمی مانند فکر، صدا، ریتم ،ذوق، شهود، جنبه های ادراک ، ابراز سلیقه ، پیشرفت علوم و تکنولوژی در آن دخیل است.

701/700

کد خبر: 706703

وب گردی

وب گردی