دانشجویانی که صنایع دستی فراموش شده شان را احیا می کنند

دبیر کانون فرهنگی وارگه گفت:صنایع دستی که ما می خواهیم تولید کنیم لباس بختیاری(چوقا)است که نیاز به دار دارد و نخ آن نیز صنعت دست بختیاری ها است و اینطور نیست که کارخانه ای آن را تولید کند،همچنین میتوان از نمد دوزی،قالی های دست بافت و سفره های محلی که دست باف هستند و مخصوص مناطق بختیاری است نام برد که ما قصد داریم این صنایع را که در حال فراموش شدن هستند مجددا احیا کنیم.

زهرا مدنی دبیر کانون فرهنگی وارگه واحد ایذه دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با برنامه های آینده این کانون گفت: فعالیت هایی که منتظر هستیم شورای فرهنگی تصویب کند، بیشتر در راستای اصلاح صنایع دستی که فراموش شده اند مرتبط با موقعیت جغرافیایی خودمان صنایع دستی بختیاری هاست. در همین راستا اشتغال و درآمدزایی برای دانشجویان ایجاد می شود، مانند دوره صنایع دستی که در ابتدا یک دوره آموزشی توسط دانشجویانی که در این کار هستند برگزار می شود و سپس ما شروع به کار می کنیم و از خود دانشجویان استفاده می کنیم تا صنعت دستمان را به بیرون عرضه کنیم که انشاالله اگر طرح مورد موافقت شورای فرهنگی قرار گرفت ما شروع به کار خواهیم کرد.

مدنی در رابطه با صنایع دستی مورد نظر گفت: صنایع دستی که ما می خواهیم تولید کنیم لباس بختیاری(چوقا)است که نیاز به دار دارد و نخ آن نیز صنعت دست بختیاری ها است و اینطور نیست که کارخانه ای آن را تولید کند،همچنین میتوان از نمد دوزی،قالی های دست بافت و سفره های محلی که دست باف هستند و مخصوص مناطق بختیاری است نام برد که ما قصد داریم این صنایع را که در حال فراموش شدن هستند مجددا احیا کنیم.

او در پاسخ به این سوال که این برنامه یک برنامه طولانی مدت است گفت:با توجه به این که نام این کانون وارگه است و وارگه نام جایی است که در آن زمانی سیاه چادر(محل سکونت قوم های بختیاری) وجود داشته است ما میخواهیم این سنت ادامه پیدا کند و زمانی که خودمان از این کانون رفتیم آیندگان همین راه را ادامه دهند.

وی در ادامه افزود:طرح دیگری که مجموعه در نظر دارد و قرار است با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه اجرا شود، طرح آزادسازی زندانیان به مناسبت میلاد امام رضا(ع) است.این مجموعه در این رابطه در نظر دارد تا از بزرگان شهر جهت کمک در آزادی تعدادی از زندانیان دعوت به عمل آورد.

زهرا مدنی در رابطه با مشکلات مجموعه اشاره داشت: خداروشکر بخش فرهنگی باتوجه به این که یکسال از شروع فعالیت های آن می گذرد و به دنبال آن دانشجویان شناخت چندانی با این فعالیت ها نداشته اند ولی با حمایت هایی که از جانب ریاست، معاونت و مسئول فرهنگی دانشگاه داشته ایم استقبال خوبی از طرف دانشجویان به عمل آمده است اما عمده مشکلات ما در بخش فرهنگی مربوط به بودجه دانشگاه است که باعث می شود جلوی خیلی از فعالیت هایی که ما قصد اجرای آن را داریم گرفته شود.

مدنی در پایان ضمن تشکر از مسوُلان دانشگاه ازاد واحد ایذه، از مسوُلان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا با توجه بیشتر به این کانون از محرومیت های این کانون بکاهند.

504500

کد خبر: 706733

وب گردی

وب گردی