نگاهی به روابط ایران و اسلوونی در دوران پسابرجام

در حالی رئیس جمهور اسلوونی امروز در تهران مورد استقبال رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفت که روابط دو کشور در تابستان سال گذشته و با ابراز تمایل اسلوونی مبنی بر توسعه روابط وارد مرحله تازه ای شد.

به گزارش ایسکانیوز، اسلوونی در سال 1993 و با دیدار وزیر امور خارجه این کشور از ایران، سفارت خود را برای اولین بار در کشورمان گشود. دولت ایران نیز بازگشایی سفارتخانه خود را در سال 2011 انجام داد. اما مدتی پس از آن دولت اسلوونی به علت مشکلات اقتصادی و هزینه بالای سفارتخانه های خود در سراسر کشورها، ناچار به تعطیلی بسیاری از آن ها در کشورهایی چون سوئد ، فنلاند ، پرتغال ایرلند، ایران و کنسولگری خود در نیویورک شد.

تحریم هایی که در زمان دولت گذشته نسبت به ایران اتخاذ شد، راه ها را جهت توسعه روابط اقتصادی کشور و بازگشایی مجدد سفارتخانه اسلوونی در تهران بست و توسعه روابط دو کشور تا دوران پس از برجام به تعویق افتاد.

اما در پاییز سال گذشته و پس از تایید برجام، خبری مبنی بر تمایل اسلوونی برای بازگشایی دوباره سفارتخانه این کشور در تهران منتشر شد. در این خبر آمد، با توجه به اشتیاق صاحبان تجارت برای ورود و سرمایه گذاری در بازارهای ایران، اسلوونی در نظر دارد اطاق بازرگانی این کشور را در تهران نیز فعال کند که این پیشنهاد مورد استقبال ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

توسعه روابط اقتصادی دو کشور تا تیرماه سال جاری به تعویق افتاد. این روابط با دیدار سفیر کشورمان در اسلوونی و وزیر امورخارجه این کشور مجددا به سوی توسعه، تغییر مسیر داد. وزیر امور خارجه اسلوونی در این دیدار خاطرنشان کرد: زمان آن فرا رسیده است تا روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش توسعه دهیم و مهم‌ترین گام در این راستا، بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران است.

در اواسط آبان ماه سال جاری نوبت به سفر معاون وزیر امور خارجه اسلوونی، خانم داریا بادواژ کورت به تهران رسید.

در ادامه این دیدار، ظریف ضمن استقبال از گسترش روابط همه‌جانبه دو کشور بر تداوم تبادلات و رایزنی‌ها میان مقامات دو کشور تاکید کرد. لزوم ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و یمن و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک در این زمینه مورد تاکید وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

اما توسعه روابط اقتصادی ایران و اسلوونی با سفر ازدراکو پوچی والشک، وزیر اقتصاد و توسعه فناوری اسلوونی به ایران در دی ماه سال گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. او در بدو ورود به تهران گفت: پایداری خوبی در توسعه روابط خارجی ایران در حال ایجاد شدن است که برای ادامه فعالیت های دوجانبه بسیار اطمینان بخش محسوب می شود.

والشک در جریان این سفر از اهداف اسلوونی برای حضور در ایران سخن گفت: همکاری های خود را با ایران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گسترش می دهیم تا شرکت های ایرانی از تجربه اسلونی در این بخش نهایت بهره برداری را داشته باشند. ثمره این سفر امضای دو یادداشت تفاهم درباره انرژی و توسعه همکاری های اقتصادی خواهد بود که پایه ای برای بیشتر شدن روابط دو کشور است.

بررسی مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، راه های گسترش همکاری بویژه در بخش گردشگری، انرژی، ارتباطات، خودرو، کشاورزی، محیط زیست، امور زیرساختی، ترانزیت و کشتیرانی و...، سرمایه گذاری مشترک، تبادل دانش فنی و اجرای طرح های مشترک از دیگر زمینه های مورد بحث در دیدارهای هیات اسلوونیایی بود.

افتتاح سفارتخانه این کشور در تهران که گام مهمی در زمینه اجرایی شدن قراردادهای امضا شده و توسعه بیشتر روابط دو کشور محسوب می شود، تا انجام سفر رئیس جمهور اسلوونی به ایران به تعویق افتاد. این سفر امروز و با استقبال رئیس جمهور کشورمان از باروت پاخور آغاز شد.

303/300

کد خبر: 706792

وب گردی

وب گردی