۵۰ درصد ایرانی ها گرفتار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: نیمی از جمعیت کشورمان گرفتار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر اکبر همتی در آستانه برگزاری سمینار تخصصی فیزیوتراپی، اظهارداشت: بیماری های اسکلتی عضلانی در واقع اختلالاتی هستند که سیستم عصب و عضله و سایر بافت همبند در آن درگیر می شوند.

وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد افراد جامعه گرفتار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند، افزود: این بیماری ها علاوه بر ناراحتی هایی که بیشتر به صورت درد خود را بروز می دهند، باعث ایجاد اختلال در سیستم حرکت می شود و در صورت درمان نشدن شکل مزمن به خود گرفته و در طولانی مدت باعث آسیب جدی به فعالیت های روزمره افراد می شود.

همتی ادامه داد: اختلالات اسکلتی عضلانی باعث تحمیل هزینه های درمان بسیار بالایی می گردد. از طرفی با تغییر شیوه زندگی افراد و تغییر الگوی بیماری ها که بیشتر ناشی از روند صنعتی شدن جوامع است، از قبیل استفاده زیاد از موبایل، لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی و از طرفی با افزایش کم تحرکی ناشی از استفاده از وسایل نقلیه شخصی، میزان شیوع این بیماری ها در حال افزایش است.

وی افزود: اختلالات اسکلتی عضلانی با برچسب های متفاوتی از جمله، گردن درد، شانه درد، کمردرد، زانودرد و موارد زیاد دیگری مطرح می شوند. بطور مثال افرادی که از گردن درد شکایت دارند ممکن است علت درد گردن آنها ناشی از گرفتگی عضلات و یا مفاصل گردن به شکل آرتروز و یا آسیب دیسک های گردن باشد. لذا جدا از روند پیری که زمینه ساز تغییرات تخریبی در دیسک و ستون فقرات گردنی می شود، مهم ترین علت گردن دردها ناشی از فشار روی عضلات به علت کار سنگین، ضربه ناشی از تصادف و افتادن و یا ضربه مستقیم به گردن و همچنین وضعیت نامناسب گردن از قبیل وضعیت سر جلو آمده است.

همتی با عنوان این مطلب که خیلی از گردن دردها با درمان های فیزیوتراپی که دارای کمترین عوارض است، کاملا قابل برطرف شدن هستند، گفت: شانه درد نیز از اختلالات شایع سیستم اسکلتی عضلانی است که در برخی موارد عدم درمان و یا درمان غیر اصولی و یا مزمن شدن درد شانه می تواند منجر به خشکی مفصل شانه و در نتیجه ایجاد محدودیت حرکتی شود که موجب بروز اختلال در فعالیت های روزمره می گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: کمردرد که می توان گفت شایع ترین شکل بیماری های اسکلتی عضلانی است، علاوه بر علت کهولت سن، در افراد جوان و میانسال غالباً به علت فشار کاری و خوابیدن و نشستن در وضعیت نامناسب رخ می دهد.

وی افزود: زانو درد نیز از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی است که به خصوص در افراد چاق شایع تر است و عدم پیشگیری و عدم درمان به موقع می تواند منجر به ناتوانی های شدید حرکتی گردد.

همتی افزود: اختلالات دیگری نیز هستند که در حکم بیماری نیستند ولی فعالیت های معمول زندگی را مختل می کنند و غالباً به علت درگیری عضلات رخ می دهد و باعث دردهای شدید مزمن می شود که باید به موقع درمان شوند تا منجر به ناتوانی های دائمی نشوند.

وی افزود: موثرترین درمان برای اختلالات اسکلتی عضلانی دادن آموزش های لازم از طریق رسانه ها و فضاهای مجازی در جهت پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی است. ولی در کنار این آموزشها یکی از موثرترین درمان های موجود در جهان برای این اختلالات، فیزیوتراپی است.

همتی گفت: در درمان های فیزیوتراپی علاوه بر ارائه آموزش های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها، استفاده از شیوه های درمانی تخصصی و پیشرفته از قبیل درمان های دستی و درمان با سوزن خشک و تجهیزات مدرن و پیشرفته از قبیل لیزر، مگنت، شاک ویو، جریانهای رادیو فرکانسی، امواج اولتراسوند، به میزان بسیار زیادی در روند پیشگیری و درمان موثر است.

سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی، روزهای ۴ و ۵ آذر ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

700/701

کد خبر: 706858

وب گردی

وب گردی