ماهواره تدبیر آماده پرتاب/ قرارداد برای ساخت ماهواره جدید بسته شد

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: طراحی و ساخت ماهواره تدبیر در دانشگاه علم و صنعت به پایان رسیده و این ماهواره با توجه به نوع موشک و پرتابگری که برای آن در نظر می گیرند در نوبت پرتاب قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی برخورداری اظهار داشت: اولین ماهواره ای که دانشگاه علم و صنعت به فضا فرستاد ماهواره نوید بود که با موفقیت پرتاب شد و پس از انجام ماموریت اصلی خود بازگشت.

وی با اشاره به برنامه های دانشگاه علم و صنعت برای ارتقا دانش فنی ساخت ماهواره تاکید کرد: دومین ماهواره علم و صنعت با پیشرفت مشخصات عملیاتی نسبت به ماهواره قبلی طراحی و ساخته شده و به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه پرتاب ماهواره تدبیر در اختیار دانشگاه علم و صنعت نیست، گفت: این ماهواره با توجه به نوع موشک و پرتابگری که برای آن در نظر می گیرند در نوبت پرتاب قرار دارد.

برخورداری خاطرنشان کرد: هم اکنون قرارداد جدیدی برای ساخت ماهواره هایی با ظرفیت فنی بالاتر در این دانشگاه منعقد شده است چرا که ساخت ماهواره هایی با این ظرفیت دیگر امری عادی محسوب می شود و به همین دلیل روی کار بر توسعه تکنولوژی های متعلق به ماهواره تمرکز کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی های زیادی در ساخت ماهواره به کار گرفته می شود افزود: هنوز در برخی زمینه ها نیازمند توسعه هستیم و در برخی زمینه ها البته به خود کفایی رسیده ایم، برای مثال هیات خارجی از کشور کره جنوبی که پیش از این بازدیدی از دانشگاه علم و صنعت داشت از پیشرفت های ما در تجهیزات جانبی ماهواره متعجب شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه نیازمند توسعه فنی امکانات و تجهیزات به صورت مداوم در بخش ماهواره هستیم گفت: در حوزه ساخت ماهواره های دانشگاهی که بالاترین ماهواره های موجود در کشور محسوب می شوند شرایط خوبی داریم و دانش فنی این ماهواره ها در حال توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره تدبیر آماده پرتاب است اما اطلاعی از زمان پرتاب آن نداریم، خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ محقق در پژوهشکده ماهواره دانشگاه علم و صنعت در حال فعالیت روی پروژه های ماهواره ای که سفارش کار آن داده شده است، هستند؛ اگرچه روند برخی پروژه های تحقیقاتی به دلیل کمبود اعتبار کند شده اما پروژه های ماهواره ای به سرعت در حال حرکت به سمت جلو هستند.

200

منبع: مهر

کد خبر: 706859

وب گردی

وب گردی