رئیس جمهوری: ایران و اسلوونی برای توسعه همکاری های مشترک مصمم هستند

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و اسلوونی برای توسعه همکاری های مشترک مصمم هستند ، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با اتحادیه اروپا اهمیت قائل است و این دیدار گامی در مسیر توسعه همکاریها با اتحادیه اروپا و اسلوونی به عنوان یک کشور دوست بود.

به گزارش ایسکانیوز،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روزسه شنبه به همراه رییس جمهوری اسلوونی و در نشستی با خبرنگاران گفت: سفر رییس جمهوری اسلوونی به جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار طی 25 سال گذشته و نیز بازگشایی سفارت این کشور در تهران، بیانگر اراده قوی دو کشور در راستای توسعه روابط می باشد.

رییس جمهوری افزود: تاکنون سه دیدار و ملاقات با همتای اسلوونیایی خود داشتم و هر کدام از این دیدارها گامی به پیش برای تحکیم روابط تهران و لیوبلیانا بوده است.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات خصوصی و مشترک، مسایل مورد علاقه مربوط به روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت، تصریح کرد: تهران و لیوبلیانا در بسیاری از مسایل مهم منطقه ای و جهانی دارای نظرات مشترک هستند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در بخشی از مذاکرات امروز درباره اهمیت توافق هسته ای و برجام با یکدیگر گفت و گو و تبادل نظر کردیم ، گفت: ایران و اتحادیه اروپا با همه توان به دنبال استحکام این توافق مهم چندجانبه و استفاده از فرصت های بوجود آمده در پسابرجام هستند.

روحانی تاکید کرد: دو طرف در مسیر تقویت روابط دوجانبه اذعان داشتیم که تهران و لیوبلیانا ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط اقتصادی ، سرمایه گذاری مشترک و فناوری های نو دارند و باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: ایران و اسلوونی علاوه بر روابط اقتصادی ، بر توسعه روابط فرهنگی ، علمی و حوزه فناوری تاکید داشتند و اسنادی که امروز در زمینه فناوری آی سی تی و نانو امضا شد، نشان می دهد که دو کشور تصمیم دارند در حوزه فناوری های نوین همکاری های خود را گسترش دهند.

روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات خود در خصوص معضلات جهانی از جمله تروریسم، افراطی گری و مهاجرت، تاکید کرد: در این مذاکرات دو طرف درباره نقش و اهمیتی که رایزنی ها و همکاری های بین المللی برای رفع اینگونه معضلات دارد با یکدیگر گفت وگو و تبادل نظر کردیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در جریان این مذاکرات برخی از مباحث ما به انتخابات اخیر در آمریکا و تاثیر احتمالی که این انتخابات می تواند بر مسایل جهانی و منطقه ای داشته باشد ، اختصاص داشت و ابعاد مختلف این مساله را با هم رایزنی و گفت وگو کردیم.

باروت پاخور رییس جمهوری اسلوونی نیز در این نشست خبری گفت: سفر من به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات بزرگ اقتصادی، نشان دهنده آغاز فصل جدیدی از روابط میان ایران و اسلوونی است.

رییس جمهوری اسلوونی با اشاره به پایبندی و تعهد ایران به تعهداتش درمذاکرات هسته ای، تاکید کرد از همه طرفین درخواست می کنم به تمامی تعهدات خود در این مذاکرات و توافق پایبند باشند چرا که این توافق سیگنالی است که می توان همه مناقشات بین المللی را از راههای دیپلماتیک و مذاکره، حل و فصل کرد.

پاخور با بیان اینکه ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد ، بر علاقه مندی کشورش به استفاده از همه ظرفیت های موجود تاکید کرد و گفت: اسلوونی مصمم است روابط خود را با ایران به سطح عالی ارتقاء بخشد و تلاش خواهیم کرد سطح مبادلات تجاری خود را با تهران افزایش دهیم.

وی تاکید کرد : ایران و اسلوونی در بسیاری از مسایل بین المللی، دارای دیدگاههای مشترک و یکسان هستند و هر دو معتقدیم که از طریق راههای دیپلماتیک و صلح آمیز می توان مناقشات منطقه ای وبین المللی را حل و فصل کرد.

رییس جمهوری اسلوونی همچنین از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از کشورش دعوت کرد.

302/300

کد خبر: 706911

وب گردی

وب گردی