گفت و گوهای قبرس شکست خورد

خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه به نقل از بیانیه سازمان ملل اعلام کرد که گفت و گوهای اتحاد قبرس به شکست انجامیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، در این گفت و گوها که در مونت پلرین (Mont Pelerin) سوئیس برگزار شد، نیکوس آناستاسیادس (Nicos Anastasiades) رهبر یونانی تباران و مصطفی آکینسی (Mustafa Akinci) رهبر ترک تباران قبرس به مدت دو روز مذاکره کردند.
سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که با وجود تمامی تلاشها، دوطرف نتوانستند به تفاهم لازم برای تغییر مرزها دست یابند. این تفاهم لازمه آغاز مرحله آخر گفت و گوهاست. طرفین تصمیم گرفتند تا به قبرس بازگشته و در مورد اقدام های آتی بررسی های انجام دهند.
حدود 800 هزار یونانی تبار و 220 هزار ترک تبار در جزیره تقسیم شده قبرس زندگی می کنند و خط آتش بسی که صلحبانان سازمان ملل از آن پاسداری می کنند، این دو بخش شمالی و جنوبی را از هم جدا می کند.
ترکیه در سال 1974 و پس از کودتای تحت حمایت یونان، به قبرس حمله کرد و این امر منجر به تقسیم آن جزیره گردید. با این حال ده سال پیش از این وقایع نیز، اصطکاک میان دو طرف وجود داشت و ترک تباران به ظن محدود شدن از دولت ائتلافی خارج شدند.
رهبران کنونی جوامع یونانی نشین و ترک نشین قبرس، میانه رو هستند و قصد اتحاد این جزیره را از طریق تشکیل فدراسیونی از دو دولت خودگردان دارند.
یونانی تباران قبرس که نمایندگی قبرس در اتحادیه اروپا را بر عهده دارند، علاوه بر تغییر مرزها و جابجایی اراضی اصرار دارند که توافق آتی ناظر بر خروج نیروهای نظامی ترکیه از این جزیره نیز بشود.
دهها هزار نیروی نظامی ترکیه در بخش ترک نشین قبرس مستقر هستند و تنها ترکیه است که دولت خودخوانده ترک تباران قبرس را به رسمیت می شناسد.

308/300

کد خبر: 706989

وب گردی

وب گردی