اشرف غنی خواستارتدوین نظام انتخاباتی مطابق بامعیارهای بین المللی شد

رئیس جمهوری افغانستان در آئین تحلیف اعضای کمیسیون های انتخاباتی این کشور از آنان خواست تا یک نظام انتخاباتی مطابق با استانداردهای بین المللی پایه ریزی کنند که با تغییر و جابه جائی افراد، دچار دگرگونی نشود.

به گزارش ایسکانیوز، «محمد اشرف غنی» روز سه شنبه در این آئین که «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز حضور داشت همچنین خواستار تدوین تقویم برگزاری انتخابات شد.

این کمیسیون وظیفه دارد تا اصلاحات انتخاباتی را که در تفاهم نامه سیاسی روی کار آمدن دولت وحدت ملی پیش بینی شده است، به اجرا درآورد.بر اساس تفاهم نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله قرار است پس از انجام اصلاحات در قوانین انتخاباتی، «لویی جرگه» یا مجلس بزرگان برای تعدیل قانون اساسی تشکیل شود. اعضای مجلس تعدیل قانون اساسی را نمایندگان مجلس و شوراهای شهرستان تشکیل خواهند داد که پس از اصلاحات در انتخابات آینده انتخاب خواهند شد.
کمیسیون های انتخاباتی قرار است تقویم انتخابات مجلس و شوراهای شهرستان را تدوین کنند. در تفاهم نامه سیاسی آمده است که دولت وحدت ملی در مدت دو سال نسبت به انجام اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات برای تعدیل قانون اساسی اقدام خواهد کرد، اما اینک مدت زمان پیش بینی شده در آن تفاهم نامه به پایان رسیده است.
براساس قانون اساسی افغانستان هفت نفر برای کمیسیون انتخابات و پنج نفر برای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی معرفی شده اند که شش نفر از آنان برای مدت پنج سال و شش تن دیگر برای مدت سه سال انتخاب شده اند. اعضای این کمیسیون ها از بین 720 نفر از واجدان شرایط برگزیده شدند.
رئیس جمهوری افغانستان از اعضای کمیسیون های انتخاباتی خواست که وظیفه خود را به گونه ای انجام دهند تا اعتبار این کمیسیون ها دوباره احیاء شود و مردم بتوانند دوباره به تصمیم گیری های آنها اعتماد کنند.
کمیسیون های انتخاباتی در دوران ریاست جمهوری گذشته متهم به جانبداری از یکی از نامزدها و تقلب در انتخابات شده بودند.
رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز امروز را یک روز تاریخی برای مردم افغانستان دانست و از اعضای کمیسیون ها خواست با استقلال کامل به وظایف خود عمل کنند تا سوء ظن های گذشته از ذهن مردم پاک شود.عبدالله تصریح کرد که اعضای این کمیسیون ها با مشورت کامل انتخاب شده اند.

ایرنا

308/300

کد خبر: 707016

وب گردی

وب گردی