راه اندازی ۸ مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی در کشور

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم اعلام کرد: تاکنون ۸ دانشگاه، موفق به اخذ مجوز راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی در داخل کشور شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، صمد حاج جباری با اشاره به دلایل راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی دانشجویان غیرایرانی گفت: در راستای بین المللی سازی آموزش عالی به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم از سال گذشته، قرار شد با توجه به برنامه ششم توسعه، پذیرش و جذب دانشجوی خارجی در کشور، ساماندهی و تقویت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۳ هزار دانشجوی خارجی در کشور حضور دارند، افزود: اکنون ظرفیت دانشگاه ها به گونه ای است که بیشتر از نیاز کشور و جوانان ماست، بنابراین سیاست آموزش عالی به سمت پذیرش دانشجوی خارجی سوق یافته است.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم یادآورشد: این مهم نیازمند یکسری بررسی ها و برآوردهایی بود که در برنامه ششم یعنی تا پایان سال ۹۹، این گونه مقرر شده است که تعداد ۷۵ هزار دانشجوی غیر ایرانی در کشور حضور داشته باشند.

حاج جباری، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ممنوعیت تدریس به زبان خارجی در دانشگاه ها را یکی از موارد کاهش سرعت در جذب دانشجویان خارجی عنوان کرد و گفت: ما در کنار این ممنوعیت اقداماتی را به صورت ستادی انجام دادیم تا بتوانیم مجوز لازم در خصوص تدریس به زبان انگلیسی در کنار آموزش زبان فارسی را از این شورا اخذ کنیم.

وی افزود: البته ما معتقدیم دانشجویی که وارد ایران می شود، موظف است تا زبان فارسی را یاد بگیرد، چرا که اصل بر آموزش زبان فارسی و در کنار آن انتقال فرهنگ، ‌ آداب و رسوم ما به سایر کشورهاست.

حاج جباری ادامه داد: ما بخش های علمی مربوطه را طراحی کرده ایم و به زودی برنامه ریزی برای برگزاری آزمون های مشابه تافل انگلیسی برای سنجش تسلط دانشجویان خارجی بر زبان فارسی انجام خواهد شد.

وی یادآورشد: تا کنون ۸ مرکز دانشگاهی در سراسر کشور موفق به اخذ مجوز راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی شده اند.

منبع: مهر

205/200

کد خبر: 707025

وب گردی

وب گردی