برگزاری همایش «کاربرد ژنتیک در علوم گیاهی» در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار از برگزاری همایشی با عنوان «کاربرد ژنتیک در علوم گیاهی» در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، امیرحسین الهامی‌راد گفت: همایش کاربرد ژنتیک در علوم گیاهی به همت انجمن علمی زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، تدارک و در محل سالن‌ همایش‌های دانشکده‌ی علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.


وی با بیان اینکه علم ژنتیک به‌عنوان بخشی از دانش زیست‌شناسی به بررسی وراثت و تفاوت‌های جانداران می‌پردازد گفت: به‌وسیله‌ی قوانین و مفاهیم ژنتیک می‌توان به تشابه یا عدم تشابه دو موجود نسبت به یکدیگر پی برد و دلایل آن‌را شناخت.


معاون پژوهش و فناوری واحد سبزوار با اشاره به تنوع گرایش‌های مختلف علم ژنتیک گفت: اکنون پس از وقوع انقلاب سبز و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی، افزایش چشمگیر در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و سرانجام کاهش مجدد نسبت رشد تولیدات کشاورزی به جمعیت جهان، بایستی توجه ویژه‌ای به روش‌های اصلاح (به‌نژادی) گیاهان شود.

الهامی‌راد با تشریح روش‌های اصلاح (به‌نژادی) گیاهان در این همایش گفت: روش‌های کلاسیک و مدرن که مبتنی بر هیبریداسیون و موتاسیون هستند را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد.

وی با برشمردن اهمیت مهندسی ژنتیک در بیوتکنولوژی گفت: دانشمندان می‌توانند با استفاده از این علم، ژن‌های سودمند را از سلول‌های گیاهی و جانوری انتقال داده و یا ژن‌های دلخواه را از یک گیاه یا جانور به گونه‌ی غیرمرتبط دیگری انتقال دهند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، کاربردهای ژنتیک و بیوتکنولوژی در اصلاح نژادی گیاهان، بهره‌گیری از تکنولوژی زراعت مولکولی، تولید گیاهان تراریخته و بررسی اهمیت گیاهان ترانس ژنتیک را از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این همایش یک‌روزه عنوان کرد.

205/200

کد خبر: 707168

وب گردی

وب گردی