رشته کشاورزی هیچ گاه حذف نمی شود/پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی بسیار سرعت گرفته است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، کشاورزی را یکی از پایه های اقتصاد کشور دانست و گفت: هیچ گاه این رشته از دانشگاه حذف نمی شود.

سعید محمدزاده در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: رشته کشاورزی هیچ گاه از دانشگاه های کشور حذف نمی شود و شاید در آینده محدود به یک یا چند دانشگاه بزرگ شود. با توجه به اینکه کشاورزی یکی از پایه های اقتصاد کشوراست آموزش دانشجویان در این رشته همواره برای کشور مورد نیازاست.

رییس دانشکده کشاورزی واحد ورامین در خصوص کاربرد پایان نامه های کشاورزی گفت: پایان نامه ها در ایران معمولا کنار گذاشته می شوند و این دیدگاه در اعضای هیات علمی کشور وجود ندارد که از پایان نامه دانشجویان رشته کشاورزی در مسیر عملیاتی بهره برداری شود.

او در ادامه با بیان اینکه کمبود بودجه نباید در طرح های پژوهشی احساس شود اضافه کرد: فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه ها محدود به پژوهش های دانشجویان است و متاسفانه دانشجویان از نظر اقتصادی نمی توانند خیلی برای عملیاتی سازی پروژه های تحقیقاتی خود هزینه کنند.

وی در این خصوص اظهار داشت: هر دانشجو به طور معمول برای دفاع از پایان نامه اش حدود یک سال و نیم زمان صرف می کند و اساتید با انبوهی از پایان نامه ها که به صورت متوالی انجام می شود، روبرو هستند. با توجه به مشکلات تعداد پایان نامه و محدودیت اعضای هیات علمی برنامه ریزی خاصی برای اجرای و پیاده سازی طرح کلانی در دانشگاه صورت نمی گیرد که که بخواهند در این زمینه هزینه کنند تا دانشجویان در این زمینه بخواهند شرایط امکانات، وسایل و مواد را تهیه کنند و در راستای هدف تعیین شده ای طرح های خود را ارائه دهند و معمولا طرح ها و پایان نامه ها هدفمند و از پایان نامه دانشجویان استفاده نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در خصوص مدیریت میرزاده در سالهای اخیر تصریح کرد: در دوره ریاست جمهوری قبل، از نظر اقتصادی به واحدهای دانشگاه آزاد فشار می آمد اما در حال حاضر کار به نحو بهتری پیش می رود و هدف مشخصی را دنبال می کند. با توجه به تورم شدیدی که سالهای گذشته در دوره ریاست جمهوری قبل داشتیم دانشگاه آزاد به خاطر رقابت با دانشگاه های دیگر نمی توانست شهریه اش را افزایش دهد. با توجه به توسعه واحدهای دانشگاه آزاد در شهرهای دور و نزدیک بحث تجمیع و همگام سازی دانشگاه آزاد بسیار مورد توجه قرار گرفت و امروز پیشرفت دانشگاه بسیار سرعت گرفته است و در خصوص شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دارای جایگاه ویژه ای در تبدیل علم به اقتصاد است و به طوریکه در چند سال اخیر دانشگاه پیشرفت خوبی در ارتباط با صنعت داشته است.

محمدزاده اظهار داشت: از جمله معضلات رشته کشاورزی عدم جذب فارغ التحصیلان این رشته در مشاغل مرتبط با حوزه کشاورزی است. با توجه به اینکه معمولا قیمت زمین بالاست و اگر کسی بخواهد اقدام به کشاورزی کند این امر نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد و هزینه کار در این بخش بالاست. با توجه به اینکه دانشجویان این رشته اکثرا شهرنشین بوده و در تهران زندگی می کنند، نیاز است که این افراد بعد از فارغ التحصیلی در روستا های اطراف شهر از جمله ورامین، دماوند و هشتگرد فعالیت کنند، البته معمولا افرادی که در رشته کشاورزی تحصیل می کنند بدون آگاهی از فرایند تحقیق و کار در روستا اقدام به انتخاب این رشته می کنند که خوشبختاننه این عدم آگاهی در میان دانشجویان این رشته در سالهای اخیر کمتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر استخدام قابل توجهی در اداره جهاد کشاورزی و سازمان های وابسته از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به عمل نیامده این افراد معمولا در شغل های غیر مرتب روی می آورند.

این عضو هیات علمی افزود: اگر کشاورزی در کشور به صورت علمی پیش برود باید همه امور دست به دست هم بدهند در این راستا فارغ التحصیلان نباید بیکار باشند و برنامه ریزی های مدون در این خصوص باید صورت گیرد و برای اجرای کشاورزی علمی و اصولی که در دنیا انجام می شود نیاز به مدیریت همه جانبه در تمامی زمینه های مرتبط با کشاورزی انجام شود.

وی در مقایسه رشته کشاورزی ایران با سایر کشورها عنوان داشت:کشاورزی در دنیا تنها محدود به یک رشته نیست و متشکل از رشته های بسیار مختلفی است. پیشرفت رشته کشاورزی در دیگر کشورها در نتیجه سرمایه گذاری در این خصوص و صرف هزینه برای پروژه های تحقیقاتی است. در این صورت به نتایج بهتری در این خصوص می رسند. به طور مثال در کشور مالزی یکسری سیاست های کلی از طرف دولت به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داده می شود و با تعیین بودجه لازم در راستای حل مسئله مورد نظر اقدام می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ورامین در خاتمه اظهار داشت: در ایران اقدامات تحقیقاتی بدون برنامه ریزی مدون صورت می گیرد به طور مثال واحد دانشگاهی ما در ورامین با توجه به بودجه محدودی که در اختیار دارد هر استاد در توان خود طرح هایی را به دانشجویان ارائه می دهد تا در قالب پایان نامه، دانشجو بر روی این طرح کار انجام دهد اما در کشور مالزی که یک کشور توسعه یافته هم محسوب نمی شود مدیریت پروژه های مربوط به کشاوزی و آفات و اصلاح نبات را دولت در اختیار می گیرد و به صورت برنامه ریزی شده در قالب گروهی برای رفع آفت کشاوزی به صورت گروهی اقدام به بررسی موضوع می کنند و در نهایت به نتیجه خوبی در طی دو یا چهار سال رسیده و در صدد کنترل سم و یا آفت بخصوصی اقدام می کنند در حالی که در ایران کار به این صورت انجام نمی شود.

205/200

کد خبر: 707321

وب گردی

وب گردی