قهرمانی: دانشگاه تهران با عضویت در اتحادیه‌های دانشگاهی نقش بین‌المللی خود را تقویت می‌کند

 معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، با اشاره به ضرورت عضویت دانشگاه تهران در اتحادیه‌های بین‌المللی، تأکید کرد: «دانشگاه تهران با عضویت در اتحادیه‌های بین‌المللی، نقش ملی و بین‌المللی خود را تقویت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر قهرمانی معاون بین‌الملل دانشگاه در کنفرانس خبری که دوم آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شد، دستاوردهای حضور ایران در اتحادیه‌های بین‌المللی، انتخاب رئیس دانشگاه تهران به عنوان نایب رئیس اول اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه و عضویت دانشگاه تهران در اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان را تشریح کرد.

دکتر قهرمانی اعلام کرد: «در چهلمین نشست هیأت اجرایی و دوازدهمین مجمع کنفرانس عمومی اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه که در کالج پزشکی «دگو» در کره جنوبی برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، به عنوان نایب رئیس اول اتحادیه انتخاب شد».

وی با اشاره به دانشگاه‌های ایرانی شرکت کننده در جلسه اخیر این اتحادیه، دانشگاه تهران، ابوعلی سینا، علم و صنعت، جامعه‌المصطفی، اهل بیت، الزهرا (س)، یزد، تبریز، علامه طباطبایی و اصفهان تصریح کرد که این دانشگاه‌ها با همدلی به انتخاب دانشگاه تهران به عنوان عضو هیأت مدیره این اتحادیه رأی دادند.

دکتر محمدباقر قهرمانی افزود: «اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه دارای ۲۵۰ عضو است که برخی از کشورهای آمریکایی، آمریکای جنوبی و اروپایی نیز عضو این اتحادیه هستند».

معاون بین الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: «در حال حاضر دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، به عنوان نایب رئیس این اتحادیه انتخاب شده است و با توجه به اینکه مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه نیز دو سال آینده در ایران برگزار می‌شود، در این جلسه رئیس دانشگاه تهران به عنوان رئیس این اتحادیه معرفی خواهد شد».

وی با اشاره به عضویت دانشگاه تهران در اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان گفت: «این اتحادیه دارای ۶۵۰ عضو است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های دانشگاهی دنیا به شمار می‌رود که مقر آن در یونسکو و در شهر پاریس قرار دارد».

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: «در این اتحادیه ۳۹ درصد اعضا از کشورهای اروپایی، ۲۴ درصد اعضا از کشورهای آسیایی، ۱۳ درصد اعضا از خاورمیانه، ۱۲ درصد اعضا از کشورهای آفریقایی، ۷ درصد اعضا از کشورهای آمریکای شمالی و ۵ درصد از اعضا از کشورهای آمریکای لاتین هستند.»

وی اظهار داشت: مجمع عمومی این اتحادیه هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود که در آخرین جلسه این اتحادیه، دانشگاه تهران به عنوان عضو هیأت مدیره این اتحادیه و رئیس دانشگاه تبریز به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد.

دکتر قهرمانی خاطرنشان کرد: «در ترکیب هیأت مدیره این اتحادیه، ۶ نفر از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، ۶ نفر از کشورهای اروپایی، ۳ نفر از کشور آمریکا و ۳ نفر از کشورهای آفریقایی عضو هستند».

وی اعلام کرد اردیبهشت سال آینده، با همکاری اتحادیه‌های دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه و با مرکزیت دانشگاه تهران، کنفرانس نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی دانشگاهی، در تدوین سیاست‌های آموزشی جهان نقش دارد، خاطرنشان کرد: «حضور ایران در اتحادیه بین‌المللی دانشگاهی می‌تواند زمینه توسعه تبادلات علمی و آموزشی کشور را با دیگر کشورهای جهان فراهم کند».

معاون بین‌الملل دانشگاه، دستاورد حضور دانشگاه‌های ایرانی در اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاهی را افزایش اعتبار دانشگاه‌های کشور در جهان برشمرد و افزود: «حضور ایران در این اتحادیه‌ها موجب می‌شود تا تبلیغات مسمومی که علیه ایران وجود دارد از بین برود».

دکتر قهرمانی با اشاره به مجوز رئیس جمهور برای برگزاری دوره‌های آموزشی به غیر از زبان فارسی، خاطرنشان کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۰ درصد رشته‌های پردیس بین‌المللی این دانشگاه به صورت زبان غیر فارسی ارائه خواهد شد».

وی با اعلام اینکه دانشگاه تهران در حال حاضر بیشترین تعداد دانشجویان غیر ایرانی را دارد، افزود: «در سال تحصیلی گذشته، هزار و ۲۰۰ دانشجوی بین المللی و بیش از هزار و ۴۵۰ دانشجوی زبان‌آموز در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند».

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیاست دانشگاه تهران، حضور مؤثرتر در جوامع بین‌المللی است، تاکید کرد: «دانشگاه تهران با دانشگاه‌های مختلف دنیا همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک و راهنمایی پایان نامه‌های مشترک دارد و به سمت تقویت این فعالیت‌ها حرکت می‌کند».

205/200

کد خبر: 707382

وب گردی

وب گردی