فن پراخ: در برخی زمینه‌ها از ایران کمک می‌خواهیم

رئیس فدراسیون فوتبال هلند گفت: دوبار سفرم به تهران را کنسل کردم و مجبور شدم دوبار این سفر را به تعویق بیاندازم.

به گزارش ایسکانیوز، مایکل فن‌پراخ که برای امضای تفاهم‌نامه همکاری با فدراسیون فوتبال کشورمان در زمینه‌های مختلف وارد تهران شده است در کنفرانس خبری خود اظهار داشت: ما برای امضای تفاهم‌نامه از سال قبل پیشنهادی از فدراسیون فوتبال با ریاست علی کفاشیان دریافت کردیم. فدراسیون فوتبال ایران از ما پرسیده بود آیا علاقه‌مند به همکاری با این فدراسیون هستیم یا نه که من پیشنهاد ایران را در اتحادیه فوتبال هلند مطرح کردم و جواب ما مثبت بود.

وی ادامه داد: ما به تجربیات متفاوتی در فوتبال دست یافته‌ایم و به دنبال بست دادن این رشته در جهان هستیم. می‌خواهیم به کشورهای دیگر در جهت تبلیغ و آموزش فوتبال کمک کنیم.

فن پراخ همچنین تأکید کرد: در واقع این قرارداد همکاری یک طرفه نیست و یک قرارداد دوطرفه به امضا رسیده است، چرا که در زمینه فوتسال، فوتبال بانوان و در بخش‌های فوتبال جوانان و نوجوانان که فدراسیون فوتبال ایران موفق‌تر عمل کرده از ایران کمک می‌خواهیم، چون آنها بهتر از ما هستند و موفقیت‌های بیشتری در بخش‌هایی که گفته شد نسبت به فوتبال هلند دارند. این قرارداد خواهرخواندگی کمک می‌کنند ما در بخش بازی‌های دوستانه و تدارکاتی هم فعالیت داشته باشیم، خوشبختانه با تیمی قرارداد بسته‌ایم که فوتبال بازی کردن را بلد است.

رئیس فدراسیون هلند افزود: دوبار سفرم به تهران را کنسل کردم و مجبور شدم دوبار این سفر را به تعویق بیاندازم، اما بالاخره این اتفاق افتاد. گرچه من به خاطر حضور در انتخابات یوفا درگیر بودم و نتوانستم زودتر به تهران برگردم، اما خرسند هستم که در ایران حضور دارم و باید بار دیگر به ایران سفر کنم تا صحبت‌های بیشتری در مورد قرارداد داشته باشیم، اما امروز مجبورم خیلی زود تهران را ترک کنم، چون هفته آینده انتخابات ریاست اتحادیه فوتبال را در پیش دارم و باید برنامه‌های خود را پیگیری کنم. به هر حال دوست داشتم بیشتر بمانم و ملاقات‌های بیشتری داشته باشم.

فن پراخ در پاسخ به این پرسش که از فوتبال ایران چه شناختی دارد، گفت: چیزی که در مورد فوتبال ایران و تیم ملی بزرگسالان می‌دانم این است که تیم ملی شما در صدر جدول آسیا برای صعود به جام جهانی 2018 قرار دارد و همچنین دو بازیکن ایرانی در لیگ هلند حاضر هستند و چیزهای دیگری که می‌دانیم هم برمی‌گردد به بحث‌هایی که همکاران شما در روزنامه‌های هلندی دنبال می‌کنند. ما این اطلاعات را در مورد فوتبال ایران داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تاریخ تقریبی برای انجام دیدار تدارکاتی بین تیم‌های ملی ایران و هلند، تصریح کرد: در این مورد به تاریخ خاصی نرسیده‌ایم چون تقویم ما در سال آینده میلادی پر است، این مورد هم باید با مذاکرات بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

فن پراخ در مورد امکان تقابل ایران تیم‌های رده‌ پایه فوتبال هلند با تیم‌های ملی پایه ایران گفت: بله این امکان وجود دارد، باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که مهم‌ترین بخش کار در رده پایه فقط انجام بازی‌های دوستانه نیست و ما در بحث‌های مختلف باید همکاری بیشتری داشته باشیم، همچنین در رده بزرگسالان، فوتبال بانوان و فوتسال با فضای کار بیشتری مواجهیم.

رئیس فدراسیون هلند در پاسخ به این پرسش که چرا فوتبال ملی هلند چند سالی است دچار اُفت شده و اینکه آیا هلند می‌تواند به جام جهانی 2018 برسد یا نه، ادامه داد: قبل از اینکه رئیس فدراسیون فوتبال هلند شدم به مدت 13 سال مدیر باشگاه آژاکس بودم و در آنجا یاد گرفتم یک تیم فوتبال همیشه اُفت و خیز دارد. تیم ملی هم درست شبیه باشگاه‌ها فعالیت می‌کند، ما تا پیش از این روی نسل قبلی فوتبال هلند اتکا می‌کردیم، بازیکنانی مثل فن‌پرسی یا روبن که خوشبختانه روبن هنوز مشغول بازی است. حقیقت این است که خیلی دیر به فکر تغییر نسل افتادیم.

وی افزود: از سوی دیگر بازیکنان جوان ما به لیگ‌های انگلیس و اسپانیا می‌روند که باید خیلی زود جلوی این کار را بگیریم و اجازه دهیم حضور بازیکنان جوان هلندی به لیگ‌های دیگر با دو سه سال تأخیر به انجام برسد، زیرا این بازیکنان جوان در لیگ ما عالی هستند، اما وقتی به باشگاه‌های دیگری می‌روند مجبور به نیمکت‌نشینی می‌شوند و شانس کمتری برای بازی دارند. به همین علت نیمکت‌نشینی آنها باعث اُفت تیم ملی می‌شود.

فن پراخ ادامه داد: می‌توانم ممفیس دپای را مثال بزنم. او در آیندهوون یک ستاره بود، اما وقتی به منچستریونایتد رفت نیمکت‌نشین شد و این موضوع روی فوتبال او در تیم ملی تأثیر دیگری گذاشت، البته کم‌کم به شرایط بهتری برمی‌گردد و در بازی اخیر تیم ملی مقابل لوکزامبورگ که فرصت بازی پیدا کرد نشان از پیشرفت داشت. ما تغییر نسل داشتیم و این موضوع کمی طول می‌کشد، همیشه این مثال را به زبان آورده‌ام که 10 موزیسین ممکن است به صورت فردی بسیار خوب باشند، اما تضمینی وجود ندارد که آنها بتوانند در کنار هم در یک گروه موسیقی نتیجه خوبی داشته باشند، این موضوع شبیه به کار تیم ملی هلند است. تیم ملی هلند از بازیکنان بسیار خوبی بهره می‌برد که به صورت انفرادی هر یک از آنها ستاره هستند، ولی در کنار هم هنوز به هماهنگی کافی نرسیده‌اند.

رئیس فدراسیون فوتبال هلند در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: روند تیم ملی کشور هلند به دوران خوب خود بهتر از قبل شده و امیدواریم هرچه زودتر به اوج برسیم. باید این روند را در بهترین حالت خود ادامه دهیم و باز هم امیدوارم هلند یکی از 32 تیمی باشد که به جام جهانی 2018 روسیه می‌رسد.

101/401

کد خبر: 707528

وب گردی

وب گردی