اعتراض سیاسی به سبک خبرنگاران کره‌ای

گروهی از خبرنگاران کره جنوبی با زمین گذاشتن دوربین های عکاسی و فیلمبرداری خود نسبت به امضای توافقنامه نظامی کشورشان با ژاپن اعتراض کردند.

به گزارش ایسکانیوز این اعتراض شب گذشته در محل وزارت دفاع کره جنوبی در شهر سئول رخ داد، زمانی که سفیر ژاپن برای امضای قرارداد مزبور به ساختمان این وزارتخانه آمده بود.
خبرنگاران کره ای حاضر در این مکان به نشانه اعتراض دوربین های خود را بر روی زمین قرار دادند و حاضر به تصویربرداری از مراسم نشدند.
مردم کره جنوبی و خبرنگاران این کشور می گویند، کشورشان نباید با ژاپن که تاریخ استعمار شبه جزیره کره را با خود یدک می کشد، چنین توافقاتی امضا کند.
کره جنوبی و ژاپن روز چهارشنبه هفته جاری توافقی را به امضا رساندند که بر اساس آن می توانند به طور مستقیم اطلاعات مرتبط با برنامه های تسلیحاتی، هسته ای، موشک های بالستیک کره شمالی و هر اطلاعات دیگری در باره پیشرفت های نظامی این کشور را مبادله کنند.
دو کشور نزدیک به پنج سال در باره این توافقنامه مذاکراتی انجام دادند اما اصلی ترین گفت و گوهای آنها از یک ماه پیش آغاز شد و به امضای این معاهده نظامی انجامید.
ژاپن سی و سومین کشوری است که معاهده نظامی با کره جنوبی امضا می کند.
امضای این توافقنامه در شرایطی که حکومت کره جنوبی پس از تنش های سیاسی در شرایط بسیار شکننده ای بسر می برد، دستمایه اعتراضات نیز شده است و نظرسنجی گالوپ کوریا نشان می دهد ۶۰ درصد از مردم کره جنوبی با این توافقنامه مخالفند و همزمان چین در بیانیه ای معاهده را باعث بی ثباتی در شبه جزیره کره و مخاطرات امنیتی دانسته است.
احزاب مخالف کره جنوبی هم پیش از این با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بودند که در صورت امضای توافقنامه امنیتی اطلاع رسانی مشترک این کشور و ژاپن درباره کره شمالی؛ با تایید پارلمان «هان مین کو» وزیر دفاع این کشور را استیضاح خواهند کرد.
بسیاری از کره ای ها از جمله اعضای حزب مخالف بر این باورند که به دلیل اختلافات ارضی و تاریخی میان این کشور و ژاپن اکنون نباید چنین توافقی حاصل می شد.
شمار نمایندگان احزاب مخالف در پارلمان کره جنوبی بیش از اعضای حزب حاکم است و آنها با اکثریت آرا می توانند وزیر دفاع را استیضاح کنند.
هر دو کشور دارای اسناد مشابهی برای تبادل اطلاعات با آمریکا در خصوص مساله هسته ای شبه جزیره کره هستند اما به طور مستقیم چنین همکاری ندارند.
وزارت دفاع کره جنوبی در تارنمای خود آورده است که مذاکرات عمدتا بر محور اطلاع رسانی، تبادل اسناد، مدارک و دریافت تصاویر ماهواره ای از برنامه های نظامی شمالی بوده است.
در سال ۲۰۱۲ میلادی یک بار چنین سندی آماده شد اما دقیقا در جریان آمادگی برای امضای آن کره جنوبی به دلیل اعتراضات گسترده گروه های مدنی از این کار خودداری کرد.
برخی از معترضان بر این باورند که اطلاع رسانی مستقیم میان دو کشور بیش از آنکه امنیت آفرین باشد باعث عصبانیت کره شمالی می شود و برای کره جنوبی ناامنی به بار می آورد.
کره جنوبی اکنون می تواند به تصاویر ماهواره ای ژاپن و اطلاعات ناوشکن های آجیس این کشور در باره برنامه های نظامی کره شمالی به طور وسیعتری دست یابد.
دو سال قبل دو کشور به علاوه آمریکا یک سند مقدماتی امضا کردند که به طور واسطه ای از طریق آمریکا چنین اطلاعاتی را مبادله کنند.
بسیاری از نمایندگان احزاب مخالف در کره جنوبی می گویند تا زمانی که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن صادقانه از جنایات جنگی آن کشور علیه کره عذرخواهی نکند، ‌نباید چنین توافقنامه ای امضا می شد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 707548

وب گردی

وب گردی