برف آمد، گاز و آب و برق رفت/بارش برف بی‌سابقه پاییزی در استان‌های شمالی کشور

با آنکه از اوایل هفته گذشته، سازمان هواشناسی درباره برودت هوا در استان‌های شمالی کشور هشدار داده بود؛ اما بارش برف کم‌سابقه پاییزی در شهرستان‌های شمالی، قطعی آب، برق، گاز و تخریب باغ‌های مرکبات در برخی مناطق و تعطیلی مدارس کل استان را به دنبال داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق قطعی گاز در روستاها و بخش‌های مختلف استان گلستان باعث شد مردم در صف‌های طولانی خرید نفت برای روشن‌کردن وسایل گرمایشی، ساعت‌ها منتظر بمانند. بارش برف که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود و تا روز جمعه نیز ادامه داشت، زندگی در شهرهای استان مازندران را مختل کرد.
جدا از آب‌گیری و یخ‌زدگی معابر، بالارفتن میزان گاز مصرفی مردم برای گرم‌کردن خانه‌ها، باعث شد در برخی مناطق گاز شهری افت فشار داشته باشد و سپس گاز قطع شود. قطعی گاز که از چهارشنبه آغاز شد، حدود ٢٠ ساعت ادامه داشت و در نهایت پس از تلاش‌های مأموران، پنجشنبه به‌تدریج گاز وصل شد. مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران درباره قطعی گاز اظهار کرد: «بارش سنگین برف سبب قطعی گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در بابل و آمل شد». به گفته او در شهرستان بابل حدود ۷۰ درصد و آمل نیز ۶۰ درصد مشترکان گاز منزلشان قطع شده است که ۱۲۰ اکیپ برای رفع مشکل بسیج شده‌اند و این مشکل را پس از یک روز حل کردند؛ اما در همین زمان، مردم که راهی برای گرمایش خانه‌های خود نمی‌دیدند، به صف خرید نفت سفید هدایت شدند. بسیاری از خانوارهای مناطق جنوبی بابل و جنوب شرقی آمل بخاری‌های نفتی و چراغ‌های نفت‌سوز خود را دوباره به داخل خانه بردند تا در زمان قطعی گاز و سرمای طاقت‌فرسا از آنها استفاده کنند. قطعی گاز درعین‌حال سبب تعطیلی بعضی از نانوایی‌های بابل شد، نانوایی‌ها که چاره‌ای برای سوخت جایگزین با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی‌بر برودت هوا نداشتند ، تا وصل‌شدن گاز قادر به پخت نان نبودند. در شهرستان بابل نیز قطعی گاز موجب تجمع مردم در اداره گاز این شهرستان شد. قلی‌پور، یکی از ساکنان شهرستان آمل، درباره شرایط پیش‌آمده در این شهرستان به «شرق» می‌گوید: «با بارش برف ٤٨ساعته، حدود نیم‌متر برف در شهر آمل انباشته شده. برق اکثر روستاها و ٦٠ درصد شهر قطع شد. مأموران اداره برق در این دو روز تلاش کردند این مشکل حل شود، تا اینکه ساعت ١٤ روز جمعه، برق همه مراکز وصل شد. فشار گاز هم در برخی مناطق شهری آمل و روستاها کم بود، گاز روستای ما روی سنگ‌بست مور آمل سرخ‌رود نیز قطع بود. در هر روستا حداقل گاز ١٠ خانه به علت افت فشار قطع شده بود؛ اما از عصر پنجشنبه گاز شهر آمل وصل شد و روستاهایی که به‌دلیل بارش برف دسترسی به آنها ممکن نبود، تا ساعت ١٤ روز جمعه دوباره به برق مجهز شدند». او درباره خسارات وارد‌شده به باغ مرکبات نیز اظهار کرد: «تمامی باغدارها به دلیل این بارندگی ضرر کردند و میوه‌هایشان از بین رفت. میوه وقتی یخ می‌زند، مزه تلخی پیدا می‌کند و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و باید همه را دور انداخت. اگر از قبل کشاورزان از سوی مسئولان امر توجیه می‌شدند و اگر جهاد کشاورزی به مردم اطلاع می‌داد و آنها آمادگی داشتند و کنده و لاستیک‌های فرسوده را آماده می‌کردند که به محض بارش برف زیر درختان روشن کنند تا دود و گرما مانع از یخ‌زدگی شود، با این حجم از تخریب باغ مرکبات روبه‌رو نبودیم». او همچنین درباره برف‌روبی از معابر نیز افزود: «شهر و روستاهای جنوبی تا پنجشنبه‌شب به علت بارندگی برف همه بسته بودند و ظهر روز جمعه بازگشایی شدند، راه‌های روستاهای شرقی و داخل شهر آمل باز بود و خوشبختانه تخریب منازل و تلفات جانی نداشتیم. درباره اسکان مسافران نیز به مدارس دستور داده شده در صورت لزوم به اسکان مسافران اقدام کنند».
از طرفی به گفته داداشپور، معاون مدیر کل بحران استان مازندران، بیشترین میزان بارش برف در منطقه آلاشت با ارتفاع ١٥٢ سانتی‌متر بوده است؛ اما در مناطق دشتی مانند نور، نوشهر و... نیز بارش برف داشتیم، در نوشهر میزان بارش در یک هفته ٢٨٠ میلی‌متر و در نور میزان بارش برف ٣٠ سانتی‌متر بوده است.
‌بارش برف باعث شد مردم در جاده‌ها نیز راه خود را گم کنند یا به علت مسدودشدن معابر از حرکت باز بمانند، فرماندار چالوس با اشاره به گرفتارشدن٤٠ دامدار در جنگل‌های این شهرستان، گفت: با توجه به بارش شدید برف و ادامه‌داشتن آن متأسفانه جاده دسترسی به دامداران که در جنگل حضور دارند وضعیت مناسبی ندارد. وی گفت: در سطح دو هزار هکتار از باغ مرکبات شهرستان چالوس درحال‌حاضر ٤٠ سانتی‌متر برف نشسته است و تاکنون از باغات مرکبات این شهرستان برداشت نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کاهش بیشتر دمای هوا، خسارت به باغات مازندران را افزایش می‌دهد. دلاور حیدرپور با بیان اینکه سرمای آذرماه امسال در ٣٠ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ٥٠ درصد نارنگی، بیش از ٤٥ درصد کیوی و پنج درصد پرتقال باغ‌های مازندران برداشت شده است.
محمد عسگری، دبیر شورای بخش مرکزی آمل، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تلاش برای حل مشکلات پیش‌آمده به علت بارش برف بی‌سابقه در استان مازندران بیان کرد: «برف و باران در این فصل در منطقه مازندران غیرمنتظره بود. در سراسر منطقه آمل گاز قطع شده بود و به برخی خانه‌ها و باغات مرکبات خساراتی وارد کرده است؛ اما قطعی برق در بخش هراز وجود نداشت.البته در بخش مرکزی با قطعی برق و گاز مواجه بودیم. باغ‌های مرکبات بسیاری از بین رفت. با آمدن این برف ٤٨ ساعت آب و برق در بخش مرکزی قطع شد؛ اما فشار گاز طبیعی بود. ولی مشکل زیادی در زمینه آب داشتیم، زیرا انشعابات ما برقی است و به علت قطع‌شدن مکرر برق، آب هم قطع می‌شد. مسئولان باید یک موتور برق قوی برای این مراکز تهیه کنند که وقتی برق رفت این مسائل پیش نیاید. این وظیفه مستقیما به مسئولان اداره آب باز می‌گردد. آنها با هزینه‌ای که به‌صورت ماهانه از مردم دریافت می‌کنند باید این وسیله را تهیه کنند. ما چندین‌بار با نهاد فرمانداری آمل تماس گرفتیم و آنها برای تهیه این موتور برق قول مساعد دادند».
بارش برف و قطع‌شدن سیستم‌های گرمایشی فقط محدود به استان مازندران نبود. بخش‌های عمده‌ای از استان گیلان نیز با قطعی برق به علت ریزش برف مواجه شدند. از شامگاه یکشنبه بارش باران و برف در استان‌های شمالی آغاز شد و مطابق گزارش میزان، بیشتر بارش در شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا، رشت، انزلی و رودبار بود. حجت شعبان‌پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در رودبار، با اشاره به اینکه بر اثر بارش شدید برف در ساعات اولیه شاهد عواملی مانند سقوط شاخه‌های درختان روی سیم‌های برق بودیم، افزود: از
١٩ هزار ترانس برق گیلان، ١٥٢ ترانس روز گذشته از مدار خارج و سبب قطع برق ٥٢ روستا شد.

برودت هوا بی‌سابقه بود

بهنام سعیدی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران کل کشور، در گفت‌وگو با «شرق» به ارائه توضیحاتی درباره نحوه خدمات‌رسانی به مناطق شمالی کشور پرداخت و گفت: «در سه، چهار روز گذشته با پنج پدیده در کشور مواجه بودیم که عبارت بودند از سرما، بارش باران، برف، گردوغبار و وزش باد. حدود ٢٢ استان هرکدام تحت‌تأثیر یکی از این پدیده‌‌ها بودند، اما ١١ استان به صورت مستقیم متأثر از این پنج پدیده بودند. ستاد مدیریت بحران، مثل هر سال با فرارسیدن زمستان هشدارهایی را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کند. این دستورالعمل مشتمل بر ١٧ محور است که ما برای استانداران سراسر کشور و به دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بحران نیز ارسال می‌کنیم».
وی افزود: «همچنین ما به وزارت جهاد کشاورزی آمادگی‌های لازم را برای دادن امکانات و هشدار به کشاورزان و باغداران برای استفاده به‌هنگام از انرژی ویژه باغات به‌منظور جلوگیری از سرمازدگی و ارائه آموزش‌های لازم و ترویج استفاده از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی داده‌ایم. ما این دستورالعمل را از مهرماه ارسال کرده‌ایم». سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: «در کنار همه این اقدامات به صورت مداوم به استان‌ها هشدار داده می‌شود. همچنین اطلاعیه‌های هواشناسی یک فرایندی دارند. وقتی که اطلاعیه‌ها صادر می‌شوند، به محض اینکه ما دریافت می‌کنیم، به غیر از دستورالعمل‌های ارسالی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اطلاعیه‌ها را به دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه مدیریت بحران ارسال می‌کنیم و وقتی اطلاعیه سازمان هواشناسی تبدیل به اخطاریه شد، حساسیت کار بالا می‌رود و کشیک سازمان مدیریت بحران با استان‌ها تماس می‌گیرد و این اخطار را ارسال می‌کند و تمام زیرمجموعه‌ها را آماده می‌کند. بنابراین همه اقدامات لازم امسال نیز انجام شد».
وی با اشاره به اتفاقات پیش‌آمده در استان‌های شمالی کشور افزود: «این اتفاقات چند دلیل داشت؛ پدیده سرما به دلیل نوع سامانه پیش‌آمده کم‌سابقه بود. ما در برخی مراکز کشور دمای منفی ١٥ درجه را شاهد بودیم، از طرفی این سرما استمرار داشت. در بعضی از استان‌ها مشکل افت فشار گاز پیش آمد که نمود بیشتر آن در استان مازندران بود که البته دو، سه شهرستان آمل، بابل و رامسر با این مشکل روبه‌رو بودند که مرتفع شد». سعیدی خاطرنشان کرد: «استان‌های گلستان و گیلان با صرفه‌جویی خود توانستند به مازندران در حوزه گاز کمک کنند. مازندران هم براساس مانورهای برگزارشده پیشین از سوخت جایگزین استفاده کرد و گاز صنایعی که مصرف زیاد داشتند، را قطع کرده و از سوخت جایگزین استفاده کرد، ولی میزان مصرف به دلیل برودت هوا بسیار بالا رفت. به گفته مدیرعامل گاز استان نسبت به مشابه سال قبل ٢٥ درصد افزایش مصرف را شاهد بودیم. امروز با حضور ریاست سازمان مدیریت بحران کشور جلسه‌ای در استانداری استان مازندران تشکیل و گزارش‌هایی ارائه شد و گزارش‌ها بسیار خوب بودند و گاز تمام استان تقریبا وصل شده به غیر از منازلی که کسی در آنها حضور نداشتند. راه‌های مواصلاتی به‌جز چند روستا بازگشایی شده، برق وصل شده و مشکل آب نیز برطرف شده است و درحال‌حاضر مردم زندگی عادی خود را در استان آغاز کرده‌اند».

700700

کد خبر: 707792

وب گردی

وب گردی