جامعه بومی باید محصولات ایرانی را در سبد خانوار خود جای دهد

رییس بنیاد نخبگان استان کردستان گفت: نیاز است جامعه بومی به شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدات آنها اعتماد کرده و محصولات ‌بومی را در سبد خانوار خود جای دهند تا آنها بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، رحمت صادقی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر تفکر، تعقل و دانش است، پویایی و ترمیم‌مداوم ضعف‌ها را از شاخصه‌های اصلی این نوع اقتصاد دانست.

وی با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در رونق‌پایدار اقتصاد، افزود: در این نگرش شرکت دانش‌بنیان برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همواره تولیدات خود اعم از کالا و خدمات را چه به لحاظ کمّی و چه کیفی ارتقاء دهد تا بتواند در بازار رقابت به جایگاه مطلوب برسد.

صادقی ادامه داد: یکی از برتری‌های تفکر دانش‌بنیان نسبت به نگرش نفتی، پرهیز از فروش ماده‌اولیه خام و تلاش برای حصول ارزش‌افزوده است. این مهم دقیقاً همان‌هدفی است که شرکت دانش‌بنیان دنبال می‌کند. یعنی تولید محصولی بر پایه علم، بازارمحور و مشتری‌مدار به جای کسب درآمد از راه فروش منبع.

رییس بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به گفتمان‌ سازی انجام‌شده، اظهار داشت: در گذشته نیز در عرصه تولیدات دانش‌بنیان اقداماتی انجام شده بود؛ اما امروز این حوزه یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات انجام‌شده در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان و همچنین ارتقای فعالیت‌های مراکز رشد دانشگاه‌ها و راه‌اندازی پارک‌های علم‌وفناوری اهمیت آن به‌خوبی در بطن جامعه خاصه فضای نخبگانی نهادینه شده است.

وی ایجاد ستادهای مختلف و متنوع در ذیل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری را ازجمله اقدامات مفید دانست و با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ دانش‌بنیان، تصریح کرد: خوشبختانه ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌های بسیار متنوعی برای گفتمان‌سازی و گسترش فرهنگ دانش‌بنیان دارد.

صادقی در ادامه تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌محور نبوده و در نتیجه به سخت‌افزارهای بزرگ نیاز ندارد. پایه چنین اقتصادی اندیشه و ایده نخبگانی است که باید به منصه‌ظهور برسد. در این نگرش علاوه بر سود قابل توجه، منابع و ذخایر نفتی و گازی نیز هدررفت نخواهند داشت و برای استفاده نسل‌های آینده باقی می‌مانند.

وی مقاوم‌سازی اقتصاد را یکی دیگر از نتایج تفکر دانش‌بنیان قلمداد کرد و گفت: برای رسیدن به اهدافی مانند توسعه‌پایدار باید در وهله‌اول از وابستگی جلوگیری و مسیر را برای رسیدن به استقلال مالی هموار کرد.

رییس بنیاد نخبگان استان کردستان با اشاره به قابلیت‌های استان، عدم‌فرهنگ‌سازی را یکی از موانع جدی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان بومی عنوان و اظهار کرد: متأسفانه کردستان منطقه صنعتی محسوب نمی‌شود و هنوز گفتمان دانش‌بنیان در جامعه بومی آن نهادینه نشده است.

صادقی خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان استان در تلاش است با ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و اقدامات فرهنگی نظام‌مند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نگرش دانش‌بنیان را به اولویت اصلی دانشگاهیان خاصه جوانان و صنعتگران بومی تبدیل کند؛ البته برای رسیدن به این هدف نیاز است اساتید دانشگاه نیز همکاری و تعامل سازنده‌ای با بنیاد داشته باشند.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، وی ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و امکان استفاده از ظرفیت‌های پارک علم‌وفناوری را از تسهیلات ویژه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه از سوی دولت بستر مناسب فراهم شده است؛ اما نیاز است جامعه بومی به این شرکت‌ها و تولیدات آنها اعتماد کرده و محصولات ‌بومی را در سبد خانوار خود جای دهند تا آنها بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کنند.

205/201

منبع: ایسنا

کد خبر: 707798

وب گردی

وب گردی