انصارالله: عربستان قصد دارد توافقنامه مسقط را دور بزند

سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن با اشاره به اینکه عربستان قصد دارد توافقنامه مسقط را دور بزند، اعلام کرد که توافقنامه مسقط همچنان برقرار است و سرنوشت آن بستگی به جدیت و پایبندی دیگر طرف‌ها به ویژه آمریکا دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری "المسیره" یمن اظهار داشت: توافقنامه مسقط همچنان برقرار است و سرنوشت آن به جدیت و پایبندی دیگر طرف‌ها و در راس آنها آمریکا بستگی دارد.

عبدالسلام گفت: توافقنامه مسقط دیگر طرف‌ها را در موقعیتی سخت قرار داد و آخرین موضوعی که به ما ابلاغ شد این است که توافقنامه مذکور به منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) جهت امضا ارائه خواهد شد و همه طرف‌ها به آن پایبند خواهند بود.

سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن تاکید کرد: تا زمانی که بند اول توافقنامه مسقط اجرا نشده ما وارد مذاکرات نخواهیم شد و اگر اقدامات نظامی متوقف نشود، کمیته ثبات و هماهنگی فعالیت خود را آغاز نخواهد کرد.

بند اول این توافقنامه که دارای هفت بند است بر اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت توسط تمامی طرف‌ها بر مبنای مکانیزم اجرایی که بر سر آن توافق شده، تاکید دارد.

بند دوم نیز شامل توقف دائم و فراگیر درگیری‌ها از سوی تمامی طرف‌ها و عقب‌نشینی گروه‌ها و شبه‌نظامیان مسلح از شهرهای یمن و پایان محاصره زمینی، دریایی و هوایی است. بند سوم این توافق که در مذاکرات پیش اجرایی نشد، شامل نظارت بی‌طرفانه بر اجرای مکانیزم اجرایی صلح با نظارت سازمان ملل است. بند چهارم نیز بر احترام به قوانین بین‌المللی و آزادی تمامی بازداشت‌شدگان تاکید دارد.

بندهای دیگر نیز شامل از سر گیری فعالیت دولت مستعفی یمن به ریاست خالد بحاح و سرعت بخشیدن به مذاکرات میان طرف‌های یمنی با نظارت سازمان ملل و پایبندی به تحویل سلاح سنگین به دولت است.

عبدالسلام در ادامه تاکید کرد: آمریکا نه یک میانجی بلکه از جمله کشورهایی است که با یمن در جنگ است. آمریکا عربستان را تحت فشار گذاشته و تهدید می‌کند و امکان دارد که این تهدیدات در آینده بیشتر هم شود.

عبدالسلام در ادامه گفت: چرا "مزدوران ریاض" از توافقنامه مسقط ابراز ناخرسندی می‌کنند ولی از کنفرانس سران جده که در آن حضور نداشتند، ابراز ناراحتی نمی‌کنند.

وی افزود: عربستان از نقشه راهی که به تازگی ارائه شده راضی نیست.

سخنگوی انصارالله گفت: ما گروه‌های یمنی به دنبال بررسی بحران یمن هستیم و نیازی نداریم که کسی در این مورد دخالت کند. آمریکا که در گذشته به عربستان تکیه کرده بود، امروز مجبور است برای گفت‌وگو با یمنی‌ها خود اقدام کند.

این مسئول انصارالله تاکید کرد: آمریکایی‌ها بازی استراتژیکی را به راه انداخته‌اند تا منطقه را به آشوب بکشند و به این ترتیب دخالت‌ها و نفوذشان و نیز قراردادهای تسلیحاتی ادامه یابد.

عبدالسلام تاکید کرد: دشمن فضا را برای دخالت‌های خارجی بازگذاشت و در حالی که مزدوران در خارج از یمن ساکن هستند، سلطه خارجی بر تصمیمات سیاسی وجود دارد و البته این حق ماست که با استفاده از تمامی امکانات موجود با دشمن مقابله کنیم.

وی ادامه داد: هرگز عربستان و دشمنان یمن مرزهای امنی نخواهد داشت و برخی متوجه نیستند در مرزها چه در جریان است. در این مرزها عملیات‌های بزرگی برقرار بوده و فشار زیادی علیه عربستان وجود دارد.

306/300

کد خبر: 707811

وب گردی

وب گردی