با محوریت توجه به فرهنگ حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی;سرآمد سی ام منتشر شد

شماره سی ام ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه آذرماه 1395، منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، تغییر و تحرک در هر جامعه ای، از طبقه نخبه و سرآمد آن آغاز می شود، سرعت می گیرد و به نتیجه می رسد. «سرآمد» نیز در جدیدترین شماره خود که ویژه آذرماه منتشر شده است، بحث داغ این روزهای عرصه علم و فناوری؛ «حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی» را بر پیشانی بسته و مفصل به این موضوع پرداخته است.

کارآفرینی و کرامت
پرویز کرمی سردبیر «سرآمد»، در یادداشت خود به نکویی اهل کرم، نظر انداخته و درباره فرهنگ خیر رساندن به دیگران، سطرها نوشته است. در بخشی از این متن آمده است: «ما باید باورمان بشود که سرمایه خوب داریم و سرمایه بد. سرمایه بد همین است که به تجمل و تفاخر و عجب و تک خوری و دلالی و پول شویی و وطن فروشی و تحقیر و بهره کشی از دیگران می انجامد و سرمایه خوب، سرمایه حلال و طیب و طاهر است که خیرش به «عیال الله» می رسد و با قناعت و بخشش و کرامت و کارآفرینی و تواضع و خیرخواهی توام است...»

دیوار و درد
گفت و گو با یکی از برندگان جایزه علامه طباطبایی، پای ثابت شماره های تا به امروز 30 شده «سرآمد» بوده است. گفت وگوهایی که علاوه بر خشت خام بینی در آن، شیرینی صمیمانه ای هم با خود به همراه دارد. دکتر ناصر سیم فروش برنده جایزه علامه طباطبایی، هدف گفت وگوی سرآمدی ها در شماره ویژه آذرماه بوده است. او معتقد است: «دانشگاهی که دیوار دارد به درد نمی خورد». این پزشک سرشناس ایرانی، در بخش از گفت وگوی خود بیان کرده است: «من روز اول به دانشجوهایم می گویم که جزئ 30 قرآن کریم را هر کسی خوب بخواند، دو نمره تشویقی می گیرد. این یعنی اهمیت دادن به قرآن. کسی که با خدا و قرآنباشد، هم کارش را درست انجام می دهد و هم علمش را بالا می برد. چون مریض را امانت الهی می داند و کار خلاق نمی کند و دنبال پول نمی رود...»

هنر و فناوری
اما جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» مدتی است که فراخوان خود را با هدف تولید محتوا برای حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، منتشر کرده است. افراد مختلفی در این باره طی چند هفته گذشته، اظهار نظر کرده اند اما با توجه به رویکرد فرهنگی و هنری «ایران ساخت»، هنرمندان و چهره های آشنای هنری نیز کمابیش وارد گود حمایت کالای ساخت داخل شده اند. در سرآمد سی ام، گزارشی از نظرات برخی هنرمندان درباره روش ها و منش های حمایت از تولیدکننده ایرانی، آمده است. آنچه در این گزارش اهمیت داشت، نگاه جدی اهالی هنر و فرهنگ، به مقوله حمایت از تولیدکننده داخلی و لزوم بازارسازی برای محصولات باکیفیت آنان بوده است که نوید روزهای خوب را حداقل در حوزه محتواسازی در این عرصه شاهد خواهیم بود.

تجربه و عمل
گفت وگو با کارآفرینان فعال کشور، جزء بخش های پرطرفدار ماهنامه «سرآمد» است. در شماره ویژه آذرماه این نشریه، مرضیه سنوئی محصل، از تجربه های کارآفرینانه اش گفته است که جوانانی که به دنبال رسیدن به کیمیای کارآفرینی و یافتن گنج های نهان می گردند، قدر تجارب زرگونه این کارآفرینان را بی شک خواهند دانست. این کارآفرین خراسانی در جایی از صحبت های خود، می گوید: «بزرگ ترین مشکل هر شرکتی فروش است و شرکتی می تواند در بازار به حیات خود ادامه دهد که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم محصولش را با قیمت رقابتی عرضه کند. تلاش و جدیت هم که چاشنی کار شود، شرکت می تواند به موفقیت برسد. ما هم توانستیم با قیمت رقابتی و کیفیت بالا، بخشی از بازار را به دست آوریم.»
یا مثلا شایان سبزیوند از کارآفرینان فعال خوزستانی هم در گفت وگوی خود با «سرآمد» معتقد است: در شرکت های دانش بنیان، فرهنگ کاری خیلی مهم است. چنین شرکت هایی نباید وابسته به دستگاه های دولتی باشند و باید ایده های جدید با توجه به نیاز بازار خلق کنند. نکته مهمی است که دستگاه های دولتی نباید به بحث ایجاد شرکت ورود کنند؛ کافیست ایده ها را بگیرند و مشکلات دستگاه را حل کنند.»

و البته سیدجلال حسینی هم حوزه چرم، دستی بر آتش دارد، به «سرآمد» می گوید: «عشق به کار من را ماندگار کرد. من کارم را دوست داشتم و از آنجایی که پیشرفتم را به صورت ثانیه ای می دیدم، برایم لذت بخش بود. همزمان با من حدود 10 شاگرد دیگر هم در کارگاه شاگردی می کردند. از ین تعداد تنها هفت نفر همزمان با من مغازه ای برای خود دست و پا کردند اما در حال حاضر هیچ یک در صنعت چرم نیستند و به شغل های دیگری رو آورده اند.»
علاوه بر مطالبی که در بالا، به آنها اشاره شد، چندین و چند یادداشت، گزارش و گفت وگو با موضوعات مختلف و جذاب، در ماهنامه «سرآمد» سی ام، آمده است که در برخی از آنها کدهای QR تعبیه شده است و خوانندگان محترم این نشریه، می توانند با استفاده از نرم افزار کدخوان تلفن های هوشمندشان، فیلم، عکس، صدا و متن های مرتبط را دریافت کنند و حظ بیشتری از مطالب این ماهنامه ببرند.
شماره سی ام ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» در 132 صفحه و به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی ویژه آذرماه 1395، منتشر شده است.

200

کد خبر: 707871

وب گردی

وب گردی