ایران به معاهده منشور جهانی انرژی پیوست

سند الحاق ایران منشور جهانی انرژی از سوی وزیر نیرو امضا شد و ایران به طور رسمی به جمع کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی پیوست.

به‌ گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نیرو، در آیین امضای این سند که روز (جمعه، پنجم آذرماه) در پیش‌ افتتاحیه اجلاس بیست و هفتم این منشور با حضور اربان راسناک، دبیرکل منشور جهانی انرژی، فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن و نمایندگان کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی برگزار شد، حمید چیت چیان، وزیر نیرو که به ژاپن سفر کرده است، سند نهایی کنفرانس وزارتی «لاهه ٢» در زمینه منشور بین‌المللی انرژی را امضا کرد.

هدف عمده منشور بین‌المللی انرژی، بازتاب بهتر واقعیت‌های جدید بخش انرژی به‎ویژه رشد انرژی در کشورهای در حال توسعه و همکاری کشورهای شرکت کننده برای توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید و همچنین مقابله با چالش‌های مشترک در بخش انرژی یاد شده است.

کنفرانس وزارتی «لاهه ٢» در باره منشور بین المللی انرژی در سال ٢٠١٥ در لاهه برگزار شد تا منشور بین‌المللی انرژی را به عنوان منشور روزآمد شده انرژی اروپا تصویب کند.

در کنفرانس، نمایندگان بلندپایه کشورهای امضاکننده منشور انرژی اروپا در سال ١٩٩١ و همچنین نمایندگان بلندپایه دولت‎های پیوسته به منشور، منشور بین‌المللی انرژی را امضا یا موافقت خود را با آن اعلام کردند.

افزون بر ایران، امروز کشورهای دیگری از همچون عراق و کامبوج، گواتمالا، اتحادیه کشورهای مرکزی آفریقا نیز این سند را امروز امضا کردند.

امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی خردادماه امسال پس از دیدار و گفت‎وگو با دبیرکل منشور جهانی انرژی گفته بود: ایران قرار است با نظر مثبت پیشنهاد دبیرکل را برای پیوستن به کشورهایی که «عضو ناظر دائمی» معاهده منشور انرژی هستند را بررسی کند.

زمانی نیا با تاکید بر این که ارتقا از عضو مدعو به عضو ناظر هیچ تعهدی برای بخش انرژی ایران ایجاد نمی کند، درباره این که آیا دولت ایران هزینه برای عضویت در این کنفرانس پرداخت می کند، اعلام کرده بود: ایران هیچ هزینه ای به عنوان عضو ناظر دائمی پرداخت نمی کند.

ایران پیش تر به عنوان «ناظران مدعو» در نشست‎های کنفرانس منشور انرژی شرکت می کرد.

زمانی نیا همچنین درباره این که «عضو ناظر دائمی» چه مزیتی نسبت به «ناظران مدعو» دارد، تصریح کرده بود: عضویت ناظر مدعو تا پایان سال ٢٠١٦ خاتمه می پذیرد؛ ایفای نقش موثر و سازنده در مناسبات بین المللی و آگاهی از تحولات روز، از مزیتهای عضو ناظر دائمی است، کما این که در نشستهایی که به منظور تبیین بیانیه سیاسی منشور بین المللی انرژی نیز برگزار شده، هیئت ایران به اعتراف دبیرکل، یکی از موثرترین هیئتهای تاثیرگذار در تدوین این بیانیه بوده است.

معاهده منشور انرژی با هدف آزادسازی فزاینده تجارت بین المللی انرژی و اصل پرهیز از اعمال تبیض در تجارت بین المللی انرژی، در سال ١٩٩١ در کنفرانس لاهه میان کشورهای عضو امضا شد؛ هم اکنون ٥٣ کشور عضو منشور انرژی هستند.

402/101

کد خبر: 707879

وب گردی

وب گردی