یگان حفاظت محیط زیست دریایی هرمزگان غیرفعال شد

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از عدم فعالیت یگان حفاظت از محیط زیست دریایی در این استان به دلیل افزایش قیمت سوخت، کمبود نیروی انسانی، کمبود شناور و عدم تخصیص منابع لازم خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مجید وفادار بر ضروت حفاظت بیشتر از محیط زیست آبهای خلیج فارس و دریای عمان واقع در حوزه آبهای استان هرمزگان تاکید کرد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ، عمده ترین چالش ها و مشکلات اجرایی محیط زیست دریایی استان را گستردگی و تعدد مخاطرات و مشکلات محیط زیست دریایی در سطح استان و عدم برخورداری از امکانات ، تجهیزات ، اعتبارات و نیروی انسانی و... دراین زمینه عنوان کرد.

او ادامه داد: کمرنگ بودن پایداری زیست محیطی در فعالیت های عمرانی و توسعه نوار ساحل، عدم هماهنگی مناسب بین بخشی، توسعه نیافتگی و فقر اقتصادی، پایین بودن سطح شناخت و باور و فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف جامعه از دیگر چالش های این بخش از محیط زیست محسوب می شوند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، ویژگی های خاص سیاسی نظامی منطقه استراتژیک تنگه هرمز و کمبود استاندارد و ضوابط زیست محیطی در زمینه محیط زیست دریایی را از دیگر مشکلات پیش روی محیط زیست دریایی در استان هرمزگان اعلام کرد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، پایش مستمر حیات وحش دریایی منطقه، پاکسازی سواحل تخمگذاری لاک پشت های دریایی و پرندگان کنار آبزی پیش از فصل جوجه آوری و لانه گزینی و زیست سنجی و نشانه گذاری لاک پشت های دریایی در فصل تخمگذاری و جوجه آوری از جمله اهم اقدامات صورت گرفته در جهت حفاظت از تنوع زیستی محیط زیست دریایی استان دانست.

او گفت: همچنین رها سازی پستانداران و لاک پشت های دریایی به گل نشسته زنده، پس از زیست سنجی و نشانه گذاری و تهیه نمونه بافت از زیستمندان دریایی استان (هم زنده ، هم تلف شده) جهت نگهداری در بانک ژن و انجام مطالعات ژنتیک نیز صورت گرفته است.

وفادار در ادامه گفته های خود زیست سنجی و بررسی علل مرگ نمونه های به گل نشسته و تلف شده و دفن نمونه های تلف شده در نقاط ثبت شده جهت انجام مطالعات بعدی را از دیگر اقدامات در راستای حفاظت محیط زیستی دریایی اعلام کرد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از همکاری با سایر ارگان های دریایی ذی ربط در حفاظت از تنوع زیستی دریایی خبر داد و گفت: تشکیل کمیته بررسی اثرات قاچاق سوخت در دریا نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت محیط زیست دریایی هرمزگان بوده است.

او گفت: همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی حفاظت و امداد و نجات پستانداران دریای، آموزش و اطلاع رسانی عمومی به ویژه جهت ساحل نشینان در خصوص حفاظت از محیط زیست دریا و ساحل نیز در استای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست دریا انجام شده است.

اوبه تجهیز مرکز تحقیقات هرمز و ارتقا آن به مرکز منطقه ای تنوع زیستی دریایی اشاره کرد و گفت: این امر در راستای توسعه حفاظت محیط زیست دریایی منطقه بسیار تاثیر گذار بوده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، از تشکیل یگان حفاظت از محیط زیست دریایی خبر داد و او گفت: متاسفانه این یگان هم اکنون به دلیل افزایش قیمت سوخت، کمبود نیروی انسانی، کمبود شناور و عدم تخصیص منابع لازم در حال حاضر غیر فعال است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از پیگیری این اداره کل جهت تشکیل مرکز تحقیقات مرجانها در جزیره کیش، احداث بیمارستان پستانداران دریایی و احداث موزه تاریخ طبیعی و آکواریوم دریایی در استان هرمزگان خبر داد.

او گفت: همچنین موضوع ارتقای شش منطقه از مناطق حساس دریایی به مناطق چهارگانه حفاظت شده توسط اداره کل محیط زیست استان در حال پیگیری است.

منبع:مانا

700/703

کد خبر: 707904

وب گردی

وب گردی