رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرری: توسعه مراکز رشد یکی از راههای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرری با بیان اینکه توسعه مراکز رشد یکی از راههای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است، گفت: این مراکز رشد در واحد دانشگاه آزاد مدتهاست  با کسب مجوز ،اقدام به فعالیت کرده اند.

عبدالرضا پازوکی رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: بحث دانش بنیان و مراکز رشد یک مبحث جدیدی در مجموعه دانشگاه آزاد است. در حقیقت یکی از راههای اصلی رسیدن به دانش بنیان، مراکز رشد در انکوباتورها هستند. این مراکز رشد در واحد دانشگاه آزاد مدتهاست با کسب مجوز با یک عنوان محوری اقدام به فعالیت کرده اند.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرری در خصوص فعالیت های دانشگاه آزاد در خصوص کشاورزی گفت: دانشگاه آزاد در زمینه کشاورزی قدم های مثبتی را در سطح کشور برداشته است. در رابطه با کشاورزی یکی از مشکلات اساسی کشور ما تنش های محیطی است. به طور مثال در چند روز گذشته براثر برودت هوا تنش سرما و انجماد بر محصولات کشاورزی عارض شده است و بررسی این مسئله یکی از بسترهای خوبی است که دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده و با ارائه ایده و برنامه در مراکز رشد نمود بارزی داشته است.

پازوکی ادامه داد: امروز بحث خشکسالی و تنش شوری در کشور بسیار مورد توجه است لذا باید نهاده هایی تولید شوند تا بتوان به کاهش و یا تحمل تنش کمک کرد و تمام این نهاده ها می توانند در مراکز رشد طراحی، ساخته و به تولید انبوه برسند.

پازوکی فرایند کلی شروع فعالیت های کشاورزی در مراکز رشد را از هسته های فناور عنوان کرد و گفت: هسته های فناور شکل ورودشان به مراکز رشد به این صورت است که با ارائه یک طرح نامه، شروع به فعالیت می کنند واین طرح نامه ها بعد از اینکه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت، اجرایی می شود.

وی افزود: فعالیت افراد حقیقی و حقوقی در مراکز رشد یکی از هسته های فناور دور ه های پیشرو است و افراد با توجه به تجارب و تخصص خود اقدام به ارسال طرح نامه هایی به مراکز می کنند و در صورت داوری علمی در صورت تصویب می توانند فعالیشان را به صورت هسته فناور در دوره پیشرو به مدت 6 ماه شروع به فعالیت کنند.

پازوکی در خصوص تولید محصولات ارگانیک گفت: در کشور ما تولید محصولات کشاورزی ارگانیک از کارهای رایج است. با توجه به آثار سوء خارج از حد متعارف مصرف کود ها و سموم شیمیایی در بلند مدت و حتی درکوتاه مدت چندین سال است که در دنیا حرکت های خوبی در راستای کشاورزی ارگانیک صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کشاورزی ارگانیک از هیچ گونه کود و سم شیمیایی و تراریخته استفاده نمی شود ، تولید محصولات ارگانیک در بستر مراکز رشد تسری پیدا کرده است. در این راستا فراورده های گیاهی مثل اسانس و عصاره های گیاهی، سم ها و نهاده های مرتبط با کشاورزی ارگانیک تولید شود و این مسئله می تواند به سودآورتر کردن سیستم ارگانیک کمک کند.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد شهرری اظهار داشت: با توجه به اینکه در تولید محصولات ارگانیک از هیچ گونه سمی نمی توان استفاده کرد باید دنبال سموم زیستی و یا ارگانیک باشیم. و این مسئله یک بازار وسیعی را برای بخش کشاورزی ایجاد میکند و مراکز رشد بستر خوبی را از این نظر می توانند داشته باشند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: سیستم بیوتکنولوژی یکی از بسترهای اقتصادی سیستم کشت بافتهای گیاهی و نهادهای عاری از ویروس است. این نهادهای عاری از ویروس در برخی از گیاهان و درختان با توجه به اینکه محصولات یکدستی را از نظر ژنتیکی تولید می کند تولیدات بالای دارند و امکان آلودگی ویروسی ندارند و بسیار برای مصرف قابل توصیه هستند و این مسئله می تواند در مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد به صورت شفاف مورد نظر قرار بگیرد.

205/200

کد خبر: 707925

وب گردی

وب گردی