رئیس منابع طبیعی لاهیجان با اشاره به ساخت‌وساز در باغات و زمین‌های کشاورزی منطقه شیطانکوه گفت: این ساخت‌وسازها در مستثنیات انجام می‌شود و خلاف قانون نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا،رئیس منابع طبیعی لاهیجان با اشاره به ساخت‌وساز در باغات و زمین‌های کشاورزی منطقه شیطانکوه گفت: این ساخت‌وسازها در مستثنیات انجام می‌شود و خلاف قانون نیست.

مهدی پورمیرزایی در مورد ساخت‌وساز در منطقه «شیطانکوه» استان گیلان گفت:‌ ساخت‌وسازها در این منطقه عمدتا در مستثنیات اشخاص است و ارتباطی به اراضی ملی ندارد و حاشیه‌ها و نقاط مرتفع شیطان‌کوه به عنوان اراضی ملی حفظ می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس قانون و تشخیصی که در سنوات گذشته در اراضی این منطقه داده شده، بسیاری از پلاک‌ها به عنوان مستثنیات برای مالکان خصوصی تعیین شده است؛ البته در آن زمان این اراضی، زمین‌های کشاورزی و باغات چای یا مرکبات بوده است، اما اکنون برخی از مردم مجوز تغییر کاربری برای ساخت‌وساز در این اراضی می‌گیرند که متولیان این امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس منابع طبیعی لاهیجان با تاکید بر اینکه متولی تغییر کاربری‌ها در محدوده شهری شهرداری‌ است، گفت: مجوزها بر اساس قانون صادر می‌شود و همچنین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیز مربوط به جهاد کشاورزی است.

او تاکید کرد: مسئولان این دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند که چگونه می‌شود؛ این اراضی که در آن کشاورزی می‌شده، امروز در آن ویلاسازی می‌شود.

این کارشناس ارشد جنگل افزود: عمده خاک‌های استان گیلان، بسیار حاصلخیر هستند و بسیاری از آنها در حاشیه شهرها و روستاها قرار گرفته‌اند و به مرور زمان توسط زارعان وارد چرخه تولید کشاورزی شده‌اند، بنابراین بسیار طبیعی است؛ اگر تغییر کاربری‌ها بر اساس مطالعات علمی نباشد اولین ضربه را به چرخه اقتصاد کشور و معیشت کشاورزان وارد خواهد کرد، اما می‌توان ریشه‌یابی کرد که چه چیزی سبب می‌شود؛ یک کشاورز راضی شود، چرخه استمرار تولیدش را قطع و زمین کشاورزی‌اش را تبدیل به ویلا کند.

پورمیرزایی توضیح داد: در تغییر کاربری‌ها تخلفات از قوانین و مقررات کشور مشاهده نمی‌شود، زیرا قانون عنوان کرده؛ عرصه کشاورزی که در محدوده شهری قرار گرفته است، بر اساس طرح تفصیلی آن شهر و بر حسب نیاز می‌تواند؛ تغییر کاربری پیدا کند، اما باید مطالعاتی انجام داد تا بفهمیم این طرح‌ها بر چه اساس امکان تغییر کاربری‌ها را دیده‌اند و باید به صورت ریشه‌ای در وزارتخانه‌ها به این مساله پرداخت.

او با تایید این مساله که شاید نیازمند بازنگری در برخی پروژه‌ها و طرح‌ها باشیم، گفت: خاک حاصلخیر میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا تشکیل شود؛ چگونه به راحتی می‌توان این زمین‌های کشاورزی را تبدیل به ساختمان کرد، در حالی که اگر آمایش سرزمین داشته باشیم؛ می‌توان این زمین‌ها را حفظ کرد، بنابراین اجرای طرح آمایش سرزمین یکی از بهترین راه‌های حفظ زمین‌ در شمال کشور است.

700/703

کد خبر: 707935

وب گردی

وب گردی