دانشگاهی برای بررسی و توسعه حقوق بشر

دانشگاه حقوق بشر در سال 1973 تاسیس شد و فعالیت‌های این دانشگاه نشان می‌دهد نقض حقوق بشر و آسیب‌های اجتماعی، ریشه‌های فرهنگی،اقتصادی و سیاسی دارد.

به گزارش ایسکانیوز، تئودر هرسبورگ کشیش مذهبی بود که به علت نارضایتی نسبت به شرایط اجتماعی آمریکا تصمیم گرفت تا با تاسیس دانشگاه حقوق بشر در نوتردام فعالیت‌های فرهنگی خود را زمینه حقوق بشر و به صورت آکادمیک آغاز نماید.

او در سال 1973 موفق شد با جلب نظر بنیاد فورد، دانشگاهی را برای اولین بار به صورت یک موسسه جهت تحقیق و آموزش در زمینه حقوق بشر و بهبود وضعیت اجتماعی تاسیس نماید.

هرسبورگ در اولین روزهای تاسیس این دانشگاه، درباره دلیل اصلی خود از انجام این کار گفت: بسیاری می اندیشند وحدت ضروری حول مسائل حقوق بشری که از رویاها و امیدهای ما روی کره زمین است، به طوری ناامید کننده تحت شعاع تقسیم‌های نژادی، فرهنگی، دینی و سیاسی قرار گرفته است. ما به شدت نیازمند و گرسنه اخلاق‌گرایی هستیم.

این کشیش هوادار حقوق بشر در سه سال ابتدایی تاسیس این موسسه که هنوز در مرحله تحقیق و آموزش‌های ابتدایی خود بود گفت: برای اطمینان از وضعیت اجتماعی و حمایت از حقوق انسان‌ها، تنها سیاستمداران و قوانین نیستند که باید در این موضوع دخیل باشند. در بسیاری از مواقع شما با سنت‌های جامعه، شرایط نامساعد اجتماعی و وضعیت بد اقتصادی مواجه هستید.

دانشگاه نوتردام در سال‌های ابتدایی فعالیت خود چند موضوع اساسی را مد نظر قرار دارد:

1- سیاست‌های عمومی در زمینه‌های مدنی و حقوق بشری باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شود

2- تاریخ تحولات اجتماعی این کشور به صورت یک تاریخ مدون در آمده است و به عنوان یک سند تاریخی برای شناخت ریشه مشکلات مردمان مورد استفاده قرار گیرد

3- این دانشگاه باید به عنوان نهادی فعالیت کند که هدف آن دستیابی به راه‌ حل‌های اجرایی باشد

4- علم حقوق و علم سیاست(علوم سیاسی) باید بررسی شده و اثرات مثبت و منفی آن بر شرایط اجتماعی و مسائل حقوق بشری مورد ارزیابی قرار گیرد

5- باید منابع علمی مدونی از دستاوردهای این دانشگاه در زمینه حقوق بشر، جهت استفاده وکلا و محققان فراهم شود

6- حقوق بشر باید تبدیل به یکی از دغدغه‌های جوامع شود

این اصول شرایط را جهت بررسی فرهنگ و اقتصاد در آمریکا مهیا می‌ساخت و این امید را ایجاد می‌کرد که این دانشگاه بتواند گام‌های مثبتی در زمینه حقوق بشر بردارد.

به مرور این دانشگاه مکاتباتی با دیوان عالی آمریکا انجام داد و موفق شد با جلب نظر این نهاد، همکاری‌هایی را با این دیوان آغاز کند.

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در سال 1977 با سخنرانی در جشن فارغ التحصیلان این دانشگاه به اهمیت فعالیت‌های آن اشاره کرد و وجود چنین دانشگاه‌هایی را راهی برا جلوگیری از انحراف بشر دانست.

در سال 1979 این تصمیم اتخاذ شد که دروس مربوط به حقوق بشر توسط این دانشگاه تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها و دولتمردان آمریکا و جهان قرار گیرد و این موسسه از آن پس تبدیل به یک مرکز اصلی در زمینه توسعه حقوق بشر شود.

در این زمان معاون وزیر خارجه آمریکا برای پیگیری یکی از پرونده‌های مهم سیاسی به این مرکز مراجعه کرد تا بتواند با استفاده از اصول حقوق بشری به آن پرونده رسیدگی کند.

فعالیت‌های این دانشگاه از سال 1988 تا 1998 وارد فاز تازه‌ای شد. این دانشگاه در طول این دوره تلاش کرد با استفاده از متون مدونی که در طول 15 سال اولیه خود تهیه کرده است، به آموزش و تربیت وکلای متخصص در این زمینه بپردازد. این دانشگاه در طول این مدت موفق شد قوانین اثرگذاری را در آمریکا به مرحله تصویب و اجرا برساند. این قوانین توانستند عصر تازه‌ای را در قوانین آمریکا آغاز کنند.

اما نقطه عطف فعالیت‌های این دانشگاه در قرن بیست و یکم و زمانی رقم خورد که سیاستمداران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که حقوق بشر باید به یکی از محورهای اصلی سیاست‌خارجه آمریکا بدل شود.

این دانشگاه در سال 2016 کماکان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و از جمله موضوعات روز آن، تلاش برای یافتن استراتژی مناسب جهت مقابله با قاچاق انسان است. باتوجه به وجود محققان و دانشگاه‌های مرتبط با این دانشگاه در سطح جهان، برنامه‌هایی جهت تحقیق و افزایش شناخت نسبت به این صنعت ناخوشایند با مرکزیت این دانشگاه در دست انجام است. یکی از مسئولین این دانشگاه می‌گوید: ما برای پیشگیری از این حوادث ناگوار نیازمند دستیابی به اطلاعات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی درباره کشورهایی مربوط به این صنعت هستیم.

او در ادامه گفت: بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، اروپایی و بعضی از کشورهای آفریقایی روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در حال همکاری با این دانشگاه هستند.

لینک دانشگاه حقوق بشر نوتردام: http://humanrights.nd.edu/

303/300

کد خبر: 707937

وب گردی

وب گردی