برگزاری اولین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور  در دانشگاه فردوسی مشهد

اولین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور با حضور مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این همایش با حضور دکتر علیرضا دبیرنیا مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، خانم افتخارزاده دبیرشورای سیاست گذاری مناطق حقوقی این وزارت و دکتر قائد رحمت مشاور معاون حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،دکتر عابدی مدیر حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس شورای مدیران حقوقی دانشگاه های منطقه 9 کشور و مدیران حقوقی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر عابدی مدیر دفتر حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس شورای مدیران حقوقی دانشگاه های منطقه 9 کشور ، ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر و تسلیت ایام رحلت پیامبر رحمت(ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) و ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) اظهار داشت : یکی از کارهای اصولی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تصویب شیوه نامه منطقه بندی دانشگاه ها است که بر اساس این شیوه نامه دانشگاه ها به 10 منطقه تقسیم شده است و آیین نامه تشکیل و اداره شورای سیاست گذاری مناطق حقوقی و شورای مدیران حقوقی ده گانه اصطلاحا شیوه نامه منطقه بندی ادارات حقوقی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور گفته می شود.

وی ادامه داد از جمله مشکلات دفاتر حقوقی دانشگاه ها در بخشنامه قبلی، ساختار دفتر حقوقی دانشگاه ها می باشد که این بخشنامه اصلاح شده و در برخی دانشگاه ها نیز اعمال شده است که امیدواریم بزودی در کلیه دانشگاه ها اعمال شود که بر اساس این بخشنامه، مدیر حقوقی در جلسات تعهد آور و الزام آور دانشگاه ها حضور دارد.

سپس خانم افتخارزاده دبیر شورای سیاست گذاری مناطق حقوقی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سخنان خود اظهار داشت : در همایشی که با حضور کلیه مدیران حقوقی دانشگاه ها در همدان برگزار گردید تصمیم گرفته شد مراجعات به وزارت علوم کاهش یابد لذا دانشگاه ها به مناطق 10 گانه تقسیم شدند و این مناطق مسائل را بررسی نموده و نتایج توسط روسای مناطق 10 گانه برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می گردد.

خانم افتخارزاده ضمن اشاره به کارگروه های تخصصی، به راه اندازی سایتی به همین منظور جهت دسترسی مناطق 10 گانه اشاره کرد و افزود کلیه موارد مطرح شده در مناطق 10 گانه توسط مناطق دیگر قابل مشاهده است که این مسئله در پیشرفت کارها مفید می باشد.

در ادامه دکتر قائد رحمت مشاور معاونت حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در سخنان خود ضمن تشکر از مدیران حقوقی منطقه 9 کشور، هدف از برگزاری این جلسات را بررسی مطالب و ارسال پیشنهادات مناطق 10 گانه به وزارت علوم برای پیگیری دانست.

دکتر قائد رحمت مواردی که مناطق 10 گانه کشور می توانند آنها را بررسی نمایند به شرح زیر اعلام نمود:

وضعیت موسسات آموزش عالی غیر دولتی

قانون اعزام دانشجو به خارج

مقررات انتظامی اساتید

اموال عمومی دانشگاه ها

صندوق ذخیره دانشگاهیان

تابعیت مضاعف تعدادی از اعضای هیات علمی

دکتر قائد رحمت اظهار داشت استفاده از صاحب نظران در این جلسات مفید می باشد و قرار شده است شیوه ارزیابی دفاتر حقوقی دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتخاب بهترین دفتر حقوقی بررسی و اجرایی شود.

در ادامه برگزاری اولین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور دکتر شفیعی عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص جایگاه مصوبات هیات امنا در سلسله مراتب قوانین مطالبی را ارائه نمود.

سپس دکتر محمد باقر مقدسی مدیر امور حقوقی دانشگاه بجنورد در خصوص جعل در اسناد دولتی و راه های پیشگیری از آن مطالب خود را ارائه نمود.

دکتر برزویی مدیر حقوقی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در سخنان خود شرط داوری در قراردادهای دانشگاه ها را مطرح کرد.

دکتر عابدی مدیر حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس شورای مدیران حقوقی دانشگاه های منطقه 9 کشور نیز در مورد مشکلات ناشی از تغییر صندوق بازنشستگی اعضای هیات علمی اظهار داشت: با توجه به خلاء قانون و مقررات در این زمینه راهکار قضایی و رجوع به دیوان عدالت اداری و راهکار اداری چندان موفقیت آمیز نیست و ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی یا هیات وزیران با تصویب قانونی خاص مشکل مابه التفاوت کسورات بازنشستگی اعضای هیات علمی پیمانی را مرتفع نماید .

لازم به ذکر است پس از جمع بندی مسائل مطرح شده در این جلسه ، برای انتخاب نایب رئیس شورای مدیران حقوقی منطقه 9 کشور با حضور دکتر دبیر نیا مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری رای گیری شد و دکتر برزویی مدیر دفتر حقوقی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان نایب رئیس شورای مدیران حقوقی دانشگاه های منطقه 9 کشور تعیین شد.

201

کد خبر: 708005

وب گردی

وب گردی