انجام فعالیت های عمرانی در جلوخان آرامگاه فردوسی متوقف شد

مجوز فعالیت عمرانی با انجام لایه نگاری باستانی و کشف آثار و اشیای تاریخی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی لغو شد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حسین عباس زاده سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلو خان آرامگاه فردوسی این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد . پیرو درخواست بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در جلو خان مجموعه فردوسی مقرر شد قبل از هر گونه فعالیت عمرانی ، منطقه مورد گمانه زنی باستان شناسی قرار گیرد .

به گفته عباس زاده ، با کمک نقشه ژئوفیزیک محوطه که در سال ۱۳۸۳ تهیه شده بوداقدام به حفر گمانه هایی شد که نتیجه آنها بیانگر وجود لایه های باستانی دراین بخش از آرامگاه فردوسی بود . این طرح با هدف بررسی علمی و باستان شناسی و لایه نگاری این منطقه انجام شد.

به گفته او پس از گمانه زنی لایه‌های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف و صدور مجوز عمرانی در جلو خان مجموعه آرامگاه لغو شد .

سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی گفت: طبق برنامه در گمانه‌هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم تا خاک بکر پیش رفتیم.

او گفت: با اتمام طرح گمانه زنی به هدف اولیه که یافتن لایه‌های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد. در تمامی گمانه‌های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می خورد و در برخی از گمانه ها هم آثار معماری و اشیای سفالی مشاهده شد.

او عمده ترین شی تاریخی حاصل از این طرح را پی سوز سفالی دارای لعاب فیروزه‌ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری و بقایای دیوار و کف پوش آجری اعلام کرد.

700/703

کد خبر: 708023

وب گردی

وب گردی