دکتر میرزاده: تاثیرات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه توسعه علمی ایران انکار ناپذیر است

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی صمیمی با اتحادیه‌های دانشجویی و دبیران تشکل‌های سیاسی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با تسلیت رحلت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، گفت: ایشان از موسسان اولیه دانشگاه آزاد اسلامی، از یاران انقلاب و امام راحل و یکی از استوانه های اصلی انقلاب اسلامی بودند.

وی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع تشکل های دانشجویی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به آنان گفت: شما سرمایه های مملکت و دانشگاه آزاد اسلامی هستید از شما می خواهم هر جا نقصی در کار دانشگاه است آن را بیان کنید چرا که با این کار نتیجه تصمیم گیری ها و اقدامات ستاد در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ارزیابی می شود.

دکتر میرزاده خطاب به تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: البته گزارش ها و نقدهایی که دارید باید بر اساس انصاف، عدالت و تقوا باشد تا تصمیم گیری ها بر اساس آنها صورت گیرد.

لزوم ارتباط مستمر رئیس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با تشکل های دانشجویی

وی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر و رو در رو رئیس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی با تشکل های دانشجویی، خاطر نشان کرد: از این رو و برای ارتباط بهتر، در ساختمان در حال ساخت دانشگاه اتاق هایی در اختیار اتحادیه های تشکل های دانشجویی دانشگاه قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خواسته ها و مطالبات تشکل های دانشجویی و سیاسی دانشگاه اگر در چارچوب مقررات د انشگاه باشد پاسخ داده خواهد شد، اظهار داشت: سالم سازی روابط در ارتباط تشکل ها با ریاست دانشگاه باعث تقویت ارکان مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی می شود.

لزوم دفاع از کیان و اقدامات مثبت د انشگاه

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد درخشانی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور دارد، خطاب به تشکل های دانشجویی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، از آنها خواست تا با اتحاد در یک نقطه مشترک از کیان و اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه پر افتخار در سطوح ملی و بین المللی دفاع کنند.

تاثیرات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه توسعه علمی ایران

دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی الگوی جهانی منحصر بفردی است که تاثیرات مثبت زیادی در حوزه توسعه علمی ایران بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مدل توسعه پژوهشی و فناوری در دنیا بی نظیر است، گفت: در دنیا بیش از 20 هزار دانشگاه وجود دارد اما هیچ دانشگاهی با این وسعت که با پول مردم تاسیس شده باشد وجود ندارد، از این رو دانشگاه آزاد اسلامی یک نمونه کم نظیر است.

دانشگاه آزاد اسلامی باعث ارتقای رتبه علمی ایران در جهان شده است

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امروز به افتخاری برای انقلاب اسلامی تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر این دانشگاه باعث ارتقای رتبه علمی ایران در دنیا شده است. بر اساس اطلاعات پایگاه علمی web of science میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شده که رتبه ایران 6 پله ارتقا پیدا کند و این موضوع یکی از بهترین تاثیرات تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تولید علمی یکی از شاخص های سرآمدی برای تمام کشورهاست. مقام معظم رهبری هم بارها فرموده اند که شتاب علمی کشور نباید کند شود. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری به تولید علمی کشور کمک کرده بطوری که امروز این دانشگاه جزء 200 دانشگاه برتر دنیا از نظر تولید علمی است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته رتبه دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تولید علمی 750 بود، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های درست در حوزه پژوهش توانستیم به رتبه 161 در دنیا برسیم.

دکتر میرزاده خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجوست که حدود یک میلیون و 100 هزار نفر از آنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می کنند و این میزان تولید علم مختص به حدود 40 واحد برگزار کننده دوره دکترای این دانشگاه است.

افزایش کیفیت و رشد علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با کل کشور

دکتر میرزاده در ادامه به مقایسه میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه های کشور پرداخت و گفت: طبق داده های پایگاه علمی Web of sience سهم کل مقالات کشور در بازه زمانی 2013 تا امروز به میزان 43درصد بوده ولی سهم دانشگاه آزاد اسلامی در همین بازه زمانی 53درصد است.بدین معنی که سهم دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به کل کشور در انتشار مقاله در این بازه زمانی 10 درصد بیشتر از کل کشور است.

دکتر میرزاده با اشاره به وجود 7 هزار مقاله معتبر دانشگاه آزاد اسلامی در سایت ISI در سال 2015 ، گفت: البته این تعداد مقاله هنوز کم است و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید مشارکت بیشتری داشته باشند.از این رو برای نخستین بار آئین نامه رکود علمی در دانشگاه تدوین و ابلاغ شد که بر اساس آن اعضای هیات علمی دانشگاه باید مشارکت بیشتری در تولید علمی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه موفق دانشگاهی است که اثر بخشی اجتماعی اقتصادی و فر هنگی داشته باشد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه بسیار تلاش می کند که دانشگاه موفق و موثری باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی پس انداز مردم ایران برای توسعه ملی است

دکتر میرزاده تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پس انداز مردم ایران برای توسعه ملی است که در حال حاضر عملکرد موفقی داشته است.

وی با تاکید بر وجود 33 هزار عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از این تعداد 60 درصد با درجه استادیار به بالا و 40 درصد با درجه مربی است که این نسبت در سال 1392 بر عکس بود.

دکتر میرزاده ادامه داد: همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت استاد به دانشجو در دوره دکترا یک به 2.7 است این در حالی است که در دانشگاه های دولتی این نسبت یک به 5 است.

ساها یک آزمایشگاه بزرگ ملی به محلی برای درآمدهای غیر شهریه ای واحدها تبدیل شد ه است

دکتر میرزاده با اشاره به سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد (ساها) در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر این سامانه به محلی برای درآمدهای غیر شهریه ای واحدها تبدیل شد ه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بومی گزینی را یکی دیگر از دستاوردهای سیاست های اخیر این دانشگاه برشمرد و افزود: بومی گزینی تنها یک حرکت علمی نیست، بلکه می توان آن را حرکتی فرهنگی هم دانست که در انسجام بنیان خانواده ها و کاهش ناهنجاری های اجتماعی کمک بسزایی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به وجود هزار شرکت دانش بنیان و 100 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطر نشن کرد: 70 درصد این تعداد شرکت دانش بنیان و مرکز رشد در 3 سال اخیر تاسیس شده است.

دکتر میرزاده با اشاره به برگزاری اجلاس 71 شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری، گفت: مقرر شده در این اجلاس محصولات دانش بنیان فرهنگی دانشگاه به نمایش درآید.

وی در پایان از تشکل های دانشجویی خواست تا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را به فعالیت در حوزه اقتصاد دانش بینان فرهنگی تشویق کند.

همچنین در این جلسه اعضای تشکل های دانشجویی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله احمدی دبیر کل اتحاد یه اول، سعادتی دبیر کل اتحادیه دوم، سلوکی نماینده اتحادیه سوم، صادقی زاده نماینده اتحادیه چهارم، انصاری پور سخنگوی اتحادیه اول و ... به بیان مطالبات و خواسته های خود پرداختند.

یکی از وظایف اصلی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی حساس بودن به سرنوشت این دانشگاه است

حجت‌الاسلام حسن نمازی، رئیس اداره کل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ابتدای این جلسه با تشکر از ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی و فرهنگی گفت: از مهر 92 شاهد حرکتی معنادار با هدف افزایش کیفیت در همه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دوره مدیریت جدید بودیم. در اداره کل تشکل‌های اسلامی هم برای ایجاد یک تحول راهبردی برای اهداف دانشگاه و تشکل‌های اسلامی سیاسی به ویژه در دوره جدید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم.

نمازی گفت: یکی از وظایف اصلی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی حساس بودن نسبت به سرنوشت این دانشگاه و فرآیندهای مثبت آن است.

وی افزود: ایجاد این تحول راهبردی در حوزه تشکل‌ها با توجه به پیشرفت‌ها و تربیت بعد سیاسی بر اساس تصمیم‌گیری‌ها و محوریت قانون، واقعیت، افزایش کیفیت و رعایت استانداردها و مقررات اسناد بالادستی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی ملزم کرده است به آنها پایبند باشیم.

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تشکل‌ها همان‌طور که می‌توانند نسبت به فرآیندهای داخل دانشگاه انتقادهای خود را داشته باشند، می‌خواهند نسبت به فرآیندهای مثبتی که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق می‌افتد هم سهم خود را ایفا کنند.

وی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا تشکل‌ها را بر اساس وظایف‌شان حمایت کند تا در حمایت آنها از فرآیندهای مثبت دانشگاه تغذیه فکری شوند.

نمازی در پایان ابراز امیدواری کرد این جلسه شروع مناسبی باشد و تشکل‌ها بتوانند واقعیت‌های دانشگاه را بشناسند و به آن خدمت کنند.

200

کد خبر: 708133

وب گردی

وب گردی