تهیه نقشه راه صادرات صنایع دستی ایران به عراق پس از داعش

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از تهیه نقشه راه صادرات صنایع دستی ایران به عراق پس از داعش خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره بر جایگاه مهم صادرات صنایع دستی در دولت تدبیر و امید افزود: نسبت به صادرات توجه بسیار زیادی داریم و صادرات را به عنوان یکی از حوزه‌های پیش ران صنایع دستی تصور می‌کنیم، پس از تشکیل دولت یازدهم نیز توجه ویژه ای به صنایع دستی و صادرات آن داشتیم. در میان کشورهای گوناگون برخی کشورها در منطقه و حتی بسیاری ازنقاط دیگر از جمله اروپایی افریقایی و آمریکایی جزو کشورهای هدف ما هستند.

وی در ادامه با تاکید بر تلاش‌های صورت گرفته در زمینه رونق صادرات و فروش صنایع دستی افزود: امیدواریم پس از برجام موقعیت برای حضور در کشورهای دیگر نیز فراهم شود. البته در حال حاضر موقعیت خوبی در این زمینه داریم و موقعیت‌هایی در چند کشور اروپایی در این راستا ایجاد شده است که باید تاکید کنم که این موقعیت خوب فعلی تا وضعیت آرمانی ما فاصله دارد. اما امیدواریم که در تبادل‌های اقتصادی پس از برجام مدیران حوزه صادرات و تجارت و اقتصاد صنایع دستی را فراموش نکرده و در گفت‌وگوهایشان بر صادرات صنایع دستی کشور نیز تاکید داشته باشند.

نامور مطلق همچنین با اشاره بر برنامه‌های اختصاصی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در زمینه رونق صادرات گفت: عراق در میان کشورهای هدف ما دارای جایگاه خاصی است که همیشه جزو کشورهای هدف اول صادرات صنایع دستی بوده و امیدواریم که همچنان در این جایگاه بماند. در دوره حضور گروه داعش که آرامش، صلح و آزادی مردم عراق را به خطر انداخته بود و مردم عراق را تهدید می‌کرد، بخاطر خصومت این گروه تروریستی با ایران مانع صادرات صنایع دستی ایرانی به عراق شد در نتیجه صادرات ما به بخشی از عراق تعطیل شد. اما حالا خوشبختانه این گروه تروریستی و وحشتناک به همت مردم عراق در حال از بین رفتن است مطمئناً پس از این تقاضای گسترده ای از سوی عراق برای صادرات صنایع دستی شکل می‌گیرد.

وی با اظهار امیدواری برای توجه بیش از پیش دولتمردان به حوزه صنایع دستی افزود: امیدواریم که با کمک دولت و مسئولین و مردم عراق همانطور که در نبرد علیه داعش حضور داشتیم؛ همراه با آنها هم در بازسازی اقتصادی عراق کمک داشته باشیم و هم در بازیابی بازارهای صادرات در عراق تا امکان بازگشت به دوران صادرات پیش از داعش دوباره فراهم شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این راستا همایشی را به زودی با حضور مسئولان عراقی و صادرکنندگان برتر که با عراق همکاری داشتند و در این مدت متضرر شدند و بسیاری از کالاهای آنها در عراق ضبط شد برگزار کنیم. در این همایش قصد داریم نقشه راه صادرات صنایع دستی به عراق پس از داعش را مورد بررسی قرار دهیم و امیدواریم که نتایج این هم اندیشی موجب شود که دو کشور برادر و همسایه ایران وعراق بتوانند بیشتراز استعدادها و قابلیت‌های یکدیگر بهره مند شوند و به ویژه اینکه بتوانیم صنایع دستی ایرانی را در بازارهای عراق بیشتر و بهتر به علاقمندان و مخاطبان آن عرضه کنیم.

به گزارش معاونت صنایع دستی، نامور مطلق در پایان با ابراز امیدواری در خصوص کمک دولتمردان به حوزه صنایع دستی گفت: امیدواریم که دولتمردان به ما کمک کنند تا ما بتوانیم و اجازه ندهیم که بازار کشور دوست و همسایه ما در اختیار کشورهایی قرار گیرد که به داعش کمک می‌کردند و یا اینکه در این رابطه بی تفاوت بودند. بطورکل پیشنهاد می‌کنم یک بازار مشترک میان کشورهای مقاومت یعنی ایران، لبنان و سوریه داشته باشیم. بازار مشترک می‌تواند به تقویت بنیه‌های اقتصادی، اشتغال در حوزه صنایع دستی بسیار کمک کند. به نظر بنده وجود بازار مشترک برای کشورهای مقاومت یک ضرورت تلقی می‌شود و می‌تواند برای مبارزه بهتر با تروریسم و امپریالیسم کمک کند.

منبع : تسنیم

700/705

کد خبر: 708248

وب گردی

وب گردی