بختیار:پیوستن به FATFدر راستای مبارزه با تروریسم است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: پیوستن ایران به FATF در راستای مبارزه با تروریسم است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا علی بختیار با تاکید براینکه یکی از ابزارهای شفافیت در اقتصاد کشور اجرای قانون مبارزه با پولشویی و پیوستن به FATF است، افزود: می بینیم که در برابر این موضوع مقاومت هایی در داخل کشور انجام می شود، درصورتی که همیشه ایران محور مبارزه با تروریسم بوده و همه دنیا این موضوع را می داند.
وی خاطرنشان کرد: دشمن تروریسم هستیم و هیچ وحشتی هم نداریم که وارد یک نظام مالی شفاف بین المللی شویم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: در نظام برنامه ریزی و قانون نویسی هنوز پیشرفت نکرده ایم و برای این کار باید برنامه نویسی و اداره ارکان نظام متحول شود تا بتوانیم همچون سطوح دفاعی، اولین کشور قدرتمند اقتصادی در منطقه باشیم.
بختیار تصریح کرد: برای این کار مستلزم برنامه ریزی عاقلانه و همگرایی نهادهای مختلف نظام در بخش ها و ارکان مختلف نظام هستیم، باید بخش خصوصی کشور، تعاونی و بنگاه های تولیدی غیردولتی را توانمند کنیم تا بار این حرکت جمعی در کشور را به دوش بکشد تا اقتصادی پویا داشته باشیم.
وی درباره تک نرخی شدن ارز توسط دولت اظهار داشت: یکی از شروط اساسی برای رشد اقتصادی رسیدن به شاخص ها و رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد است.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس افزود: براساس برنامه ششم باید بتوانیم سرمایه گذاری مناسبی در کشور از منابع داخلی و منابع خارجی داشته باشیم و سرمایه ها را از بازار سفته به سمت تولید و اشتغال سوق دهیم.
بختیار تصریح کرد: در برنامه ششم پیش بینی شده است که سرمایه گذاری خارجی باید به رقم 600 میلیارد دلار برسد که با حدود 200 میلیارد دلار سرمایه داخلی کشور بتوانیم به رشد اقتصادی 8 درصد و تورم تک رقمی دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه پیش و پس از انقلاب نتوانسته ایم به اقتصادی پویا دست پیدا کنیم، اظهار داشت: باید بطور بهینه از این پتانسیل ها استفاده کنیم تا به تورم تک رقمی و رشد اقتصادی دو رقمی دست یافت.
بختیار با تاکید براینکه باید نرخ ارز را واقعی کرد، گفت: با واقعی کردن نرخ ارز می توانیم سرمایه ها را به سمت تولید سوق دهیم و تجار را نسبت به صادرات با انگیزه کنیم.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور گفت: در کشورما متاسفانه وقتی می خواهیم به سمت شفافیت حرکت کنیم، مقاومت هایی صورت می گیرد و تازمانی که اقتصاد کشور شفاف نشده است نمی توانیم در مسیر توسعه قرار گیریم.
وی با بیان اینکه تا وقتی نتوانیم شفافیت ایجاد کنیم نمی توان اقتصاد را نجات داد، افزود: سال های متمادی است که رهبر معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد تمرکز می کنند و طرح های متعددی توسط مجلس و دولت برای حل مشکل اقتصاد ارایه می شود، اما نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس درباره پایین بودن کفایت سرمایه بانک ها نیز گفت: در نظام بانکداری کشورمان بانک درخور شان نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سرمایه و پویایی و حضور در بازارهای جهانی نداریم.
بختیار گفت: یکی از اشکالات بانکی این است که آنها بی حد وحصر وارد بنگاه بانکداری، اقتصادی و صنعتی شدند که دلیل آن نیز نبود رگلاتور بانکی است. فقر رگلاتور در بخش های بانک، بیمه و اقتصادی به چشم می خورد و باید این دستگاه وجود داشته باشد و در لایحه برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاد شده است که برای برخی از بخش های اقتصادی یک رگلاتور ایجاد شود.
وی تصریح کرد: باید یک نهاد تنظیم مقررات در حوزه اقتصادی کشور تشکیل شود تا بتوان تحولی اقتصادی در کشور ایجاد کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک هایی که نمی توانند به میزانی مشخص سرمایه وارد کشور کنند، باید لغو مجوز شوند، افزود: کمیسیون تنظیم مقررات که بخش خصوصی و دولتی اقتصاد در آن تصمیم نهایی را اتخاذ می کند باید درباره حوزه و چگونگی فعالیت بانک ها حرف آخر را بزند.

306/300

کد خبر: 708304

وب گردی

وب گردی