برگزاری مسابقه های رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ساز ایجاد محصولات جدید است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری مسابقه های رباتیک زمینه ساز تولید محصولات جدید است.

ابراهیم واشقانی فراهانی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تجاری سازی محصولات تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف محصولات متعددی را به بازار عرضه کرده است. به طور مثال پیشروی در بحث رباتیک و برگزاری مسابقه هایی در این حوزه زمینه ساز ایجاد محصولات جدید است.

او افزود: واحد ایلخچی دانشگاه آزاد اسلامی حدود 6ماه پیش با بخش طراحی شرکت سایپا، دو قرار داد برای خرید ربات های مورد نیاز این شرکت منعقد کرد که بتواند نیاز شرکت سایپا را در قسمت طراحی ماشین آلات برطرف کند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از دیگر محصولات تجاری شده، موتور و خودروهای الکتریکی است که با حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری و معاونت فناوری به زودی وارد بازار می شود.این نوع محصولات تجاری سازی شده اما به یک سری استانداردها وهمچنین رفع موانعی مانند شماره گذاری این خودرو و موتورسیکلت ها نیازمند است تا بتواند در بازار عرضه شود و در اختیار مخاطبانش قرار گیرد.

واشقانی فراهانی اضافه کرد: ما توانستیم با یکی از صاحبان صنعت در ارومیه ، مذاکره های نتیجه بخشی درخصوص تولید خودروهای الکتریکی در سطح گسترده داشته باشیم؛ این به طوری است که آنهاحاضرند به طور کلان برای تولید این محصول سرمایه گذاری کنند. مهمترین مشکل پیش روی تولید این محصولات قیمت گذاری آنهاست؛ چرا که مقداری از لوازم ساخت این خودروها در ایران و مابقی در خارج از کشور تولید می شود؛ بنابراین این هزینه ها وقتی به تولید انبوه می رسد، باید به درستی محاسبه شود.

او یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی بسیاری از مواد خوراکی را که خواص دارویی دارند، به بازار عرضه کرده است. عسل هایی که خواص دارویی دارند و همچنین بسیاری از محصولات گیاهی و دارویی که مورد تأیید معاونت دارویی وزارت بهداشت قرار گرفته، از جمله محصولات تجاری شده دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: بیشتر تأکید ما در زمینه تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان است. شرکت های دانش بنیان زود بازده نیست یعنی این شرکت ها از زمانی که تشکیل می شود تا آغاز فعالیت هایشان و همچنین ورود محصولات به بازار، به مدتی حدود 3تا 7 سال نیاز دارد.

واشقانی فراهانی تصریح کرد: تعداد شرکت های دانش بنیانی که محصولاتشان در بازار ها به فروش می رسد با توجه حرکتی که به تازگی در دانشگاه به راه افتاده، خیلی زیاد نیست اما انتظار می رود با همین فرهنگ سازی هایی که در این زمینه انجام شده، در جهت سندهای بالادستی دولت در عرصه علم و فناوری و تأکیدهای رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی گام برداریم و در این حوزه پیشرفت های قابل توجهی را بدست آوریم.

203/200

کد خبر: 708375

وب گردی

وب گردی