وزارت کشور بساط رای دادن با شناسنامه دیگران را جمع می‌کند

سخنگوی وزارت کشور گفت: با دستگاه‌های احراز هویت الکترونیکی از اخذ رای تکراری و رأی دادن با شناسنامه دیگران و به طور کلی از هر گونه تخلف انتخاباتی از این حیث به طور کامل پیشگیری می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید سلمان سامانی گفت: پس از برگزاری چندین جلسه مشترک بین کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان گام موثری در تحقق انتخابات تمام الکترونیک برداشته شد که ثمره آن صیانت هرچه بهتر از حق الناس خواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به موافقت شورای نگهبان با الکترونیکی شدن فرآیند احراز هویت رأی‌دهندگان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات منوط به استفاده از فناوری های نوین در دو مبحث احراز هویت رای دهندگان و اخذ و شمارش آرا است که با بهره گیری از سه ابزار محقق خواهد شد.

وی دستگاه احراز هویت مورد استفاده مجریان، دستگاه احراز هویت مورد استفاده ناظران شورای نگهبان و نهایتاً دستگاه اخذ رأی را ابرازهای الکترونیکی لازم در تحقق این امر دانست و افزود: از سه دستگاه یادشده دستگاه های احراز هویت رأی دهندگان به صورت برخط به شبکه مرتبطند که به لحاظ تضمین امنیت اهمیت ویژه ای دارند و در کنار اینها دستگاه اخذ الکترونیکی رای با توجه به اینکه به هیچ شبکه ای متصل نبوده و اساساً بواسطه نوع طراحی امکان اتصال به هیچ شبکه ای را هم ندارد به مراتب از ریسک پایینتری نسبت به دستگاههای احراز هویت برخوردار است و بر همین اساس می توان گفت تایید استفاده از دستگاه های احراز هویت در انتخابات پیش رو گام موثری در برگزاری انتخابات تمام الکترونیک است.

وی افزود: استفاده آزمایشی از دستگاه های احراز هویت الکترونیکی در انتخابات سال ٩٤ نتایج بسیار خوب و مثبتی داشت، بر همین اساس پیگیری کردیم تا توانستیم تأییدیه شورای نگهبان را برای استفاده از این دستگاه ها در کل شعب اخذ رأی دریافت کنیم. شورای نگهبان نه تنها این امر را تأیید کرده است بلکه توصیه کرده است که این دستگاه ها در تمامی شعب اخذ رأی در سراسر کشور استفاده شود.

سخنگوی وزارت کشور در خصوص تاییدیه های امنیتی تصریح کرد: تاکنون از دو مرجع تأییدیه های کیفی و امنیتی را اخذ کرده ایم و در تلاش هستیم تا از یک مرجع دیگر هم که مدنظر شورای نگهبان است تأییدیه بگیریم تا نظر آن شورا به طور کامل تأمین شود.

وی در ادامه درباره میزان کاهش تخلفات انتخاباتی با استفاده از دستگاه های احراز هویت الکترونیکی گفت: تأثیری که این دستگاه ها دارند این است که هویت تمامی رای دهندگان با دقت و سرعت بسیار بالا برای مسئولان شعب اخذ رأی احراز می شود و از اخذ رای تکراری و رأی دادن با شناسنامه دیگران و به طور کلی از هر گونه تخلف انتخاباتی از این حیث به طور کامل پیشگیری می شود.

وی ادامه داد: درباره صندوق های الکترونیکی اخذ رأی هم مصمم هستیم که تأییدیه های شورای نگهبان را اخذ کنیم تا بتوانیم گام نهایی را در برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برداشته باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها درباره احتمال انجام احراز هویت دستی در برخی شعب اخذ رأی هنگام قطعی احتمالی شبکه گفت: دستگاه های الکترونیکی احراز هویت توانایی انجام کار هم به صورت برخط و هم آفلاین را دارند بنابراین هر جا احیانا به لحاظ پوشش شبکه اخلالی بوجود بیاید کار به صورت آفلاین انجام می شود که این مقدار هیچگاه بیشتر از یک درصد از کل حجم تبادل اطلاعات نخواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: با توجه به تاکید شورای نگهبان، وزارت کشور هم درنظر دارد که از دستگاه های احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان در تمامی شعب اخذ رأی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده کند.

منبع: خبرآنلاین

303/300

کد خبر: 708417

وب گردی

وب گردی