اجرای پروژهای مشترک رباتیک بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی متخصص رباتیک با توجه به نیاز جامعه و بازار

جلسه کنسرسیوم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی با ریاست دکتر میرزاده و حضور دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری، دکتر ثمری مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، دکتر موسی خانی رئیس واحد قزوین و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با ابراز خوشحالی از تشکیل جلسه کنسرسیوم رباتیک 22 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بهتر است که پروژهای مشترک بین واحدهای دانشگاه متخصص رباتیک با توجه به نیاز جامعه و بازار و توانایی های علمی، تعریف شده و به مرحله اجرا برسد.

وی با بیان اینکه ربات های آتش نشان می توانند در جوامع روستایی برای سم پاشی و بذر پاشی، حفظ مراتع و جنگل ها و محیط زیست بکار گرفته شوند از اعضای کنسرسیوم رباتیک دانشگاه خواست تا با مطالعه این طرح آن را فراهم سازند.

دکتر میرزاده با اشاره به ازدیاد بیماریهای قلبی در جامعه به دلایل فراوان از جمله سبک زندگی نامناسب، اظهار داشت: باید در حوزه پزشکی مطالعات لازم برای ساخت ربات های پزشکی در راستای انجام جراحی ها نیز انجام شود تا در صورت امکان این ربات ها برای کاربردهای پزشکی مخصوصا در مبحث قلب و عروق ساخته شوند.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در رشته رباتیک و هوش مصنوعی پیشتاز هستند

دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بویژه واحد قزوین در رشته رباتیک و هوش مصنوعی پیشتاز و پیشگام هستند، گفت: این موضوع باعث افتخار دانشگاه آزاد اسلامی و کشور است . البته باید واحد های د انشگاه حضو ر فعالی در کنفرانس ها، سمینار ها و رویداد های علمی داشته و جایگاه بلند دانشگاه آزاد اسلامی را نیز در آن عرصه تثیبت کنند.

وی با بیان اینکه باید توازن لازم بین فعالیت های عملی و نظری در دانشگاه وجود داشته باشد، گفت: ماموریت های دانشگاه تولید دانش و بکارگیری آن دانش برای ورود به چرخه تولید و بازار است و دانشگاه باید با این دو بال حرکت کند تا تعادل لازم را داشته باشد.

موفقیت های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری / طراحی برای ساخت ربات های آتش نشان، ربات های خدمات بیمارستانی، ربات های کشاورز و ربات های بازتوانی جسمی

در ادامه جلسه دکتر ثمری با ارائه گزارش مختصری از عملکرد کنسرسیوم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری در سه سال اخیر موفقیت های زیادی داشته است و در حال حاضر 105 شرکت دانش بنیان و 951 واحد و هسته فناور در این دانشگاه فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های مثبت در دوره مدیریت جدید ایجاد کنسرسیوم رباتیک دانشگاه بود، گفت: 21 واحد دانشگاه و سازمان سما عضو این کنسرسیوم هستند.شورای سیاستگذاری، کمیته علمی تخصصی و دبیرخانه کنسرسیوم( که با نظر اعضا به مدت یک سال واحد قزوین به عنوان دبیر خانه کنسرسیوم انتخاب شده است) ارکان کنسرسیوم رباتیک دانشگاه را تشکیل می دهند.

ثمری با اشاره با اختیارات کنسرسیوم رباتیک دانشگاه موارد زیر را ازجمله این اختیارات دانست: تصمیم گیری راجع به پروژه های رباتیک پیشنهادی و تصویب بودجه مورد نیاز، انتقال دانشجویان و استادان بین واحد های عضو به صورت دائم و موقت در ر استای پروژه ها، نظارت بر اجرای پروژه های تحقیقاتی و راه اندازی آزمایشگاه رباتیک با همکاری سازمان و واحدهای عضو و ...

مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پروژه های در حال مطالعه در کنسرسیوم شامل ربات های بیمارستانی، ربات های کشاورز، ربات های بازتوانی جسمی و ربات های آتش نشان است.

در ادامه جلسه مجریان ربات های بیمارستانی ، ربات های کشاورز، ربات های بازتوانی جسمی و ربات های آتش نشان به معرفی طرح های خود پرداختند.

حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از توسعه علمی در دانشگاه

دکتر موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی فرصت برای ارتقا و پیشرفت فراهم است از اعضای کنسرسیوم رباتیک دانشگاه خواست تا با استفاده از این فرصت ارزشمند به سرعت برنامه های خود را پیش برده و به رسیدن به اهداف کنیرسیوم کمک کنند.

وی با تاکید بر حمایت های دکتر میرزاده از توسعه علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: خوشبختانه در سفر اخیر اعضای تیم رباتیک دانشگاه به چین مقدمات امضای یک قرارداد فراهم شده و انشاء الله در آینده نزدیک این قرار داد امضا خواهد شد.

موسی خانی ابراز امیدورای کرد: با استفاده از فرصت هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده گام بلندی در راستای عملی کردن اقتصاد مقاومتی و توسعه شرکت های دانش بنیان برداشته شود.

200

کد خبر: 708432

وب گردی

وب گردی