طرح ساها یکی از بازوان یاری رسان به گسترش اقتصاد دانش بنیان

تقوی معاون پژوهش و فناوری واحد شبستر با ابراز خرسندی از همه گیر شدن طرح ساها در همه واحدهای دانشگاه آزاد گفت: این طرح با ابتکار دکتر میرزاده به عنوان یک بازوی یاری رسان ضمن معرفی امکانات آزمایشگاهی واحدهای دانشگاه از طریق وب سایت به کل جامعه می تواند به گسترش اقتصاد دانش بنیان در صنایع بیانجامد.

سعید تقوی معاون پژوهش و فناوری واحد شبستر در گفت وگو با ایسکانیوز گفت: با ابتکار دکتر میرزاده طرح ساها همه گیر شده است و در حال حاضر همه واحدهای دانشگاه آزاد در این سامانه عضو هستند. طرح ساها مخفف اداره کل توسعه پشتیبانی شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی است که امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی واحدهای دانشگاه ها را از طریق وب سایت به کل جامعه معرفی کند.

وی در این راستا اظهار داشت: از امکانات موجود در این سامانه میتوان در جهت درآمدزایی استفاده کرد و در این مقطع کار به معنای ارائه خدمات است و در بحث اقتصاد دانش بنیان این ایده های نو به صورت پربار عملیاتی شوند. و سامانه طرح ساها در راستای اقتصاد دانش بنیان میتواند یکی از بازوان کمک رسان باشد.

تقوی در مورد اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: مبحث دانش بنیان امروز بسیار مور توجه قرار گرفته است.در این راستا رسالت دانشگاه ها در کنار مقوله آموزش که در دوره تحصیلات تکمیلی به پژوهش نیزمی پرداختند امروزه به رویکرد آموزش محور تغییر یافته است. در این راستا دانشگاه ها باید ارتباط علم با صنعت را گسترش دهند و به فعالیت های اقتصادی مرتبط با علم بپردازند.

وی در این رابطه افزود: البته اقدامات اقتصادی دانشگاهی با اقداماتی که خارج از دانشگاهی انجام می شود باید فرق عمده ای دارد و فعالیت های اقتصادی دانشگاهی باید دارای یک ایده علمی - کاربردی باشند.

معاون پژوهش و فناوری واحد شبستر اظهار داشت: در واحدهای دانشگاهی بخش نامه های لازم برای آغاز فعالیتهای اقتصادی دانشگاه در بخش دانش بنیان تدوین شده است. در این راستا زمینه تولیدات مختلفی که مورد نیاز کشور است با کمک تلاش های علمی دانشگاهی فرهم شده است و این نیاز روز به روز افزوده می شود. در این راستا بایستی دانشگاه ها بخش ارتباط با صنعت را تقویت کنند.و در مبحثی فراتر از این، دانشگاه ها به واحدهای صنعتی تبدیل شوند.

وی دراین راستا افزود: ایده مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان از واحدهای هسته های فناور متولد می شوند. به طوریکه سیاست کلی اقتصاد دانش بنیان بر این اساس تدوین شده که تحقیقات و پژوهش هایی که در کشور انجام می شود به صورت جهت دار و کاربردی پیش بروند تا سبب تولید محصول تجاری شود.

تقوی اظهار داشت: امروز در واحد انشگاهی شبستر در رابطه با اقتصاد دانش بنیان بسترهای مناسبی ایجاد شده است. در این راستا دانشگاه اقدام به خرید لوازمی چون دستگاه های تراش دریل، دوربین های نقشه برداری ، لوازم رشته های دامپزشکی و صنایع غذایی کرده است ؛ با توجه به نیاز آموزشی که در این رشته ها مورد استفاده قرار گیرد همچنین اقدام به تدارک یک مجموعه تحقیقاتی دام و طیور نیز فراهم شده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد شبستر تصریح کرد: در رشته دامپزشکی در کنار آموزش و تحقیق بر روی دام و طیور اقدام به تهیه انواع لبنیات از شیر دامها به عمل آمده است. تا در کنار امر اموزش به اقدامات اقتصادی از این دست بپردازیم.

وی افزود: در واحد دانشگاهی شبستر در رشته کشاورزی باغبانی و امور دامی اقدام به تربیت دانشجویان در این رشته ها انجام داده است و در این راستا یکسری زمین ها زیر نظر واحد دانشگاهی شبستر قرار دارند که می توان برای انجام تحقیقات کشاورزی زیر کشت قرار بگیرد و به تولید محصولات کشاورزری بیانجامد و نقش درآمدزایی داشته باشد.

تقوی اظهار داشت: محصولی که از طریق دانشگاه تولید شود با محصولات سنتی تفاوتهایی دارد. امروزه کشورها اقدام به اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی می کنند تا از این طریق به باروری بیشتر محصولات و بالا بردن کیفیت محصولاتشان اقدام کنند. در این راستا دانشگاه سعی دارد در مبحث اقتصاد دانش بنیان، امکانات آموزشی را بالا برده و با یک جهاد اقتصادی بر پایه نواوری علمی، حرکت رو به جلو داشته باشد.

وی در خصوص هفته پژوهش و دستاوردهای واحد دانشگاهی شبستر گفت: واحد دانشگاهی شبستر یک واحد بسیار کیفی است و با کسب رتبه 9 کشوری تاکنون بهترین رتبه را در میان کل واحدهای دانشگاهی کسب کرده است و این برای واحدی مثل شبستر که یک واحد کوچک شهرستانی است؛ بسیار حائز اهمیت است.

معاون پژوهش و فناوری واحد شبستر در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه شبستر اخیرا در بین واحدهای دانشگاه آزاد رتبه 28 پژوهش را از آن خود کرده و کسب این رتبه در بین بیش از 400 واحد دانشگاهی، قابل تامل است. در هفته پژوهش با وجود کمبود امکانات مالی نتوانستیم از تمامی پژوهشگران خود تجلیل شایسته ای به عمل آوریم اما در جهت معرفی پژوهشگران نمونه واحد دانشگاهی شبستر به استان و کشور تلاش خواهیم کرد.

205/200

کد خبر: 708504

وب گردی

وب گردی