کاهش خروج جوانان از کشور بواسطه توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بی شک توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی از خروج جوانان به خارج از کشور جلوگیری می کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ ابراهیم واشقانی فراهانی به خبرنگار ایسکانیوز درباره توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص توسعه تحصیلات تکمیلی، با توجه به چهارچوب سندهای بالادستی نظام و همچنین با هماهنگی وزارت علوم انجام شده است. ظرفیت انتخابی دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هماهنگی وزارت علوم و با هدف فراهم کردن امکان تحصیل برای جوانان در داخل کشور بوده است.

او در ادامه افزود:در سند بالادستی کشور پیش بینی شده که درسال 1404، 30درصد دانشجویان کشور در سطح تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل باشند که البته این موضوع به سیاست دانشگاه های مختلف کشور بستگی دارد . دانشگاه آزاد اسلامی در یک سیاست گذاری تصمیم گرفته که در این عرصه فعال تر از سایر دانشگاه ها عمل کند و اگر پذیرش دانشجو داشته،مطابق قانون و با هماهنگی وزارت علوم بوده است .

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی بی شک می تواند از خروج جوانان به خارج از کشور جلوگیری کند . در حال حاضر بسیاری از جوانان جویای علم برای ادامه تحصیل به کشورهای مجاور می روند که این موضوع هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی به کشور آسیب های جدی وارد می کند.

واشقانی فراهانی خاطر نشان کرد:نکته دیگری که دانشگاه آزاد اسلامی در سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی بکار گرفته ، بحث بومی گزینی بوده است؛ ماسعی کردیم که با رعایت استانداردها ، تحصیلات تکمیلی را در همه نقطه های کشور گسترش دهیم و به این واسطه جوانان بتوانند در شهر و استان خودشان در مقطع های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند ؛ چراکه رفت و آمد به شهرهای دیگر علاوه بر ایجاد نارسایی های فرهنگی در جامعه، هزینه های ناشی از این نقل و انتقلات نیز به هدر می رود.

او ادامه داد: ما تلاش کردیم که بیشترین امکانات را در سطح تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بوجود آوریم.در واقع تحصیلات تکمیلی برای توسعه به یک سری عوامل انسانی و از سوی دیگر زیر ساخت های پژوهشی نیاز دارد .برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نیروهای انسانی این بوده که سالانه 5هزار عضو هیأت علمی جدید به مرتبه استادیاری یعنی با تحصیلات دکتری جذب کند .درست است که ما در این زمینه یکسری محدودیت هایی داشته ایم اما خوشبختانه تا امروز توانسته ایم که تعداد زیادی عضو هیأت علمی را جذب کنیم که نشان دهنده این است که قادر بوده ایم از نظر نیروی انسانی، شرایط مناسب را برای دانشجویان مهیا کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر زیر ساخت های پژوهشی نیز توانسته که در یک برنامه منسجم با عنوان طرح آزمایشگاه همکار آزاد، تمام امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی این دانشگاه را فراهم کند. در حال حاضر با عملی کردن این طرح،اطلاعات تجهیزات بیش از 7هزار و ششصد آزمایشگاه و 3هزار وچهارصد کارگاه به صورت یکپارچه در یک سامانه مجازی وارد شده است ؛در واقع اکنون همه دستگاه های آزمایشگاه های ما شناسنامه دار شده اند. همه اعضای هیأت علمی ، دانشجویان و پژوهشگران کشور می توانند با وارد شدن به این سامانه، خدمات مورد نیازشان را سفارش دهند تا ما بواسطه هماهنگی که با اداره پست داشتیم، بلافاصله نمونه فرد را بگیریم و به سفارش مورد نیاز فرد رسیدگی کنیم.

واشقانی فراهانی گفت: ما در سال 94 ،نزدیک به 45 ملیارد تومان تجهیزات جدید خریداری کرده ایم که هیچکدام از دانشگاه های دولتی در آزمایشگاه هایشان این تجهیزات را ندارد. همچنین یکی دیگر از عوامل تحصیلات تکمیلی دسترسی به منابع علمی است که در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین دسترسی به منابع علمی مانند پایگاه اسکپوس را با پرداخت هزینه ای نزدیک به 20میلیارد تومان ، برای اعضای هیأت علمی و دانشجویانش فراهم کرده است.

او در پایان بیان کرد: ما تمام تلاشمان را کرده ایم که امکانات لازم برای توسعه تحصیلات تکمیلی را بوجود آوریم . بی تردید در هرکاری نقص هایی وجود دارد؛ ما نیز درصدد رفع این کاستی ها هستیم و امیدواریم که با رعایت استانداردها ،توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به شکل مطلوب و مناسب عملی شود تا جوانانی که به دنبال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، بتوانند در داخل کشور و در کنار خانواده هایشان به هدفشان برسند.

203/200

کد خبر: 708510

وب گردی

وب گردی