بررسی فیتوشیمیایی و اثرات ضدباکتری، ضدقارچ و سیتوتوکسیک جلبک برای اولین بار در کشور

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، برای اولین بار در کشور اقدام به بررسی فیتوشیمیایی و اثرات ضدباکتری، ضدقارچ و سیتوتوکسیک جلبک Sargassum glaucescens ، کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مریم امیرشریفی دانش آموخته دکتری تخصصی بیولوژی دریا این واحد دانشگاهی درباره طرح تحقیقاتی خود گفت: از دیرباز تاکنون ترکیبات طبیعی مهمترین منابع تهیه داروها بوده و نقش بسیار زیادی در علوم پزشکی و دارویی ایفا می‌کنند. در این میان نقش ترکیبات طبیعی با منشاء دریایی بواسطه ترکیبات ضدقارچ، ضدمیکروبی و ضدسرطانی آن هم با کمترین عوارض نسبت به داروهای شیمایی، بسیار حائز اهمیت است.

امیرشریفی افزود: از میان ترکیبات طبیعی دریایی، جلبک‌ها به واسطه داشتن طیف وسیعی از ترکیبات زیستی فعال به عنوان یک منبع بالقوه دارویی جدید مورد توجه ویژه قرار دارند، این داروها به علت داشتن منشاء طبیعی نسبت به داروهای شیمیایی دارای سازگاری بیشتری با ارگانیسم های زنده از جمله بدن انسان بوده و عوارض جانبی کمتری ایجاد می کنند.

این محقق با بیان اینکه سارگاسوم یکی از مهم ترین گونه های جلبکی خلیج فارس و دریای عمان و از رده جلبک‌های قهوه ای است، ادامه داد: با توجه به اینکه آب‌های جنوبی کشور بستر مناسبی برای زیست بسیاری از آبزیان است در ایران مطالعاتی روی خواص زیست فعال جلبک دریایی Sargassum glaucescens ، این منبع ارزشمند انجام نگرفته در حالی که مطالعات متعدد زیست فناوری در این زمینه ضروری است.

وی افزود: بر این اساس تصمیم به تحقیق و بررسی فیتوشیمیایی و اثرات بیولوژیک (ضد باکتری، ضد قارچ و سیتوتوکسیک) جلبک Sargassum glaucescens از آب‌های چابهار گرفتم تا با مشخص کردن خواص بیولوژیک موجود در فرکشن‌های مختلف جلبک فوق بتوان ترکیبات مؤثر موجود در آن را شناسایی و آنها را به عنوان ترکیبات طبیعی با خواص دارویی معرفی کرد.

وی گفت: بررسی خواص ضدباکتری و ضدقارچ فرکشن موثر جداسازی شده از جلبک S. glaucescens و مقایسه آنها با داروهای ضد باکتری و ضد قارچ تجاری، بررسی خواص سیتوتوکسیک فرکشن موثر جداسازی شده این گونه جلبک و بررسی فیتوشیمی فرکشنی که بیشترین خواص بیولوژیکی را داشته است، اهداف این تحقیق را تشکیل می دهند.

امیرشریفی تصریح کرد: در این تحقیق با بررسی های فیتوشیمیایی موفق به استخراج و شناسایی ۱۰ ترکیب از فرکشن موثر عصاره هگزانی و ۱۲ ترکیب از فرکشن موثر عصاره متانولی از جمله ترکیبات استروئیدی مانند فوکواسترول و چندین ترکیب دیگر شدم.

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: می توان نتیجه گرفت که حضور این ترکیبات زیست فعال موجود در فرکشن های موثر جداسازی شده از جلبک S. glaucescens دلیل اصلی ایجاد اثرات ضدباکتری، ضدقارچ و سیتوتوکسیک این گونه جلبک است، به طوری که می توان از این جلبک و متابولیت های آن می توان بعنوان مصارف دارویی بهره جست.

امیرشریفی پیشنهاد کرد که با انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر روی خواص زیست فعال جلبک Sargassum glaucescens و بررسی متابولیت های ثانویه در فرکشن های مختلف آن و یافتن ترکیبات ضدباکتری، ضدقارچی و سیتوتوکسیک به عنوان استفاده های دارویی بتوان گامی دیگر در زمینه تولید دارو با منشاء طبیعی برداشت.

200

کد خبر: 708527

وب گردی

وب گردی