دیدار وزیر ارتباطات ایران با رئیس جمهوری آذربایجان

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات 'باکوتل' به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، روز سه شنبه با الهام علی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی در این دیدار ضمن ابلاغ پیام سلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به همتای آذری خود، از ابراز همدردی رئیس جمهوری آذربایجان در رابطه با حادثه ریلی اخیر در استان سمنان قدردانی کرد.
واعظی در این دیدار گفت: هر دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان حامی و پشتیبان یکدیگر در حوادث و دوران سخت هستند.
وی با تشریح اوضاع منطقه و ادامه بحران در کشورهای منطقه ابراز امیدواری کرد که کشورهای اسلامی و منطقه ای بتوانند با درایت و همکاری بر مشکل تروریسم و افراط گرایی فایق آیند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین ضمن استقبال از برگزاری اجلاس سه جانبه روسای جمهوری ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه و همچنین برگزاری دور دوم این اجلاس در کشورمان، ابراز امیدواری کرد این اجلاس برای توسعه روابط سه کشور نتیجه بخش باشد.
محمود واعظی با مرور مناسبات دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان و تصمیمات اتخاذ شده میان روسای جمهوری دو کشور، نتایج توافقات قبلی از جمله کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را مهم ارزیابی کرد.
وی همچنین همکاری های جاری دو کشور دوست و همسایه در حوزه های کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل، ارتقای امنیت در مزهای دو کشور را ثمربخش عنوان کرده و از برگزاری اجلاس بعدی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در دی ماه آینده در باکو خبر داد.
واعظی در این دیدار با ارایه گزارشی درباره دستاوردهای کشورمان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: امسال نیز تعدادی از شرکت های ایرانی برای معرفی این دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات 'باکو تل' حضور دارند.
واعظی همچنین بر ضرورت فراهم سازی تسهیلات بانکی و همکاری بانکهای مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی فیمابین تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به عملیات ساخت کارخانه مشترک اتومبیل سازی ایران و جمهوری آذربایجان در شهر 'نفت چالا' این کشور و آغاز ساخت کارخانه مشترک داروسازی در آینده نزدیک در باکو ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت جمهوری آذربایجان، یک واحد بیمارستان جمهوری اسلامی ایران در باکو راه اندازی شود.
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار از پیشرفت روابط دو کشور ابراز رضایت کرد و طیف گسترده روابط را نمادی بر دوستی و پیوندهای عمیق دو ملت و دو کشور عنوان کرد.
وی با تقدیر از فعالیت روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور اعلام کرد آمادگی دارد که برای رفع هر گونه موانع احتمالی بر سر راه پیشرفت فعالیت های فیمابین دخالت کند.
رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه تروریسم و افراط گرایی را تهدید بزرگ برای منطقه و کل جهان عنوان کرد و مبارزه با داعش را وظیفه همگانی دانست و از همکاری دو کشور در این زمینه ابراز رضایت کرد.
الهام علی اف در مورد تحولات سوریه نیز گفت: مردم سوریه باید با حفظ تمامیت ارضی کشور خود بایستی در مورد آینده کشور خود تصمیم گیری کنند.
علی اف از اجرای پروژه های مشترک زیرساختی از جمله کارخانه داروسازی و بیمارستان در باکو استقبال کرد و گفت: قطعا از ادامه این همکاری حمایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به همکاری های دو کشور در نخجوان افزود: از این که بخشی از اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در آینده در نخجوان برگزار خواهد شد، استقبال می کنیم.
رئیس جمهوری آذربایجان ضمن تقدیر از اجرای عملیات اتصال خطوط ریلی دو کشور در مرز مشترک، ابراز امیدواری کرد که ساخت خط آهن رشت – آستارا نیز به زودی آغاز شود.
الهام علی اف خط ریلی رشت – آستارا را طرحی مهم برای دو کشور و برای کل دالان حمل و نقل شمال – جنوب و اتصال اروپا به منطقه خلیج فارس و غرب آسیا عنوان کرد و تحقق این پروژه های مهم و راهبردی را استحکام بخش دوستی و برادری ایران و جمهوری آذربایجان دانست.
رئیس جمهوری آذربایجان ضمن ابراز خشنودی از افزایش 75 درصدی حجم مبادله تجاری دو کشور در سال جاری در مقایسه با یک سال قبل گفت: لیست اقلام تجاری برای کاهش تعرفه ها را باید افزایش دهیم و تسهیلات لازم در امور بازرگانی ایجاد کنیم.
الهام علی اف اظهار کرد: ما مصمم هستیم که همکاری ها را در همه زمینه ها از جمله فعالیت های بانکی ادامه دهیم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان قرار است در این سفر دو روزه همچنین با وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان دیدار کند.

602

کد خبر: 708645

وب گردی

وب گردی