کمیته اعطای کد اخلاق پژوهش در دانشگاه تهران تشکیل می‌شود

اولین جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.

ه گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این جلسه محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای دریافت کد بین‌المللی اخلاق پژوهش گفت: «از این به بعد همه پژوهش‌های دانشگاه تهران که دارای آزمودنی انسانی یا حیوانی باشند، مطابق فرآیند مندرج در دستورالعمل اعطا کد اخلاق پژوهش، برای دریافت این کد تقاضا و مستندات مربوط را ارائه می‌دهند و پس از انجام مراحلی، نهایتا کد IR.UT.REC.۱۳۹۵.۰۰۱ به عنوان "کد اخلاق پژوهش دانشگاه تهران" به آنها اعطا می‌شود.»

در این جلسه مقرر شد در گام اول، در دانشکده‌ها و مراکزی که پژوهش‌های مرتبط بیشتری دارند، کمیته سازمانی (دانشکده‌ای) مربوط به اعطای کد اخلاق پژوهش تشکیل شود.

همچنین مقرر شد «دبیرخانه کمیته اخلاق پژوهش» در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تشکیل و سازوکار‌های لازم را برای تدوین مطالب موردنظر و سایر موارد مرتبط ایجاد کند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این زمینه اعلام کرد: «کد بین‌المللی اخلاق پژوهشی دانشگاه شامل پیشوند (IR) و مخفف اسم دانشگاه (UT) و مخفف عبارت کمیته اخلاق در پژوهش (REC) به صورت ۰۰۰. ۱۳۹۵.IR.UT.REC. در طرح‌های پیشنهادی درج می‌شود.»

شورای سازمان‌های بین‌المللی علوم پزشکی (CIOMS)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کنفرانس بین‌المللی هماهنگ‌سازی (ICH) و سازمان فرهنگی آموزش ملل متحد (UNESCO)، الزامات اخلاقی و علمی در انجام پژوهش‌های زیست پزشکی را برشمرده‌اند و آن را در قالب کد بین‌المللی اخلاق پژوهش پس از ارزیابی دانشگاه‌های معتبر جهان، به آنها اعطا می‌‌کنند.

براساس بخش پنجم از دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست‌پزشکی، کمیته‌های اخلاق پژوهش با رعایت انصاف و بی‌طرفی، طرح‌های پژوهشی واجد آزمودنی انسانی یا راجع به سلامت انسان یا مؤثر بر آن را با رعایت مقررات مربوط مورد بررسی قرار می‌دهند که در ایران، این موضوع با عنوان الزامات کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی تدوین شده است.

کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش، دارای ۹ عضو و با ریاست رئیس دانشگاه تهران تشکیل می‌شود و دبیرخانه اعطای کد اخلاق پژوهش نیز در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه مستقر است.

200

کد خبر: 708688

وب گردی

وب گردی