طراحی اولین نرم‌افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران

اولین نرم‌افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران با عنوان «هما» برای سیستم عامل اندروید توسط دانشجویان دانشکده محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد علی رضوانی، سرپرست تیم نرم‌افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران (هما) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نرم‌افزار پرندگان برای اولین‌بار در ایران توسط جمعی از دانشجویان دانشکده محیط‌ زیست و منابع طبیعی دانشگاه فردوسی طراحی شده است و پایگاه داده آن بر اساس نقشه پراکنش، آوای پرندگان، شکل آشیانه، تولید مثل و تخم پرندگان است.

وی تصریح کرد: بخش دوم نرم‌افزار که آن را منحصر به فرد کرده است، دارای دو قسمت برای عامه مردم و متخصصین این رشته است.

این دانشجوی مقطع ارشد محیط زیست دانشگاه فردوسی در خصوص نحوه عملکرد این نرم‌افزار، عنوان کرد: جست‌وجوی صحرایی در این نرم‌افزار گام‌به‌گام صورت می‌گیرد و برای همه افراد ملموس است که بر اساس یکسری اشکال اطلاعات را فیلتر می‌کند و پرنده شناسایی می‌شود.

رضوانی افزود: به عنوان مثال شخص جست‌وگر با مشاهده پرنده در زیستگاه خاص اطلاعات را وارد نرم‌افزار می‌کند و در مرحله بعد باید سایز پرنده را بر پایه مقایسه با گونه‌های شاخص که در نرم‌افزار تدوین شده است، وارد ‌کند و پرنده شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: کلید شناسایی برای متخصصین این امر بر اساس باکس‌هایی، در قسمت دوم تعریف شده است و جست‌وجو در پایگاه داده صورت می‌گیرد و پرنده‌هایی با بیشترین شباهت را می‌یابد.

سرپرست تیم نرم‌افزار راهنمای صحرایی پرندگان ایران (هما) تاکید کرد: مکان‌های پرنده‌نگری مناسب و ثبت رکورد بر اساس گونه‌هایی که مشاهده شده است، در این نرم‌افزار وجود دارد.

رضوانی خاطرنشان کرد: آبان ماه سال گذشته این ایده در ذهنم به وجود آمد و چون بسیار در سفر هستم، کتاب‌ها در همه جا در دسترس نیستند و امکانات کمتری نسبت به نرم‌افزارها دارند.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که سال گذشته در دانشگاه فردوسی برگزار شد، به صورت مختصری نرم‌افزار معرفی شد و نحوه آزمایش آن به کسانی که مایل بودند، ارائه شد و اگر امسال با مشکل خاصی مواجه نشویم، در نمایشگاه محیط زیست امسال نیز به طور کامل رونمایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 708728

وب گردی

وب گردی