برگزاری کارگاه آموزشی نحوه ارزیابی وثبت شرکت های دانش بنیان در واحد اراک

کارگاه آموزشی نحوه ارزیابی و ثبت شرکت های دانش بنیان و ثبت پتنت در دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، کارگاه آموزشی نحوه ارزیابی و ثبت شرکت های دانش بنیان و ثبت پتنت به همت معاونت برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی اراک و با حضور دکتر علیرضا نظام آبادی دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، سید علیرضا مصطفوی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اعضای هیأت علمی دانشگاه و جمعی ازصنعتگران ومخترعان استان درسالن آیت الله هاشمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزارشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک دراین جلسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل گفت: متخصصین ،صنعتگران، دانشگاهیان و آحاد جامعه وظیفه سنگینی برعهده دارند که فرمایشات مقام معظم رهبری راعملیاتی کنند.
دکتر علیرضا نظام آبادی با اشاره به اینکه شرکت های اقتصادی و سرمایه گذاری مبتنی برعلم و دانش می توانند منویات مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند افزود: تنها راه احیاء صنایع و حمایت از تولید ملی استفاده از علم و دانش بومی است.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک به عنوان بزرگترین دانشگاه غرب کشور با زیرساخت های مناسب ، اعضای هیأت علمی که اصل نیروی انسانی دانشگاه است ، آزمایشگاه و کارگاه های مجهز با فضای مناسب و رتبه 57 دربین دانشگاه های کشور و رتبه 6 درمیان 400 واحد دانشگاه آزاداسلامی ، قصد دارد با برنامه ریزی لازم به رتبه اول تاسوم ارتقاء یابد و این آمادگی را دارد که فرمایشات مقام معظم رهبری را عملیاتی کند.


رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی ایجاد شرکت های دانش بنیان و مشارکت درفعالیت های اقتصادی متناسب با شأن دانشگاه را تنها راه کاهش وابستگی دانشگاه های آزاد به شهریه دانست و گفت: اعضای هیأت علمی، صنعتگران، دانش آموزان، دانشجویان، دانش پژوهان و آحاد جامعه می توانند در طرح هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک وجود دارد مشارکت داشته باشند.


دکترنظام آبادی با اشاره به تدوین برنامه 5ساله ششم دانشگاه آزاد اسلامی درحوزه های پژوهشی،آموزشی، فرهنگی ، عمرانی،برنامه ریزی و... یادآور شد: درحوزه های پژوهش وکارآفرینی ،نگاه دانشگاهیان به دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت های دانش بنیان و فعالیت های اقتصادی یک دیدگاه کاملا منطقی و کارشناسی شده و همراه با تدبیر است.


وی تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه را350نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در سال آینده به 430نفر ارتقاء پیدا می کند.


دکترنظام آبادی از ارتقاء رشته های جدید و کاربردی و نزدیک شدن به استاندارد آموزش عالی در این دانشگاه خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک دربرنامه 5ساله ششم وظیفه سنگینی برعهده دارد و آن هم همراه بودن با برنامه در زمینه افزایش تعداد مقالات ISI، علمی، پژوهشی، ثبت اختراع، شرکت های دانش بنیان، پتنت، مراکز رشد،دستگاه های فناوری و... است که برای رسیدن به این هدف در حوزه های مختلف وظایف هر گروه، استاد و دانشکده مشخص است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه معاونت برنامه ریزی این دانشگاه به عنوان ناظر برنامه و دبیرخانه هیأت امنا استان وظیفه راهبری برنامه 5ساله ششم را برعهده دارند ،اظهارکرد: امید می رود باهمراهی ،همکاری و هماهنگی اعضای هیأت علمی استان بتوانیم برنامه 5ساله ششم را در بخش پژوهش ، ایجاد شرکت های دانش بنیان وفعالیت های اقتصادی با استفاده از منابع دانشگاه عملیاتی کنیم.


رییس دانشگاه آزاداسلامی اراک با اشاره به اجرای طرح ساها یاهمان ساماندهی آزمایشگاه های همکار آزاد سطح کشور دراستان مرکزی گفت: با تدوین کتابچه ای که درحال تکمیل آن هستیم این امکان برای دانشگاه ها،اعضای هیات علمی سایردانشگاه ها،صنعتگران و پژوهشگران استان فراهم می شود که با مراجعه به این کتابچه و سایت دانشگاه و استفاده ازآزمایشگاه ها وتجهیزات آنها بتوانند طرح وفعالیت خود را که نیاز به آزمایشگاه های پژوهشی دارد به دانشگاه ارائه و نتیجه آن را آنطوریکه مورد تأیید کارفرما ها و یا مراجع ذیصلاح می باشد تحویل بگیرد.


دبیرهیأت امنای استان مرکزی از اختصاص زمینی به مساحت 5 هکتار دردانشگاه آزاد اسلامی اراک برای اجرای طرح شفا یا همان شرکت فناوری آزاد خبرداد و افزود:کسانیکه علاقمند هستند با دانشگاه آزاد اسلامی اراک بصورت مشارکتی وارد ایجاد و تأسیس شرکت های اقتصادی و دانش بنیان شوند، این دانشگاه با واگذاری زمین و مشارکت در ساخت و ارایه خدمات ، بسترهای لازم برای فعالیت آنها را فراهم می کند.


دکترنظام آبادی با بیان اینکه دانشگاه ها علاوه بر آموزش وپژوهش باید به کارآفرینی در قالب ایجاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز بپردازند، اضافه کرد: افراد می توانند ازمساعدت های اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به عنوان پشتوانه علمی و از امکانات دانشگاه شامل کارگاه ها ،آزمایشگاه ها و سالن ها استفاده کنند.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه بدون مرز خدمات خود را درکلیه حوزه ها به جامعه صنعتی و غیرصنعتی استان و شهرستان اراک ارائه می دهد،گفت: این دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و حامی مالی برای حمایت و مشارکت از شرکت دانش بنیانی که تأسیس شده و یا درحال تأسیس است براساس مفاد بخشنامه این آمادگی را دارد که مشارکت لازم را داشته باشد.


رییس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی اظهارکرد : این دانشگاه آمادگی دارد درزمینه ایجاد شرکت های اقتصادی که منجر به فعالیت اقتصادی شود، در زیرساخت های ابنیه ای ،خرید و تجهیز کارگاه و تامین منابع مالی طبق قوانین و مقررات دانشگاه مشارکت داشته باشد.


سید علیرضا مصطفوی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی هم با بیان اینکه تعریف ها را درحوزه شرکت های دانش بنیان واقتصاد مقاومتی اشتباه متوجه شده ایم گفت: تمام تلاش کشورهای دنیا مبتنی بر این است که مسیرهایی را ایجاد کنند که درمنابع آنها ارزش افزوده ایجادکند.


وی با بیان اینکه کشور ما استراتژی توسعه صنعتی، تولیدی واقتصادی مشخصی را پیدا نکرده است افزود: عدم وجود مطالعه و مطالعات مدون درحوزه بازارهای بین المللی مشکلاتی را ایجاد کرده که درنهایت نتایج مطلوبی را درحوزه توسعه نگرفتیم وعملا توسعه در کشورما مبتنی برارباب رجوع است.


وی با بیان اینکه تولیدتکنولوژی به تنهایی کافی نیست یادآورشد : متاسفانه دردانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما تولید تکنولوژی و کسب رتبه های برترتبلیغ می شود درحالی که ورود به هرحوزه صنعتی ازنگاه تولید وبازارمفاهیم خاص خود را دارد.


مصطفوی با بیان اینکه در کشورما ضعف مطالعاتی وجود دارد گفت: در کشورهایی مانند ژاپن و چین قبل ازتولید، بازارهای کشورهایی که ظرفیت مناسب دارند رامطالعه می کنند بنابراین باید ماهم ازابتدا درمسیری گام برداریم که امنیت بازار آن فراهم شده باشد.


وی با بیان اینکه در کشورما پژوهش و رسیدن به تکنولوژی یتیم است افزود: ساختار پژوهشی دانشگاه های ما الگو گرفته از کشورهایی است که بازار های توسعه یافته دریکسری حوزه ها دارند و دانشگاه ها تلاش می کنند بازارها را حفظ کنند و در آن گام باید تکنولوژی وارد و به روز شود و هزینه تولید تکنولوژی هم ازطریق بازارهایی که دردست دارند تامین می شود.


معاون برنامه ریزی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی فعالیت دانشگاه آزاداسلامی درزمینه حمایت ازایجادشرکت های دانش بنیان و مشارکت درفعالیت های اقتصادی را قابل تقدیردانست وگفت: امید می رود این تلاش ها منجر به توانمندسازی علمی و اقتصادی و توسعه کشور شود.


در ادامه این کارگاه دکتر محمد سریر افراز مسئول توانمند سازی و توسعه بازار شرکت های دانش بنیان مطالب مفصلی را پیرامون الزامات دانش بنیان، چگونه درقالب شرکت دانش بنیان می توان رشد داشت، اقدامات حمایتی معاونت ریاست جمهوری و چگونه شرکت ها ، دانش بنیان توانمند شوند بیان کرد.


مالک سعیدی دیگر مدرس این کارگاه هم مباحثی را پیرامون مراحل ثبت پتنت (اختراع)،آیین نامه و قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، معیار‌های ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و کالاها و خدمات دانش‌بنیان و ضوابط و فرایند اجرایی مطرح کرد.

201

کد خبر: 708794

وب گردی

وب گردی