شیرهای فله‌ای سالم یا ناسالم؟

رییس پژوهشکده سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سازمان غذا و دارو معمولا نمی‌تواند شیرهایی که به صورت فله توزیع می‌شوند را ردیابی کند، گفت: در حالیکه وقتی مردم شیر بسته‌بندی که نشان سازمان غذا و دارو روی آن قرار دارد را خریداری می‌کنند، قابل پیگیری بوده و مشخص است که این محصول در چه زمان و مکانی تولید شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسین رستگار درباره خرید شیرهای فله‌ای به جای بسته‌بندی، گفت: باید در نظر داشت که سازمان غذا و دارو معمولا نمی‌تواند شیرهایی که به صورت فله توزیع می‌شوند، ‌ ردیابی کند. در حالیکه وقتی مردم شیر بسته‌بندی که نشان سازمان غذا و دارو روی آن قرار دارد را خریداری می‌کنند، قابل پیگیری بوده و مشخص است که این محصول در چه زمان و مکانی تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه فرآورده‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، قابل ردیابی و پیگیری نیستند، ادامه داد: بر همین اساس گاهی ممکن است این محصولات و به عنوان مثال شیرهای فله‌ای از دام‌های کنترل نشده، تولید شده و مصرف آنها عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد. بنابراین باید توجه کرد که "سلامت" مهم‌تر از کیفیت است؛ چرا که اگر فرآورده بی‌کیفیت اما سالمی بخورید، بیمار نمی‌شوید؛ اما اگر فرآورده ناسالم مصرف شود، فرد را بیمار می‌کند. بنابراین اولویت با سلامت است.

وی همچنین تاکید کرد: باید توجه کرد که اگر محصولات دارای آرم و نشان سازمان غذا و دارو عارضه‌ای داشتند یا کسی درباره آنها شکایتی کرد، سازمان غذا و دارو پاسخگو خواهد بود و آن را پیگیری می‌کند.

رستگار با بیان اینکه البته ممکن است هر نوع تقلبی حتی در فرآورده‌های بسته‌بندی هم وجود داشته باشد، اظهار کرد:تا زمانی که افراد متقلب وجود دارند، تقلب هم خواهد بود. بر همین اساس است که سازمان غذا و دارو سالانه بسیاری از همین فرآورده‌های بسته‌بندی را رد و خط تولیدش را متوقف و بسیاری از کارخانه‌ها را پلمب می‌کند. بنابراین متقلب و تقلب وجود دارند، اما خوشبختانه در کشور ما این موضوع کنترل شده است و کلیه ارگان‌های نظارتی کنترل‌های لازم را بر روی این موضوع انجام می‌دهند.

رییس پژوهشکده غذا و دارو افزود: حال هرچه نظارت‌مان برای پیشگیری از تقلب قوی‌تر و کنترل‌های‌مان بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم تقلب را در فرآورده‌های سلامت‌محور کنترل کنیم. بر این اساس امیدواریم با حمایت‌های سیستم‌های دولتی، NGO ها و... بتوانیم مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی سالمی را به مردم برسانیم تا زمانیکه از آنها استفاده می‌کنند، سلامت باشند.

رستگار با بیان اینکه البته در حال حاضر در کشورهای منطقه چنین نظارت‌هایی را نمی‌بینیم، ادامه داد: در حالیکه کشور ما در حوزه نظارت‌ها خوب عمل می‌کند. البته وضعیت‌مان در این زمینه عالی نیست و باید تلاش کنیم تا به سطح ایده‌آل و عالی دست یابیم که این اقدام هم به اعتبارات کافی، نیروی انسانی و ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب بستگی دارد.

وی افزود: بنابراین باید تمام ارگان‌ها اعم از غذا و دارو، استاندارد، گمرک و... دست به دست هم دهند، ‌ تا بتوانیم نظارت‌ها را در کنار سیاست‌گذاری درست به صورت هر چه دقیق‌تر انجام دهیم تا بتوانیم با هم هماهنگ شده و از مزرعه تا سفره را پوشش دهیم.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 708821

وب گردی

وب گردی