تشکیل دبیرخانه کمیته دانشگاهی اخلاق در پژوهش و اعطای کد بین‌المللی اخلاق پژوهش در دانشگاه تهران

نخستین جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش، با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش، ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۵ با حضور دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس و دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، برگزار شد.

در این جلسه معاون پژوهشی دانشگاه تهران، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته برای دریافت کد بین‌المللی اخلاق پژوهش گفت: از این پس کلیه پژوهش‌های دانشگاه که دارای آزمودنی انسانی یا حیوانی باشند، مطابق فرآیند مندرج در دستورالعمل اعطا کد اخلاق پژوهش، برای دریافت این کد تقاضا و مستندات مربوط را ارائه خواهند نمود و پس از طی مراحل مربوط، نهایتاً کد IR.UT.REC.۱۳۹۵.۰۰۱ به عنوان «کد اخلاق پژوهش دانشگاه تهران» به آنان اعطا خواهد شد.

در این جلسه هم‌چنین مقرر شد در گام نخست، در دانشکده‌ها و مراکزی که پژوهش‌های مرتبط بیشتری دارند، کمیته سازمانی (دانشکده‌ای) مربوط به اعطای کد اخلاق پژوهش تشکیل شود.

همچنین مقرر شد «دبیرخانه کمیته اخلاق پژوهش» در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تشکیل و سازوکار‌های لازم را برای تدوین مطالب مورد نظر و سایر موارد مرتبط ایجاد نمایند.

دکتر طاهری نیا، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این خصوص، اعلام کرد: کد بین‌المللی اخلاق پژوهشی دانشگاه شامل پیشوند (IR) و مخفف اسم دانشگاه (UT) و مخفف عبارت کمیته اخلاق در پژوهش (REC) به صورت ۰۰۰. ۱۳۹۵.IR.UT.REC. در طرح‌های پیشنهادی درج خواهد شد.

گفتنی است شورای سازمان‌های بین‌المللی علوم پزشکی (CIOMS)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کنفرانس بین‌المللی هماهنگ‌سازی (ICH) و سازمان فرهنگی آموزش ملل متحد (UNESCO)، الزامات اخلاقی و علمی در انجام پژوهش‌های زیست پزشکی را برشمرده‌اند و آن را در قالب کد بین‌المللی اخلاق پژوهش پس از ارزیابی دانشگاه‌های معتبر جهان، به آنها اعطا می‌نمایند.

بعلاوه بر اساس بخش پنجم از دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست‌پزشکی، کمیته‌های اخلاق پژوهش با رعایت انصاف و بی‌طرفی، طرح‌های پژوهشی واجد آزمودنی انسانی یا راجع به سلامت انسان یا مؤثر بر آن را با رعایت مقررات مربوط مورد بررسی قرار می‌دهند که در ایران، این موضوع تحت عنوان الزامات کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی تدوین شده است.

هم‌چنین گفتنی است کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش، دارای ۹ عضو است و با ریاست رییس دانشگاه تهران تشکیل می‌شود و دبیرخانه اعطا کد اخلاق پژوهش نیز در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه مستقر خواهد بود.

201

کد خبر: 708866

وب گردی

وب گردی