صوفی:  رئیس جمهوری عکس العمل خوبی در مقابل لغو سخنرانی مطهری نشان داد/اجازه تبدیل فضای سیاسی به فضای امنیتی نباید داده شود

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به این که در آستانه انتخابات هستیم، گفت: دولت باید در چارچوب وظایف قانونی که دارد فضا را برای فعالیت های سیاسی آماده و اجازه ندهد فضای سیاسی تبدیل به فضای امنیتی شود و شور و شوق انتخابات و فعالیت های انتخاباتی تحت تاثیر این سری اتفاقات صورت گیرد،

علی صوفی رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به لغو سخنرانی های اخیر اصلاح طلبان، گفت: استفاده از اهرم های فشار و قدرت متاسفانه شیوه رایج جناح رقیب اصلاح طلبان است که در حاکمیت دست و ابزارهایی را در اختیار دارند و از آن استفاده می کنند و فضا سیاسی را تبدیل به فضای امنیتی می کنند. متاسفانه وقتی که در عرصه رقابت ناتوان هستند دست به چنین ترفندهایی می زنند. متاسفانه حفظ آزادی جریان های سیاسی و احترام به حقوق قانونی طرف مقابل را در نظر نمی گیرند و برمی تابند.

وی افزود: تلقی جناح رقیب این است که باید اقتدارگرایانه پیش بروند. ما سال ها است که تجربه کردیم و می بینیم علی رغم این که این شیوه جواب نداده و مردم به آن پاسخ منفی داده اند و نتیجه ای که اقتدارگرایان گرفته اند نتیجه عکس بوده ولی همچنان اصرار در ادامه این روش دارند.

صوفی با اشاره به این که در آستانه انتخابات هستیم، افزود: این فضاسازی را از طرف اقتدارگراها می بینیم این هم نمونه ای است از این دست کارهایی که قبلا انجام دادند و باید در آینده هم شاهد تکرار آن باشیم. البته دولت باید در چارچوب وظایف قانونی که دارد فضا را برای فعالیت های سیاسی آماده و اجازه ندهد فضای سیاسی تبدیل به فضای امنیتی شود و شور و شوق انتخابات و فعالیت های انتخاباتی تحت تاثیر این سری اتفاقات صورت گیرد، چون آنها در این فضاها به قصد مهندسی انتخاباتی و کاهش حضور مردم در پای صندوق های رای و کاهش مشارکت مردم در انتخابات اقدام انجام می دهند.

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان افزود: دولت نباید اجازه بدهد تا این سری اقدامات جریان پیدا کند و آنها آزادانه این کار را انجام دهند. موفقیت در این کار در گرو این است که مسوولین امنیتی دولت مثل استانداران و فرمانداران در جایگاه رئیس شورای تامین استان، رئیس شورای شهرستان جایگاه خود را بشناسند و به وظایف قانونی خودشان عمل و اجازه ندهند که دیگران برایشان تصمیم بگیرند و امنیت این قبیل مراسم و سخنرانان را با تدابیری اتخاذ و حفظ کنند.

صوفی ادامه داد: آقای رئیس جمهور اگر به عنوان کاندیدا در انتخابات آینده بخواهند حضور پیدا کنند مستقیما ذینفع هستند. بنابراین اقتضا می کند که یک حساسیت ویژه ای به این موضوع داشته باشند و نسبت به ماموریتی که از طرف دولت باید انجام وظیفه کنند تجدید نظر کنند.

وی گفت: آنهایی که حاضر به درک و تشخیص جایگاه نیستند و یا به نوعی قادر به تشخیص هستند ولی خائف هستند و شهامت و قدرت لازم را برای انجام وظایف قانونی خودشان ندارند آنها را شناسایی کند و سریعا نیروهای کارآمدی را که تعدادشان در کشور کم نیست و نیروهای باتجربه ای که تجربه کاری را دارند به روی کار بیاورد. به ویژه این که وابستگان به دولت سابق که دلبسته این دولت نیستند و همچنان به دلبستگی شان به دولت سابق انجام می دهند آنها را کنار بگذارد و نیروهای شایسته را جایگزین آنها کنند.

رئیس ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری گفت: آقای مطهری به عنوان نماینده مجلس آنجا حضور نداشتند، ایشان از جایگاه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که یک مقام عالی رتبه نظام بودند در آنجا حضور پیدا کردند و تبعا مسوولین استان و شهرستان وظایفی را در استقبال یک مقام عالی رتبه و حفظ شأن و جایگاه، امنیت و بدرقه را برعهده دارند و می بایست این کار را انجام می دادند.

وی افزود: برای من که سابقه 12 سال کار استانداری و 4 سال هم به عنوان مشاور وزیر کشور بودم یعنی درمجموع 16 سال کار وزارت کشوری دارم خیلی خیلی عجیب است که چطور ممکن است در سفر یک مقام عالی رتبه به یک استان چنین اتفاقی بیفتد و با یک نامه از طرف دادستان از حضور آن مقام عالی رتبه در آن استان و اجرای برنامه ای که دارد جلوگیری شود. این مساله در نوع خودش خیلی مساله جدیدی است و این مساله فرق می کند با آنچه که در شیراز و اهواز یا آن چیزی که که برای آقای زیبا کلام اتفاق افتاد و جلوی سخنرانی فعالان سیاسی را گرفتند.

صوفی با بیان این که رئیس جمهوری عکس العمل خوبی در مقابل لغو سخنرانی مطهری نشان داد اما کفایت نمی کند، ادامه داد: لغو سخنرانی حرمت شکنی نظام و حرمت شکنی مجلس است. عکس العمل خوبی را از آقای رئیس جمهوری دیدیم ولی به نظر من این کفایت نمیکند باید در قالب یک بخشنامه انجام این وظیفه قانونی به استانداران و فرمانداران گوشزد شود و از آنها خواسته شود که امنیت این مراسم ها و شخصیت ها را حفظ کنند و فضا را برای فعالیت های انتخاباتی آماده و اجازه تبدیل فضای سیاسی به فضای امنیتی ندهند.

302/300

کد خبر: 708956

وب گردی

وب گردی