سفیر ایران: مذاکره مهم پوتین و روحانی/ تهران و مسکو متحدان ضدتروریستی هستند

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با تاکید بر ضرورت مبارزه مشترک با پدیده تروریسم، گفت: گروههای تروریستی تهدید علیه همه هستند و مسکو و تهران برای مبارزه علیه این پدیده در منطقه همکاری می کنند.

روابط ایران و روسیه، مبارزه با تروریسم:
به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، سنایی در مصاحبه پخش زنده با شبکه رادیویی پرمخاطب وستی اف ام روسیه با حضور ولادیمیر سولوویف یکی از شناخته شده ترین مجریان برنامه های رادیویی و تلویزیونی این کشور، گفت: روابط تهران و مسکو در سال های اخیر به سطح و کیفیت جدیدی در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ارتقا یافته است.
سفیر ایران در این گفت وگوی رادیویی که به زبان روسی انجام گرفت، گفت: پیشرفت و تحول شکل گرفته در روابط تهران و مسکو نشان می دهد که مناسبات بسیار بهتر شده است که با برنامه ریزی های انجام شده شتاب بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
او همچنین با حساس خواندن شرایط منطقه به علت مداخله های خارجی گفت: مبارزه با تروریسم باید به صورت مشترک انجام گیرد، ما و روسیه دو کشور شریک هستیم و از حکومت قانونی سوریه و همچنین مبارزه دمشق علیه تروریست ها حمایت می کنیم.
سنایی با اشاره به همکاری های ضدتروریستی تهران و مسکو و مستشاری نظامی ایران در سوریه، گفت: ما از عدالت در منطقه دفاع می کنیم، زیرا هیچ نتیجه خوبی از مداخله های غرب وجود ندارد و کشورها خود باید از عهده حل مسائل برآیند. تهران این عقیده را دارد که ملت های عراق، یمن و سوریه مظلوم هستند و آمریکا در منطقه مداخله می کند و مبارزان با تروریست ها نیز ارزش والایی دارند.
او همچنین بر تداوم موضع اصولی ایران در مساله فلسطین و حمایت از رسیدن فلسطینیان به حقوق کامل خود تاکید کرد.
سنایی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند، روابط کنونی ایران و روسیه راهبردی شده است.
وی با اشاره به مذاکره تلفنی روز دوشنبه بین حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه پیش از برگزاری نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفت: نتیجه این رایزنی (در تصمیم کاهش تولید نفت) مشاهده شد و نشان می دهد که همکاری های سازنده بین تهران و مسکو نتایج بسیار خوبی دارد و دستاوردهای مطلوب آن دیده می شود.

ایران و روسیه نیازمند شناخت بیشتر از هم:
سفیر ایران در این مصاحبه با بیان اینکه ایران و روسیه نیازمند شناخت بیشتری از هم هستند تا سبب تعمیق هرچه بیشتر همکاری ها شود، گفت: در طول 70 سال (دوره کمونیسم) روابط و پیوندهای (مردمی) نبود.
او گفت: مردم روسیه شناخت بدی از پارس قدیم یا ایران ندارند. اما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهران طرفدار غرب بود و همچنین دو طرف علیه یکدیگر تبلیغ می کردند. در ایران هم ترس از حزب توده و کمونیست وجود داشت و حکومت پهلوی شوروی را تهدید می دانست.
سنایی تاکید کرد: اگر به روابط قبل روسیه و ایران بازگردیم ، موفقیت بزرگی است، زیرا مناسبات تجاری بسیار گسترده ای وجود داشت و ایرانیان حضوری بسیار قوی در قفقاز داشتند.

همکاری های اقتصادی و گردشگری:
سنایی در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به برنامه های گسترده تهران و مسکو برای پیشرفت فراگیر همکاری ها، تحول صورت گرفته در بخش گردشگری را نمونه ای از این موفقیت ها دانست و گفت: در سال 2015 شمار گردشگران نسبت به سال پیش از آن 100 درصد افزایش داشت و امسال هم بیشتر شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ادامه داد: اکنون گردشگران ایرانی، افزون بر مسکو به شهرهای دیگر از جمله سن پترزبورگ و سوچی هم می روند.
وی اظهار کرد: ایران نیز با مسیرهای دسترسی خوب و بزرگ بین شهرها، گردشگری رو به توسعه، وجود جاذبه های بسیار در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، شیراز، پرسپولیس و جزیره کیش مورد توجه روزافزون قرار گرفته است.
سفیر ایران گفت: همچنین وجود همزمان دمای منفی 15 درجه در اردبیل و 30 درجه بالای صفر در جنوب، نشانه ویژگی و جاذبه های طبیعی ایران است.
سنایی در این بخش به رشد صادرات برخی اقلام از ایران به روسیه مانند خشکبار، پسته، فرش، میوه و صیفی جات نیز اشاره کرد.

تحریم های ضدایرانی و مسیر خودکفایی:
سفیر ایران در ادامه مصاحبه با رادیو وستی اف ام روسیه در باره رویکردهای تحریمی ضدایرانی و در بسیاری موارد یکجانبه و غیرقانونی غرب، گفت: ایران از مدت ها پیش تحت تحریم ها قرار دارد و 37 سال است که شدیدترین اقدام ها در این حوزه از جمله در سال های 2010، 2011 و 2014 اعمال شده است.
او ادامه داد: تحریم ها مضر هستند و زمانی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد در مجلس ایران حضور داشتم و شاهد بودم تلاش می شد از این روند جلوگیری شود.
سنایی گفت: تحریم ها بیش از همه به مردم زیان می رساند، ولی ایران و ایرانیان تسلیم نشدند و جمهوری اسلامی تلاش کرد به اقتصاد خود تکیه کند، راههای جایگزین بیابد و اقتصاد مقاومتی را الگو قرار داده است.
او همچنین ادامه داد: ایران به موفقیت های زیادی رسیده و در عرصه های علمی و نانو فناوری جایگاه هفتم جهانی به دست آورده است که در دوره تحریم ها عملی شد.

پیشرفت های ایران و شرحی از ویژگی ها:
سفیر ایران در ادامه مصاحبه همچنین اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی همزمان با فعالیت پر دامنه تبلیغات غرب علیه ایران که عقب مانده است، روس ها به کشور ما آمدند و از وضعیت (پیشرفته) تعجب کردند و از سوی دیگر ایران تولید کننده خودرو است که در گذشته به روسیه نیز صادر می شد.
او همچنین گفت: فرهنگ ایرانی با اسلامی در هم آمیخت و فرهنگ کنونی و پیشرفت ها حاصل شد و برای نمونه اکنون حدود 70 درصد دانشجویان در ایران دختر هستند. در پارلمان اقلیت های دینی نماینده دارند. مسیحیان و یهودیان در آرامش و آزادی دینی خود زندگی می کنند و از سوی دیگر، روابط خوبی بین اقلیت های قومی و مذهبی از جمله با ارامنه وجود دارد.
سنایی ادامه داد: در ایران دموکراسی واقعی حاکم است. پس از یک رئیس جمهوری با دیدگاه اصولگرا، اکنون مسئولیت قوه مجریه بر عهده یک میانه رو است و در کشور ما نیز مردم مانند ملت روسیه در آرامش و ثبات زندگی می کنند.
او گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران سیاست نه غربی-نه شرقی را اجرا کرد و به دلیل همین رویکرد مستقل از دو اردوگاه، هیچگاه در باره روسیه واژه شیطان بکار گرفته نشد و در باره آمریکا گفته شده که شیطان بزرگ است.
سنایی همچنین گفت: تمدن کهن و اسلام دو جزء روحیه کنونی ایران را تشکیل می دهد، ایمان به اسلام، پیامبر گرامی (ص) و ائمه اطهار (ع) همگانی است. ایرانیان به شاعران علاقه زیادی دارند و فردوسی، خیام و سعدی از جایگاه بسیار والایی در جامعه ایرانی برخوردارند.
سفیر ایران در پایان با شرح خلاصه ای از مدارج علوم دینی در حوزه ها، اظهار کرد: آیت الله یک مرحله عالی از فراگیری علوم دینی به عنوان متخصص است و رهبر جمهوری اسلامی باید این ویژگی را داشته باشد، در باره رئیس جمهوری چنین نیست و حتما نباید از تحصیلات دینی برخوردار باشد و کار مجلس خبرگان هم مربوط به دوره مشخصی نبوده و مسئولیت برگزیدن رهبری را دارد.
**ولادیمیر سولوویف که از مجریان برجسته رادیو و تلویزیونی به شمار می رود و همزمان مسئولیت اجرا و مدیریت برنامه های مختلف سیاسی و گفت وگوی خبری با مقام های بلندپایه روسیه را بر عهده دارد، تاکنون دو بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و شماری از مقام های بلندپایه این کشور مصاحبه کرده است.
وی که نویسنده و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین المللی است، برنامه های پرمخاطب سیاسی از جمله «عصری با ولادیمیر سولوویف» در شبکه تلویزیونی روسیه یک و برنامه «تماس کامل» را در رادیو وستی اف ام اجرا می کند.
700/703

کد خبر: 709023

وب گردی

وب گردی