حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، تحول و انقلاب بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی است

محمد سالار کسرایی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مانند بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بایستی از محل تولید دانش زندگی و حیات خود را ادامه دهد که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و شاهد این مهم در بسیاری از واحدهای آن هستیم.

محمد سالار کسرایی،رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، در خصوص فعالیت های رییس دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر آن بر واحد های دانشگاهی گفت: در حوزه پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تغییرات مثبتی را در طول دوره فعالیت چند ساله مدیریت دکتر میرزاده داشته است. از لحاظ پژوهشی دانشگاه آزاد رویکرد جدید را با عنوان حرکت به سمت ایجاد مراکز رشد آغاز کرده است که ارتباط بین دانش و اقتصاد بوده و به نوعی اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه آزاد اسلامی پایه‌گذاری کرده است. بنابراین می‌توان این موضوع را تحول بزرگی دانست که در گذشته به صورت جسته و گریخته در برخی از واحدها وجود داشت و امروز به صورت سراسری در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گسترش یافته است.
همچنین در حوزه آموزش؛ حرکت و گسترش تحصیلات تکمیلی به نوعی یک انقلاب محسوب می‌شود بنابراین می‌توان بیان کرد که در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در طول 3 سال اخیر، تغییرات و تحولات گسترده، مهم و موثری را تجربه کرده است.

وی با بیان این موضوع که تکیه به درآمدهای شهریه ای حیات دانشگاه ها را به خطر می اندازد افزود: تکیه به شهریه برای ادامه حیات دانشگاه آزاد خطرناک و شکننده‌ است بنابراین سیاست و رسالت دانشگاه باید به سمت عینی کردن علم، در واقع تحقیق علم در حوزه های صنعت، اقتصاد و همین طور در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی برود؛ تا به این طریق حیات دانشگاه به شهریه‌ای وابسته نباشد که گاهی هست و گاهی نیست.
کسرایی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی مانند بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا بایستی از محل تولید دانش زندگی و حیات خود را ادامه دهد که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و شاهد این مهم در بسیاری از واحدهای آن هستیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را افتتاح کردیم که این مرکز چندین هسته فناور دارد و موفق به تولید چند محصول استراتژی در این مراکز رشد شده ایم که تاکنون نمونه آن در کشور تولید نشده است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ادامه داد: یکی از راه‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تعداد تولیدات علمی آن و به طور خاص تعداد مقالات آن است.خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز رشد بسیار خوبی داشته است و از سال 2011 تا 2015 تعداد مقالات آن حدوداً از 4582 به 6072 رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی بوده و مفتخریم که بگوییم در رتبه‌بندی جهانی ESI نیز دانشگاه آزاد اسلامی حتی بالاتر از دانشگاه دولتی و در رده 165 قرار گرفته است.
کسرایی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه تحصیلات تکمیلی واحد قم توسعه بسیار چشمگیر و قابل توجهی داشته است به این ترتیب که تا سال 93 سه رشته در مقطع دکتری و 11 رشته در مقطع ارشد داشتیم و امروز 35 رشته در مقطع دکتری و 50 رشته در مقطع ارشد داریم که تمام این رشته‌ها معیارهای لازم را برای داشتن هیات علمی و کادر آموزشی کسب و توسط معاونت علمی دانشگاه تایید و تصویب شده اند.

200/202

کد خبر: 709208

وب گردی

وب گردی