برجام برای اجرایی و عملیاتی شدن توافق شده است نه برای برهم زدن/دیپلمات های خودمان را زیر سوال نمی بریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که برجام برای اجرایی و عملیاتی شدن توافق شده است نه برای برهم زدن گفت: ما 23 ماه مذاکره کردیم تا این توافق اتفاق بیفتد و تلاش ما هم این است که ضمن مستندسازی نسبت به مطالبه اجرایی شدن برجام قدم های موثر را برداریم.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص تصویب تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه جمهوری اسلامی در مجلس سنا آمریکا، گفت: با توجه به انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا و این که تقریبا نسبت به مسایل حساس جهانی افکار عمومی نسبت به رویکرد جدید آمریکا هستند علی رغم این که کنگره با رای بالایی این مصوبه را تصویب کرد تایید یا وتوی مصوبه توسط رئیس جمهور آمریکا چالش جدیدی است که پیش روی دولتمردان آمریکا است.

وی افزود: آنچه که برای ما مهم است برجام برای اجرایی و عملیاتی شدن توافق شده است نه برای برهم زدن. ما 23 ماه مذاکره کردیم تا این توافق اتفاق بیفتد و تلاش ما هم این است که ضمن مستندسازی نسبت به مطالبه اجرایی شدن برجام قدم های موثر را برداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که جمهوری اسلامی علی رغم این که این مصوبه را نکته کاملا منفی در فضای پسابرجام می داند، ادامه داد: این مصوبه به نوعی نقض تعهدات آمریکا است اما موضوعی را که دنبال و مستندسازی می کند و مطالبه آن از 1+5 است که دقیقا براساس مفاد برجام حرکت کند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما این مصوبه را تایید می کند یا نه، گفت: به صورت غیررسمی دفتر اوباما اعلام کرد که تایید می کنند، منتها در حال حاضر نمی شود اظهار نظر رسمی کرد تا این که اقدام رسمی شان را طی هفته آینده ببینیم چه اتفاقی می افتد.

وی با رد صحبت هایی درخصوص استیضاح وزیر امور خارجه کشور، افزود: موضوع استیضاح مطلقا مطرح نیست و دلیلی هم ندارد که وزیر خارجه استیضاح شود. وزارت خارجه زحمات ارزشمندی را کشیدند که مورد تقدیر رهبری و نمایندگان مجلس قرار گرفت. دو هفته پیش نمایندگان مجلس قدردانی خودشان را از اقدامات وزارت خارجه انجام دادند، لذا اگر عهدشکنی است ما قاعدتا براساس این عهدشکنی دیپلمات های خودمان را هیچ وقت زیرسوال نمی بریم بلکه این عهد شکنی ها انگیزه وزارت خارجه و دیپلمات های ما را قوی تر می کند تا مطالبه گری شان را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: مصالح ملی ایجاد می کند که فرصتی که برجام در پیش روی کشور قرار داده بیشتر استفاده کنیم و فضایی را فراهم کنیم که انسجام ملی و وحدت ملی هم حفظ شود، قاعدتا حاشیه سازی در فضای پسابرجام مخصوصا برای دولت و برای وزارت امور خارجه به نفع هیچ کس نخواهد بود.

رحیمی در پایان گفت: شورای نظارت بر برجام قاعدتا گزارش های مختلفی را می گیرند و در این شورا موضوع مورد رسیدگی قرار می گیرد.

302/300

کد خبر: 709290

وب گردی

وب گردی