انتقاد جورج اورول از نظام آموزشی انگلستان کتاب شد

تازه ترین کتاب جورج اورول با نام «دختر کشیش» که نشر بهجت آن را با ترجمه غلامحسین سالمی منتشر کرده است این روزها در بازار نشر ایران موجود است.

به گزارش ایسکانیوز، اورول در رمان «دختر کشیش» نظام آموزشی انگلستان را به باد انتقاد می گیرد و با قلمی موشکافانه چگونگی تأسیس و اداره مدارس خصوصی را افشا می کند. پوسته ظاهری مردم فریب آن را می درد و نشان می دهد که هیچ چیز جز کسب درآمد بیشتر برای گردانندگان این گونه مدارس مطرح نیست. در خصوص کلیسا و گردانندگان آن نیز او با دقت و واقع بینی بسیار، تصاویر روشنی ارایه می دهد.

شاید از همین روست که اورول در انگلستان با اقبال چندانی روبه رو نمی شود و منتقدین او را به دلیل نشان دادن آن سوی چهره ی کریه فرهنگ و آموزش و پرورش مملکت اش و افشای گژی ها و انتقاد شدیدی که از جامعه می کند آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نداده اند.

«دختر کشیش» رمانی است درباره ی ختری که دچار عارضه ی از دست دادن حافظه شده و سرانجام از راه تدریس به همان جایی بازمی گردد که ابتدا شروع کرده بود.

به راحتی می توان گفت که تقریبا تمام نوشته های مهم اورول درباره ی کسی است که از زندگی عادی دشوار فرار می کند. از شخصیت های اصلی «دختر کشیش» و «آسپیدسترا را در اهتزاز نگه دار» گرفته تا «نفسی تازه کردن» و «1984» این تجربه ی آگاهی، واپس زدن و پرواز پیوسته به چشم می خورد، لیکن به واقعیت نزدیک تر خواهد بود. اگر بگوییم که بیشتر کارهای مهم اورول درباره ی کسی است که تلاش می کند بگریزد ولی شکست می خورد. این شکست، این استحاله ی دوباره در روند طبیعی زندگی اطراف، در پایان تمامی رمان های ذکر شده اتفاق می افتد. اگرچه بی تردید تجربه ی آگاهی، واپس زدن و پرواز اثر مهم را به جا نهاده است.

این کتاب در پنج فصل نوشته شده و مترجم بخشی با عنوان «جورج اورول» را بیشتر بشناسیم را اول کتاب آورده است.

به طور کلی اعتبار و شهرت اورول به عنوان یک نویسنده و روزنامه نگار به خاطر توجه اش به فقر و محرومیت ها بود. تجربه ها و همچنین گزارش های متقاعد کننده اش به او هویتی ویژه در دنیای ادبیات بخشیده است. آنچه که او با خود به یک فرهنگ آگاه آورد، گزارش هایی بود از محیطی سرشار از فقر و محرومیت عمومی. بیشتر نوشته های اورول درباره ی انگلستان ملموس و با جزییات دقیق است.

بخشی از این کتاب را می خوانیم:

«دروتی مدت ده روز این زندگی را تاب آورد؛ البته اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم نه روز و ده شب؛ به سختی می شد حدس زد که کار دیگری هم از او ساخته است. به نظر می آمد که پدرش کاملاً رهایش کرده و با این که در لندن دوستانی داشت که با کمال میل حاضر بودند به او کمک کنند، اما وی احساس می کرد که قادر نیست با آنان روبرو شود، البته با در نظر گرفتن اتفاقاتی که رخ داده و یا رویدادهایی که به نظر می رسید رخ داده است. او حتی جرأت نداشت به مؤسسات خیریه رجوع کند. زیرا اطمینان داشت که این عمل موجب فاش شدن هویت اش خواهد شد و سپس تمام جار و جنجال «دختر کشیش» یک با دیگر از سر گرفته شد.»

این رمان در چهارصدوچهل صفحه با شمارگان هزار نسخه و همچنین قیمت بیست و پنج هزار تومان، توسط نشر بهجت منتشر شده است.

502500

کد خبر: 709378

وب گردی

وب گردی