دانشجو شعله علم را همواره فروزنده نگاه می دارد

زهرا بخشی پور*

شعله پر فروغ علم از فراز تپه نادانی همواره چشم بیدار دلی می طلبد. دانشجو چون سواری بی باکانه به قلمروی نادانسته ها و نایافته ها می تازد. ابتدا از سر کنجکاوی و نادانی و در ادامه از شوق آموختن. عطش دانستن در او انقلابی پدید می آورد و در پی این انقلاب، دگرگونی فکری در او شکل می گیرد. شوق دانستن در کوچه راه های پر پیچ و خم حوادث، بیراهه های تردید و وسوسه چشم بستن بر روی حقایقی که تا قبل از این به آن ها توجهی نداشت؛ لحظه ای او را رها نمی کند. اما دانشجو عقب نمی رود و پا پس نمی کشد در هیاهوی درس و تدبیر و موعظه با چشم حقیقت بین در پی یافتن است.
دانشجو یک طبقه اجتماعی نیست، یک مکتب نیست راهی است که واژه های مقطع تحصیلی و فارغ التحصیلی آن را بر نمی تابد و در فرهنگ یک جامعه مولد علم، جشن فارغ التحصیلی بی معناست زیرا که حرکت یک جامعه علمی حتی یک لحظه فراغت از تحصیل را تاب نمی آورد و این مهم تلاش شبانه روزی می طلبد.
براساس فرموده امام علی علم بی عمل وبال و مزاحمت و عمل بدون علم گمراهی وانحراف است. در این راستا نگاهی دوباره به دو مقوله علم و عمل در این مبحث بسیار حائز اهمیت است زیرا نگاه آگاهانه به علم و تئوری و عملیاتی سازی آگاهانه علم در پرورش دانشجو راهگشا است.
روز دانشجو براساس نام شهیدانی است که جان خود را در راستای علم و آگاهی در طبق اخلاص نهاده اند و دانشجو رسالت مقدسی است که واژه شهید را در پی خود یدک می کشد. چرا که واژه شهید در پی یک اقدام جهادی از سر خودآگاهی و با اراده ای روش بینانه بنا شده است و دانشجویان ستارگان همیشه درخشانی هستند که جویای حقیقت و درستی راه از بیراهه هستند.
دانشجو در کنار توجه به امور جاری کشور به دنبال یافتن راهی برای یادگیری بهتر و بهینه تر است. سر پر شور این قشر نه فقط در التهابات سیاسی بلکه با شوق دانستن و مکاشفه سیراب می شود.
امروز دنیا با پیشرفت های نوین علمی و حرکت با شتاب به پیش می رود و دانشجویان متعهد و پر شور ایرانی در راستای سیاست های کلان رهبری و نظام با نگاهی آگاه به مسائل روز دنیا، همپای کشورهای دیگ در جهت رشد علم و پیوند آن با صنعت می کوشند.
توجه به علم با نگاه استفاده کاربردی در صنعت و اقتصاد دانش بنیان این روزها بیشتر از قبل مورد توجه صاحبان صنایع و مشاغل قرار گرفته است چنانچه گسترش فعالیت های اخیر دانشجویان در زمینه عملیاتی سازی پروژه های دانشگاهی خود گواه این مدعاست.
دانشجو به عنوان یک قشر با سواد و فرهنگی جامعه، فراتر از یک شخصیت اجتماعی موجه، می تواند الگوی رفتار و تفکر اقشار جامعه باشد و تلاش های دانشجویان در راستای تحقق اهداف در راستای اقتصاد مقاوتی می تواند بسیار موثر باشد.
دانشجو شعله علم را همواره فروزنده نگاه می دارد و علم در کنار صنعت و اقتصاد دوشادوش یکدیگر کشور را به سمت آبادانی هدایت می کنند. کشوری که دانشجویانش بازوان قدرتمند توانمندسازی و قطع وابستگی به نفت را هموار می سازند . در این راستا عملیاتی سازی علم در دانشگاه های سراسر کشور نه تنها بر اعتلای دانش و دانشجو صحه می گذارد بلکه در افزایش تولیدات داخلی و کاهش بیکاری مثمرثمر است.

*روزنامه نگار

205/200

کد خبر: 709385

وب گردی

وب گردی