آب، رسانه و ابزارهای آموزشی بررسی شد

کنفرانس بین المللی «آب و محیط زیست در هزاره جدید؛ آموزش و ظرفیت‌سازی» در یک پنل اختصاصی به موضوع «آب، رسانه و ابزارهای آموزشی» پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع آب و رسانه در کنفرانس بین المللی «آب و محیط زیست در هزاره جدید؛ آموزش و ظرفیت سازی» در یک پنل جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

در این پنل که با عنوان «آب، رسانه و ابزارهای آموزشی» به عنوان بخشی از این کنفرانس برگزار شد، کارشناسان طی سه ارائه مقاله و یک میزگرد به بحث رسانه و محیط زیست پرداختند.

در مقاله اول که طی پژوهشی به تحلیل رفتار ایرانیان در تلگرام درباره موضوع آب می‌پرداخت، ۷ سوپرگروه تلگرامی بررسی شد. بر اساس این پژوهش مهم‌ترین مواردی که در سوپرگروه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی این حوزه به آن پرداخته شده بود کمبود آب، آثار سدسازی و کشاورزی، الگوی مصرف آب، هدررفت آب، آلودگی آب و سلامت آب بودند.

کم‌کاری رسانه‌ها در بحران آب/آب رشوه دولت به مردم است

محمدمهدی فتوره‌چی در مقاله دوم با عنوان «کمبود آب، مساله اجتماعی، بحران یا سوژه رسانه‌ها» به تعریف مساله اجتماعی و بحران پرداخت و مدعی شد که رسانه‌ها مگر هنگامی که کمبود آب منجر به خسارت یا اعتراضی نشده باشد توجهی به مساله کمبود آب ندارند و کمبود برنامه‌های تلویزیونی را به عنوان شاهدی بر این مدعا ارائه کرد.

بنا به ادعای این مقاله رسانه‌ها تنها زمانی به مسائل اجتماعی ورود می‌کنند که موضوع به وضعیت بحران رسیده باشد. این مقاله سرانجام مدعی شد که مساله اصلی، عدم مسئولیت پذیری اجتماعی ایرانیان و بحران در جلب مشارکت مردمی برای بهینه‌سازی مصرف آب است. این مقاله در سخن آخر تاکید کرد که رسانه‌ها باید در انجام وظیفه خود کوتاهی نکنند و نشان دهند که واقعا به بحران اهمیت می‌دهند.

حاضران در نشست نسبت به نتیجه‌گیری کلی درباره رسانه‌ها تنها بر اساس یک رسانه (صدا و سیما) که اتفاقا شرایط و عملکرد متفاوتی با دیگر رسانه‌های کشور دارد انتقاد کردند و برخی از حضار نیز مدعی شدند که اتفاقا این رسانه‌ها بودند که از سال‌ها پیش نسبت به مساله آب هشدار دادند اما مسئولان تا زمانی که موضوع به بحران بدل نشد در این زمینه واکنشی نشان ندادند.

همچنین ویم فن فیرسن یک مدرس هلندی دانشگاه که در نشست حضور داشت قیمت‌گذاری ارزان (تقریبا رایگان) را یکی از عوامل بحران آب در ایران دانست و مدعی شد که با واقعی کردن قیمت آب مشکل رفع خواهد شد اما دیگر حاضران در پاسخ، این راهکار را با چالش‌های جدی رویارو دانستند و آب را رشوه دولت به مردم عنوان کردند!

چالش‌های خبرنگاری در حوزه آب و محیط زیست

مقاله سوم بر استفاده از روش‌های جذاب و هوشمند برای فرهنگ‌سازی و آموزش مسائل آب و محیط زیست به ویژه برای کودکان تاکید کرد و به یکی از این ابزارها با عنوان «آب‌ربات» پرداخت.

در ادامه میزگردی درباره رسانه و محیط زیست برگزار شد که در آن مهدی انصاری جوینی کارشناس ارتباطات از سازمان ملل متحد، جنیفر باولز از بنیاد آموزش آب در ساکرامنتو ایالات متحده، لیز میلر از دانشگاه کنکوردیا مونترآل کانادا به ظرفیت‌سازی در رسانه در حوزه آب و همچنین چالش‌های خبرنگاری در این حوزه پرداختند. عدم اختصاص جایگاه مناسب به گزارش‌های محیط زیستی در رسانه‌ها، کمبود اطلاعات و تخصص خبرنگاران این حوزه، نبود انجمن صنفی خبرنگاران، عدم اعتماد و کمبود زبان مشترک میان خبرنگاران و کارشناسان دانشگاهی به عنوان بخشی از چالش‌های خبرنگاری در این حوزه مطرح شد.

کنفرانس بین المللی آب و محیط زیست در هزار جدید: آموزش و ظرفیت سازی Water and Environment in the New Millennium: Education and Capacity Building با همکاری موسسه تبادلات فرهنگی آلمان DAAD، دانشگاه Duisburg-Essen آلمان و دانشگاه UNESCO-IHE هلند در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۵ در مجموعه تالارهای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود. برگزاری این کنفرانس برای اولین بار در ایران و منطقه با تمرکز بر موضوعات «آموزش و ظرفیت سازی در حوزه آب» صورت می گیرد.

در این کنفرانس ۱۰ کارگاه تخصصی با مشارکت متخصصان بین المللی در زمینه های زیر برگزار می شود که زمینه انتقال آخرین دستاوردها در حوزه های آموزش و ظرفیت سازی برای ارتقاء توسعه پایدار منابع آب را فراهم می کند. در این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای آلمان، هلند، پاکستان، افغانستان، قبرس، آمریکا، چین و تونس ارائه مطلب خواهند داشت.

منبع : مهر

700/705

کد خبر: 709546

وب گردی

وب گردی